Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos (ENTPTA) vadovas Vladimiras Jankoitas sako, kad sniego kalnai gatvėse ir kiemuose vėl primena apie senas problemas, kurias kelia be priežiūros palikti automobiliai.
„Senų automobilių bendro naudojimo vietose tradiciškai padaugėja žiemą, ypač paaiškėjus, kad turima transporto priemonė netinkama eksploatuoti ne tik dėl per šalčius neužvedamo variklio, bet ir dėl savo amžiaus. Neatsakingi transporto priemonių savininkai nesirūpina, nors privalo, kad be priežiūros ir neleistinoje bendro naudojimo vietoje paliktas automobilis būtų patrauktas – keliautų į remontą ar patektų pas perdirbėjus.
Pamirštama, kad savininkams už transporto priemonės laikymą bendro naudojimo vietose ir aplinkos taršą, kai iš netvarkingų automobilių teka tepalas, gresia administracinė bauda“, – teigia V.Jankoitas.
Pernai priimtos ir nuo šių metų sausio įsigaliojusios Administracinių nusižengimų kodekso įstatymo pataisos numato, kad neeksploatuojamos ar netinkamos eksploatuoti transporto priemonės laikymas bendrojo naudojimo vietose užtraukia įspėjimą transporto priemonių savininkams (valdytojams), o už padarytą pakartotinį nusižengimą – baudą nuo 140 iki 300 eurų arba transporto priemonės konfiskavimą.
Padėtis gerėja
Nuo 2021 metų gegužės Lietuvoje pradėjusi veikti naujai transporto priemonių savininkų apskaitos sistemai kiekviena mūsų šalyje esanti transporto priemonė turi turėti unikalų savininko deklaravimo kodą (SDK).
Tai reiškia, kad automobilį parduoti ar registruoti galima tik turint šį kodą. Be to, baigus eksploatuoti transporto priemonę SDK naikinamas tik tuo atveju, kai tokių transporto priemonių atliekų tvarkytojas sistemoje pateikia deklaraciją apie automobilio sunaikinimą.
Valstybinės įmonės „Regitra“ duomenimis, per pastaruosius dvejus metus Lietuvoje buvo išregistruota daugiau kaip po 25 tūkst. baigusių eksploataciją (nepateikus sunaikinimo pažymėjimo ir pranešus apie sunaikinimą) lengvųjų (M1 klasės) transporto priemonių per metus.
„Automobilių parkui senstant išregistruotų sunaikintų lengvųjų automobilių skaičius pastaruosius dvejus metus nesikeičia ir netinkamos naudojimui transporto priemonės nepatenka pas šių atliekų tvarkytojus.
Tačiau gera žinia ta, kad nuo 2021 metų gegužės, įsigaliojus SDK, baigusių eksploatavimą (pranešus apie sunaikinimą) išregistruotų lengvųjų transporto priemonių skaičius kas mėnesį didėjo kartais“, – teigia įmonės vadovas.
Kaip atsikratyti seno automobilio?
Gyventojas ar įmonė, turinti priduoti eksploatuoti netinkamą automobilį, gali pasinaudoti Gamintojų ir importuotojų asociacijos kartu su ENTPTA sukurta senų automobilių tvarkymo sistema (www.autotvarkymas.lt).
Gamintojų ir importuotojų asociacija organizuoja eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkymą ir finansuoja automobilių ardymo metu susidarančių neigiamą rinkos vertę turinčių atliekų tinkamą sutvarkymą. Dėl to automobilių atliekos nepatenka į aplinką ir jos neteršia.
Įmonės duomenimis, Lietuvoje kasmet išardoma apie 50-60 tūkst. tonų senų automobilių, iš kurių apie 30 proc. (15-18 tūkst. tonų) susidaro nevertingos plastiko, gumos, stiklo, salono apdailos ir kitokių automobilių dalių atliekos.
Senus automobilius supirkinėjantys nelegalūs ardytojai vertingas detales, tokias kaip akumuliatoriai, filtrai, amortizatoriai ir metalas, parduoda antrinėje rinkoje, o vertės rinkoje neturinčias atliekas neteisėtai numeta pamiškėse, pakelėse ar išmeta į buitinių atliekų konteinerius.