Kordinių automobilių ištakos Čekiškėje
Automodelių būrelio idėja dar 1967 metais užgimė Čekiškės miestelio gyventojui Jonui Kochanauskui. Savo pomėgiu jis užkrėtė abudu sūnūs, kurie pradėjo domėtis tėvo kuriamais automodeliais nuo ankstyvos vaikystės. Hobis augo ir nuo 1987 m. Čekiškės kartodromui ėmė vadovauti vienas J. Kochanausko sūnų – Raimondas Kochanauskas, neleidęs tėvo įžiebtai ugnelei užgesti. J. Kochanausko garbei jo vardu yra pavadintas ir Čekiškės kartodromas.
R. Kochanauskas ne tik neleido tėvo pradėtam sportui nunykti. Raimondas subūrė miestelio vaikus, įsteigdamas greičio modelių sporto klubą „4 ratukai“, kuriame vietą sau atranda skirtingo amžiaus berniukai ir net mergaitės.
Kaip teigė Kauno rajono mero pavaduotojas Antanas Nesteckis kartodromo atidarymo šventės metu, „P. Dovydaičio gimnazijos moksleiviai yra šios srities lyderiai šalyje, kasmet skina pergales ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje. Jie kantriai laukė šio kartodromo, kad ir toliau galėtų garsinti mūsų krašto vardą ir puoselėti gimnazijos tradicijas.“
Modelio greitis – dar ne viskas
Kordinių automodelių sporte egzistuoja 7-ios klasės, kurios suskirstytos pagal variklių kubatūrą, galią. Mokyklinio amžiaus vaikams yra leidžiama rungtis tik tose klasėse, kur variklio darbinis tūris neviršija 5 kub. cm. Rungtynių metu iš pradžių nustatomas greitis, kurį modelio pilotas turi pakartoti per kitus du važiavimus.
„Pasileidi modelį, pasižiūri, kaip važiuoja. Ir tada tą greitį fiksuoji. Pavyzdžiui, greitis 70 km/val. Vėliau automodeliai du važiavimus stengiasi pasiekti tą fiksuotą greitį. Kas mažiausiai nuklysta, tas laimi“, – pasakoja „4 ratukų“ klubo vadovas.
Visgi, ne vien greitis lemia sėkmę. Kordinių automodelių sporte taip pat yra vertinama modelių išvaizda bei techninės savybės. Kaip pažymi R. Kochanauskas, prie greičio sumuojasi taškai už techninius mašinos bruožus, tikroviškumą.
„Viską maksimaliai stengiesi nukopijuoti nuo tikro automobilio. Jeigu lempos šviečia, tai ir automodelyje turi šviesti atitinkamos šviesos. Posūkiai, ilgosios, trumposios, taip pat ir valytuvai. Viskas, kas yra tikrame automobilyje, turi būti ir automodelyje“, – paaiškina pašnekovas.
Paveikė pandemija ir karas
Technologinė pažanga neaplenkė ir kordinių automodelių sporto. Iš pradžių, R. Kochanausko teigimu, sportas išgyveno didelį technologinį šuolį: atsirado galingesni varikliai, modifikuotos detalės, geresnė įranga.
Tačiau, pasak vadovo, neigiamą įtaką padarė prasidėjusi COVID-19 pandemija ir karas Ukrainoje. Ukrainiečiai nemažai prisidėjo prie kordinių automobilių, nes Charkove gamindavo įvairias dalis, tarp jų ir variklius automodeliams.
Taip pat keičiasi sporto populiarumas. Anot R. Kochanausko, Lietuvoje šis sportas pamažu pradeda merdėti, kadangi ne visuose miestuose yra galimybė išbandyti kordinius automobilius. Kita vertus, pasaulyje kordinių automodelių populiarumas didėja, ypač Rytų Europoje. Tokios šalys kaip Lenkija, Ukraina, Estija domisi sportu ir ruošia pasaulinio lygio čempionus.
Kas gali užsiimti kordinių automodelių sportu?
Nors kordinių automobilių sportas reikalauja tikslumo, greitos orientacijos, technologinių žinių, pirmiausia reikia tiesiog didelio noro domėtis automodeliais.
„Fanatizmas, kad būtų“, – juokdamasis sako R. Kochanauskas. Ir priduria, kad domėtis bei užsiimti šiuo sportu gali tiek vyresnio amžiaus, tiek jaunesni žmonės.
Visgi, siekiant suprasti automodelių variklių veikimo principus ir pabandyti sumeistrauti savą modelį, tenka skirti nemažai laiko ir pastangų. Norint surinkti veikiantį automodelį, reikia bent pagrindinių žinių apie variklius.
„Inžinerinis išsilavinimas nepamaišytų“, – pastebi R. Kochanauskas. Kaip pažymi „4 ratukų“ vadovas, automodelį įmanoma surinkti ir be specialių žinių bagažo, tačiau reikės skirti daugiau laiko, ilgiau prie kūrinio pasikrapštyti.
Nuo vietinių entuziastų iki užsienio meistrų
Liepos pirmoje pusėje Čekiškės miestelio ramybę sudrebino „Grand Prix“ varžybos, kuriose su lietuviais rungėsi užsienio svečiai iš Lenkijos, Estijos, Šveicarijos bei Ukrainos.
Kaip sako P. Dovydaičio gimnazijos direktorius Ričardas Saltonas, renginys buvo pilnas muzikos, triukšmo, motorų ir padangų švilpimo, žiūrovų emocijų. Visą savaitgalį trukusiose varžybose skirtingų klasių atstovai rungėsi užpernai atidarytame Čekiškės kartodrome.
Čia rengiami ne tik tarptautiniai turnyrai, vyksta įvairios skirtingų lygmenų varžybos: vaikų, vietinės, Baltijos šalių ir „Grand Prix“. Tad kiekvienas, neatsižvelgiant į amžių, gali išbandyti savo jėgas kartodrome. R. Kochanausko teigimu, ateityje planuojama gerbėjams suorganizuoti dar daugiau varžybų ir renginių.