Šviežiausi saugos testų rezultatai rodo, kad dar didesnės ramybės galės tikėtis vis dažniau keliuose aptinkamų elektromobilių savininkai ir keleiviai. Štai 2022 metų prestižinės nepriklausomos saugumo organizacijos „Euro NCAP“ saugumo bandymuose dominavusios elektra varomos transporto priemonės skirtingose kategorijose demonstravo geriausius rezultatus.
Pavyzdžiui, didelių šeimos automobilių kategorijoje geriausiai buvo įvertintas birželio pirmomis dienomis ir Lietuvoje pasirodęs elektromobilis „Hyundai Ioniq 6“.
Už suaugusiųjų saugumą šiame modelyje ekspertai suteikė net 97 proc. galimų balų. Pagal šį rodiklį Pietų Korėjos gamintojo kūrinys kartu su amerikiečių „Tesla Model Y“ neturėjo lygių tarp absoliučiai visų praėjusių metų bandymų dalyvių.
Be to, vaikų saugumas „Ioniq 6“ modelyje buvo įvertintas 87 proc., poveikis pėstiesiems susidūrus – 66 proc., o už pagalbinių saugumo sistemų veiklą „Euro NCAP“ specialistai šiam elektromobiliui skyrė 90 proc. balų. Tad kas lemia elektromobilių saugumą ir kaip naujų modelių vertinimas keisis ateityje?
Užbėgti pavojams už akių
„Association of Automotive Intelligence“ asociacijos prezidentas Matas Buzelis sako, kad, technologijų pažangai atvėrus naujų galimybių, gamintojai dėmesį sutelkė į priemones, padedančias išvengti net pačių smulkiausių eismo įvykių. Anot specialisto, didžioji dalis aktyvių sistemų siekia pašalinti galimas žmogaus klaidas arba tiesiog užkirsti joms kelią.
„Net ir paprasčiausia adaptyvioji kruizo kontrolė, kuri dabar diegiama beveik visuose naujuose modeliuose, jau gali perimti keletą vairuotojo funkcijų: palaikyti stabilų greitį ir nuoseklų saugų atstumą iki priekyje važiuojančių mašinų. Arba padangų slėgio matavimo sistema – tai ne šiaip patogumo dalykas. Iš esmės tai yra kontrolė, padedanti išvengti galimos avarijos“, – paaiškina žinovas.
Jis taip pat išskiria eismo juostos laikymosi sistemą, kuri neleidžia nukrypti nuo pasirinktos eismo juostos ar kirsti jos ribų, o avarinio stabdymo sistemos, anot pašnekovo, dabar padeda net lėtai važiuojant išvysti mažiausią kliūtį ir sustabdyti automobilį, jeigu vairuotojas nesiima veiksmų.
„Didelį poveikį turi vaizdo kameros, leidžiančios matyti kiekvieną užkaborį aplink automobilį, taip pat aklųjų zonų stebėjimo sistemos, perspėjančios apie kitus eismo dalyvius, kurių vairuotojas fiziškai negali ar nepasivargina pamatyti. Visi elektroniniai pagalbininkai skirti tam, kad automobilis turėtų kuo didesnį šansą išvengti avarijų dėl vairuotojo neatidumo, dėmesio į kelią nesukoncentravimo ir pan.“, – pažymi M. Buzelis.
Be šių sistemų dabar jau neįmanoma pelnyti aukščiausių „EuroNCAP“ įvertinimų. Tačiau saugumo prievaizdai nesnaudžia ir vis didina spaudimą gamintojams plėtoti šias sistemas.
Pernai lapkritį „Euro NCAP“ pristatė 2030-ųjų veiklos viziją: įsipareigojo skirti daugiau dėmesio saugesnių automobilių gamybai, toliau nuosekliai keldama bandymų kartelę. Naujausioje vizijoje suformuluotos svarbiausios Europos naujų automobilių saugumo tobulinimo sritys brėžia aiškias gaires tiek patiems gamintojams, tiek ir visoms kitoms suinteresuotoms šalims.
Nuo 2009 metų organizacija didžiausią dėmesį skyrė automobilių ir kitų eismo dalyvių saugumui per avarijas, o netrukus dar labiau išaugs saugaus vairavimo, avarijų išvengimo ir apsaugos po susidūrimo technologijų vaidmuo. „Euro NCAP“ pereina prie trejų metų bandymų protokolų atnaujinimo ciklų, tad pirmieji pokyčiai oficialiai įsigalios 2026-aisiais.
Kitos kartos automobiliai
Tarp kitų svarbių ateities „Euro NCAP“ programos atnaujinimų bus kriterijai, susiję su šių laikų Europos visuomenės pokyčiais. Pavyzdžiui, atliekant pasyviojo saugumo testus, didesnis dėmesys bus skiriamas skirtingoms lytims ir vyresnio amžiaus keleiviams.
Šiuo metu, siekiant nustatyti saugiausią tam tikros klasės automobilį, „Euro NCAP“ apskaičiuojama svertinė balų suma kiekvienoje iš keturių dabartinių vertinimo sričių: suaugusių keleivių, vaikų, pėsčiųjų ir pagalbinių saugos sistemų. Ši suma naudojama kaip transporto priemonių lyginimo pagrindas.
Svarbu tai, kad į saugiausiųjų kategoriją patenka tik su standartine saugos įranga įvertinti automobiliai. Kitaip sakant, tarkime, didelių šeimos automobilių klasėje saugiausiu pernai įvardytas elektromobilis „Hyundai Ioniq 6“ išbandytą saugos įrangą turi visose komplektacijose.
O elektromobilių bei ryšio technologijų plėtra reikš, jog jau netolimoje ateityje per bandymus atsiras vietos elektrinių transporto priemonių gaisro pavojaus ir šiluminio nuotėkio vertinimams, taip pat V2V, V2I ir V2X technologijomis paremtų saugos funkcijų testavimui.
M. Buzelio teigimu, elektromobiliuose montuojamos brangios baterijos, todėl svarbu, kad jos būtų kuo geriau prižiūrimos ir apsaugomos nuo pažeidimų, kurie gali kelti grėsmę saugumui. Be to, elektromobiliai iš principo yra kitos kartos transporto priemonės, kuriose daugybė klausimų sprendžiama kitaip.
„Jie daug paprastesnės konstrukcijos, tačiau dėl įvairių technologijų veikia gerokai efektyviau. Juose mažiau mechaninių procesų, o daugiau – valdomų kompiuteriais. Elektra varomi automobiliai vairuotojui suteikia daug greitesnį atsaką į bet kokius veiksmus, todėl juos vairuoti yra paprasčiau ir saugiau“, – paaiškina specialistas.
Neliks nuošalyje
Žurnalo „Auto Bild Lietuva“ leidėjas, daugkartinis Lietuvos rekordininkas Vitoldas Milius priduria, kad naujos technologijos vis dar gausiai diegiamos ir automobiliuose su vidaus degimo varikliais. Žurnalisto žodžiais, elektromobiliai šiam kontekste tiesiog gauna daugiau dėmesio, tad į juos natūraliai patenka viskas, kas geriausia ir perspektyviausia.
„Dabar visi judam autonomiškumo link, todėl svarbu neapsigauti: kartais atrodo, jog automobilis vis daugiau už tave daro. Tačiau už viską atsakingas vis dar tebėra vairuotojas, todėl jo budrumo tai neturėtų niekaip pakeisti. Pereinamasis laikmetis bus įdomus, su tam tikrais iššūkiais, todėl būtina žmones šviesti, kad jie mokėtų naudotis ir suprastų, ką tos sistemos gali ir – dar svarbiau – ko jos negali“, – pabrėžia patyręs automobilistas.
Pašnekovas įsitikinęs, kad įvairių technologijų automobiliuose ir toliau sparčiai daugės, o galutinis gamintojų tikslas – autonomiškumas. Štai minėtame „Ioniq 6“ elektromobilyje jau dabar platus pagalbos vairuotojui bei saugos sistemų paketas apima net susidūrimo statant automobilį prevenciją – taip pat ir judant atbuline eiga, ar matricinius šviesos diodų žibintus, kurie automatiškai neakina iš priekio atvažiuojančių eismo dalyvių.
„Bet dėl automobilių ir elektromobilių – kol kas dar tokios didelės atskirties nematau. Tiesiog elektromobiliai yra ateitis, į juos daugiausia investuojama, todėl natūraliai pačios naujausios ir geriausios technologijos atsiduria ten. Bet tai tikrai nereiškia, jog automobiliai su vidaus degimo varikliais paliekami našlaičio vietoje. S klasės „Mercedes“ modelyje vis tiek rasi viską, ką galėtum rasti ir elektromobiliuose“, – šypsosi V. Milius.