Apie tai, į ką verta atkreipti dėmesį automobilių savininkams prieš žiemą portalui lrytas.lt papasakojo Vilniuje įsikūrusių automobilių dirbtuvių „Autofficina“ mechanikas inžinierius Vladas Žukauskas.
– Kokie pagrindiniai darbai, kuriuos turėtų suskubti atlikti visų automobilių savininkai, vairuotojai, artėjant šaltajam metų laikui?
– Visų pirma – pasirūpinti žieminėmis padangomis. Jei turimos padangos yra ne naujos, būtina pasitikrinti, ar jos yra nenudilusios, ar tinkamas protektoriaus gylis (minimalus leistinas žieminių padangų protektoriaus gylis – 3 mm), padangos turi būti eksploatuotinos ir atitinkančios reikalavimus. Visiems automobiliams verta patikrinti langų valytuvus. Ypač, kai orai pabjursta, geras matomumas neprošal. Taip pat reikėtų pasitikrinti ir akumuliatorių.
Vis tik prieš žiemą svarbu dyzeliniams automobiliams patikrinti pakaitinimo žvakes. Benzininio automobilio uždegimo žvakės veikia net ir prie didesnių šalčių (jei viskas gerai su varikliu) ir variklis kuriasi be problemų. Dyzeliniams automobiliams svarbus ir žieminis dyzelinas, tačiau juo įprastai pasirūpina degalinės.
– Kaip įsitikinti, kad langų valytuvai dar yra tinkami? Kokius darbus pasidaryti, kad matomumas būtų geras?
– Tai gana paprasta. Pavyzdžiui, jei lyja lietus ir valytuvai tolygiai nubraukia nuo stiklo vandenį, tada viskas gerai. Jei ant stiklo lieka vandens juostos, tuomet valytuvus jau reikia keisti.
Taip pat svarbu pasikeisti ir langų apiplovimo skystį iš vasarinio į žieminį. Ypač, jei dar yra likę daug vasarinio – jį reikia kuo greičiau sunaudoti. To nepadarius, dažnam automobilio savininkui iškyla problemų, kai ateina pirmieji šalčiai – vasarinis skystis užšąla. Ir tai, kad nebepurškia – dar maža bėda. Didesnė, kai varikliukas dėl užšalusio skysčio, galima sakyti, susprogsta.
Taip pat verta pasidengti langus hidrofobine danga. Tai rekomenduojame ir savo klientams. Hidrofobine danga stiklus galima pasidengti tiek pačiam, įsigijus specialių priemonių parduotuvėje, tiek ir pas specialistus. Įprastai stiklą pasidengus hidrofobine danga ji tarnauja apie porą savaičių.
– Įprasta, kad šaltuoju metų laiku dažniau ima rasoti langai. Į ką verta atkreipti dėmesį dėl salono ir langų šildymo, nupūtimo?
– Jei automobilis ir jo vėdinimo sistema tvarkinga, langų rasojimo problemos nebūna. Ypač, jei tinkamai veikia kondicionierius. Naujesni automobiliai turi automatinius režimus, kurie tą problemą lengvai pašalina vos įjungus langų nupūtimo režimą ir dėl kondicionieriaus to rasojimo nelieka, nes jis išsausina orą.
– Ar reikia prieš šaltąjį sezoną būtina patikrinti stabdžius?
– Tiek dėl stabdžių, tiek dėl bendros automobilio būklės prieš žiemą verta atlikti bendrą transporto priemonės apžiūrą. Tuo pačiu patikrinti ir stabdžius, kurie svarbūs visais metų laikais.
Įprastai stabdžiai tiek vasarą, tiek žiemą veikia vienodai. Teisa, žiemą dažniau veikia įvairios automatinės stabdymo sistemos, pavyzdžiui, ABS, stabilumo kontrolės ir t.t. Jos, kai slidu, naudojamos dažniau.
– Kokius skysčius reiktų pakeisti? Pavyzdžiui, stabdžių ar vairo stiprintuvo?
– Daugumo automobilio skysčių prieš žiemą keisti nėra būtina, išskyrus langų apiplovimo skystį. Išskirtiniu atveju, jei vasaros metu vietoje aušinimo skysčio buvo įpiltas distiliuotas vanduo, tuomet reikia jį pakeisti. Tačiau paprastai automobilio patikrinimo metu yra atliekamas aušinimo skysčio testas ir pamatuojama, kokia yra jo užšalimo temperatūra.
Vis tik visų techninių automobilio skysčių keitimas priklauso ne nuo sezono, o nuo ridos intervalo. Tarkime, jei pravažiuojama 60 tūkst. km, yra keičiamas vairo stiprintuvo skystis ir pan.
– Ar variklio tepalą reikia keisti prieš žiemą? Kiek, priklausomai nuo sezono, svarbus jo klampumas ir kitos techninės charakteristikos?
– Tepalai turi būti naudojami pagal gamintojo reikalavimus ir specifikaciją tam tikram varikliui bei pagal vietovę, kurioje tas automobilis yra eksploatuojamas.
Pavyzdžiui, gamintojas duoda kelis klampumo variantus, ką galima naudoti ir nurodo, kokiomis klimatinėmis sąlygomis tas tepalas turi būti naudojamas. Jeigu sąlygos labai šaltos, atšiaurios arba labai priešingai – klimatas yra itin šiltas, tuomet skirsis ir klampumas. Dėl tepalo – svarbu nevėluoti jį laiku pasikeisti.
– Dažna vairuotojų problema rudenį – staiga prišalusios durelės ar užšąlusi durų spynelė. Ypač, per pirmuosius, nors ir nedidelius šalčius. Ką patartumėte padaryti, kad taip nenutiktų?
– Dar neatėjus šalčiams patartina sutepti durelių gumas specialiu silikoniniu tepalu, kad jos neprišaltų.
Ar reikia sutepti durelių spyneles – priklauso nuo automobilio. Jei neveikia atrakinimo pultelis ir yra naudojamasi mechaniškai, raktu, tada reikia sutepti ir spyneles. O tepalų yra daug ir įvairių. Kadangi dauguma automobilių yra atrakinami pulteliu, tai spynelių užšalimo problema nėra labai dažna.
– O kaip dėl pakaitinimo ir uždegimo žvakių? Kada reikia susirūpinti jų būkle? Ar jos keičiamos pagal sezoną, ar pagal nuvažiuotus kilometrus?
– Uždegimo žvakes benzininiams varikliams keisti reikia pagal poreikį, nuvažiuotus kilometrus, profilaktiškai arba jei yra kažkokios problemos. O dyzeliniuose varikliuose esančias pakaitinimo žvakes verta pasitikrinti prieš žiemą.
Jei yra koks gedimas sistemoje arba neveikia viena iš žvakių, tuomet kyla problemų – sunkiai užsiveda automobilis ir kenčia starteris. Jei, tarkime, veikia tik dvi žvakės iš keturių, tuomet, jei užsiveda variklis, tai iš pradžių variklis dirba tik dviem cilindrais ir tik po to įsijungia kiti du.
– Ar rudenį beverta rūpintis antikorozine danga ar vis tik palikti tokius darbus pavasariui, vasarai? Ar korozijos židinius reikėtų patvarkyti, apvalyti, pašveisti, sutepti rūdžių surišėjais ir pan. priemonėmis?
– Tai jau yra kiekvieno žmogaus reikalas – priklauso nuo to, kiek savininkas myli ir gerbia savo automobilį. Tačiau padengti automobilį antikorozine danga prieš žiemą yra gerai, jei tik kišenė leidžia. Yra ne vienas antikorozinis centras, kuris siūlo visą paletę antikorozinės dangos paslaugų – ne tik dugno padengimą, bet ir slenksčių dengimas antikorozine danga iš vidaus. Automobiliui tokia priežiūra yra tikrai geriau negu kad be jos. Tai padaryti kol kas yra nevėlu – svarbiausia tai atlikti iki pirmųjų druskos barstymų keliuose.
Tačiau jei kėbulas yra stipriai parūdijęs, antikorozinė danga jau nebepadės – tada jau per vėlu. Žinoma, galima kai kurias vietas pasitvarkyti pačiam ir šiek tiek pristabdyti tą procesą, tačiau kai rūdys pradeda imti metalą, tai nei prišveisi, nei uždažysi. Kokybiškai ne kiekvienas savo rankomis susitvarkys su rūdimis.
– Į ką turėtų atkreipti dėmesį automobilių su įmontuota dujų įranga savininkai?
– Geriausia būtų nuvažiuoti į tą pačią vietą, kur ta dujų įranga buvo sumontuota ir pasitikrinti. Dujų įrangai yra standartinė patikra, kuri atliekama tam tikru intervalu. O prieš žiemą pasitikrinti tikrai nepakenktų.
Nėra nieko labai specifinio, tačiau naujesnėms dujų įrangoms yra specialūs filtriukai, kurie surenka vandenį. Juos taip pat reikia tam tikru intervalu pakeisti. Kartais rekomenduojama tuos filtriukus keisti keičiant ir variklio tepalą.
– Kokia yra hibridinių transporto priemonių priežiūra prieš žiemos sezoną? Kokie specifiniai pasiruošimo darbai reikalingi tokiems automobiliams ir į ką reikėtų atkreipti dėmesį, pavyzdžiui, iš tinklo pakraunamiems automobiliams ar elektromobiliams?
– Nieko itin specifiško nėra, kadangi tiek elektromobiliuose, tiek iš tinklo įkraunamuose hibridiniuose automobiliuose visos jungtys yra pakankamai sandarios ir įprastai elektros jungtys nesioksiduoja.
Žinoma, jei matosi kažkoks oksidovimosi požymis, galima papurkšti apsaugine elektros kontaktų priemone. Tačiau nėra tekę susidurti su tokiais atvejais, kad būtų reikėję kažką specialiai daryti.
Paprastai pakrovimo jungtis yra gana dažnai naudojama, todėl viskas nusivalo kiekvieno pajungimo metu. Verta atkreipti dėmesį, kad šaltuoju metų laiku tiek iš tinklo pakraunamų hibridinių, tiek elektromobilių nuvažiuojamas atstumas yra mažesnis.
– Ar yra būdų, kaip šaltą rudenį ar žiemą laikyti hibridinį ar elektromobilį, kad tas nuvažiuojamas atstumas nesumažėtų?
– Jei yra galimybė laikyti šiltame garaže, tuomet tai gerokai padidintų nuvažiuojamą atstumą. Akumuliatoriaus įtampa šaltyje vis vien nukrenta, kol jo nenaudoji. O jei garaže yra šilta, tai ir nuvažiuojamas atstumas bus didesnis.
– Ką reikia žinoti apie elektromobilių ar hibridinių automobilių stabdžius, žinant, kad energija generuojama automobilį stabdant?
– Tai labiau priklauso nuo automobilio ir kokia yra hibridinė įranga. Įprastai elektra iš stabdžių generuojama tada, kai stabdis spaudžiamas nestipriai. Tas generuojamos energijos procentas yra skirtingas, priklausomai nuo gamintojo, tačiau jei stabdžio pedalas spaudžiamas stipriai, tai stabdymo jėga atsiranda iš elektrinio variklio, tuomet mechaniniai stabdžiai stabdymo procese praktiškai nedalyvauja. Todėl tokių automobilių stabdžiai gali būti šiek tiek parūdiję, tačiau tai pasitaiko labai retai.
– Į ką dar patartumėte atkreipti dėmesį visų automobilių savininkams prieš tamsųjį, šaltąjį sezoną?
– Vertėtų atkreipti dėmesį į apšvietimą – jei automobilio žibintai yra apsinešę, pablukę, pageltonavę, reikėtų juos nupoliruoti. Žiemą geras matomumas yra labai svarbus. Taip pat vertėtų susireguliuoti pačias lemputes, kad jos šviestų tinkamai.