Tai ne akį traukiančių vertingų relikvijų pasyvios demonstracijos, vadinamos parodomis ir pagrįstai susilaukiančios savų gerbėjų.
Tai irgi anaiptol ne nutrūktgalviškas lėkimas, panašėjantis į tikrą ralį ir niekaip nederantis su istorine technika.
Tai veikiau kažkas per vidurį – ir parodymas žiūrovams ką vertingo turi sukaupęs, ir kartu didesnė, daugiau emocijų, retsykiais net adrenalino, kelianti atrakcija patiems dalyviams, verčianti ne tik įrodyti restauratoriaus meistriškumą, bet ir sugebėjimą vairuoti seną automobilį sportiškai, nebojant dideliems „laivams“ ankštokų slalomo aikštelių ar pasukti galvas prisimenant šalies istoriją ir įdomesnius jos vingius.
Visų šių elementų nestokos ir rugsėjo 4 d. rengiamas tradicinis istorinės technikos, kaip sako „Saugaus rato“ vadovas ir renginio įkvėpėjas, aukštaitis iki kaulų smegenų Valdas Juozas Vilūnas, – „ralius „Palei rubežių“.
„Būtent tokie renginio bruožai, mano nuomone, ir yra patraukliausias, viliojantis aktyviai dalyvauti istorinių automobilių ralių elementas“, – sako ne iš nuogirdų tai pažįstantis gamtinių dujų įrangos gamintojos, remontuotojos ir pardavėjos „Vilduja“ vadovas Tadas Vitkevičius.
Jau iš paties pavadinimo „Palei rubežių“ nesunku nuspėti, kad ralio keliai drieksis paribiu, tiksliau dabar rečiau žmonių lankomu Lietuvos – Baltarusijos pasieniu, užsukant į dviejų šalių istorijos vingių liudininkais tapusius mažus miestelius, vienu kitu žodžiu persimetant su jų gyventojais.
Kodėl pasirinktas būtent toks maršrutas?
„Tikrai ne dėl dabar šį pasienio ruožą apgulusių pabėgėlių, – sako V.J. Vilūnas. – Mus veda noras parodyti, kad ir šis, kiek primirštas šalies kampelis – labai įdomus, savitas, kurį verta pamatyti dabar, nes istorija ne tik išsaugo detales, bet ir jas pamažu keičia.
Todėl tikimės, jog parubežio keliai, žmonės bei lankytini objektai patiks ir paliks įspūdį ralio dalyviams, ypač atvykusiems iš kito Lietuvos pakraščio“.
Istorinių automobilių raliui „Palei rubežių“ startas bus duotas rugsėjo 4 d. 10 val. Vilniaus rajone, netoli sienos su Baltarusija esančiuose Buivydžiuose, garsėjančiuose išlikusia mauzoliejine Radziševskių koplyčia.
Riedėdami nedaug nuo sienos nutolstančiais keliais istorinių automobilių vairuotojai trumpam stabtelės Šumske, Medininkuose, Lentvaryje, Vievyje, Sudervėje, o pakeliui jų lauks tikslaus važiavimo, slalomo ir kitos rungtys.
Sukorę 195 km, „Palei rubežių“ dalyviai finišuos tos pačios dienos pavakarę Maišiagaloje, kurios bene didžiausi traukos objektai – Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų bažnyčia ir Maišiagalos dvaro rūmai.
Ralio nugalėtojai ir prizininkai bus paskelbti, o kelio dulkės nuplautos žalia laukų arbata miestelio kavinėje „Grafo dvaras“, kur renginio organizatoriai žada ir teatralizuotą performansą – 1980 metų stiliaus balių, kuriame jaukiausiai besijaustų, žinoma, dėvintys tų metų madą atspindinčius aprėdus.
Nepraleisti ralio, o jį pabaigus akompanuojant akordeonui ir saksofonui darsyk degustuoti kažkada ragautus, dabar gal kiek primirštus 1980-ųjų meniu valgius jau pareiškė norą daugelis nuolatinių „Saugaus rato“ organizuojamų renginių dalyvių.
Tarp jų ir autentišką 1968-ųjų gamybos „Mercedes 250“ vairuosiantys Rolandas ir Jūratė Ryliškiai, tų pačių metų laidos itin kruopščiai restauruotą, lyg vakar nuo konvejerio nuriedėjusį ZAZ 965 demonstruosiantys Tadas Vitkevičius su Feliksu Krivickij, metais jaunesnį, daugelyje šalių gražiausio modelio titulą kažkada pelniusį „Volvo p 1800“ atvairuosiantys Andrius Dementavičius su Andriumi Grigu ir kiti.
Istorinių automobilių ralyje „Palei rubežių“ su 1986 m gamybos „Volkswagen Scirocco Tropic“ startuos ir Irmantas su Jolita Kuncos, o dar vienas šeimyninis Andriaus ir Monikos Vaitiekūnų ekipažas siūlo atidžiau pažvelgti į jų 1977 m laidos to paties vokiečių gamintojo „Transporterį“.
Tačiau saldžiausia uoga ant viso renginio torto neabejotinai taps retas ne tik keliuose, bet ir istorinių automobilių raliuose „Ferrari Mondial T“, kurį iš Šiaulių atvairuos Donatas Devenis.
Šį 1990 m gamybos youngtimerį, kurio ratus suka 300 AG išvystantis 3,4 litro darbo tūrio benzinu „girdomas“ variklis, Donatas prieš ketverius metus įsigijo Prancūzijoje.
Nors jo rida tik 86 tūkstančiai kilometrų, tačiau Italijos gamintojų pasididžiavimas buvo patekęs į rimtą avariją.
Tad nagingiems Lietuvos meistrams teko įdėti nemažai triūso, kad „Ferrari Mondial T“ ne tik su vėjeliu švilptų keliais ir magistralėmis, bet ir taptų rimčiausiu konkurentu istorinių automobilių ralio „Palei rubežių“ dalyviams.