Senovinis laikrodis, sidabrinių stalo įrankių rinkinys, šimtametė komoda ir automobilis ZAZ, kurį mielai priglaustų šitokių transporto priemonių žinovai.
Tai – radiniai tik viename metalinių garažų masyve prie Pilaitės prospekto. Ko dar įdomaus surado beveik 11 tūkst. metalinių garažų, kuriuos savivaldybė nurodė iškeldinti iki rugsėjo pabaigos, galėtų pasakyti tik jų savininkai.
Tuo metu garažus paskubomis iškraustyti sugalvoję valdininkai dar nesuvokia, kokią naštą užsikrovė. Mat visose bendrijose iš naikinamų garažų išneštos šiukšlės į didžiulius kalnus sugula čia pat, garažų masyve.
Stovėjo tris dešimtmečius
Vieno aprūdijusio garažo duris trečiadienį Vladimiras atidarė labai sunkiai. Matyti, kad jos seniai buvo varstomos. O už jų stovėjo storu dulkių sluoksniu nuklotas sovietinis mėlynas automobilis ZAZ, pagamintas 1964 metais.
Tai mašina, kurią suremontavus, perdažius, nudailinus ji trauktų praeivių žvilgsnius.
Automobilis jau buvo nupirktas, o jo pasiimti atvažiavęs Marijus džiaugėsi pirkiniu.
Nors prekinė išvaizda nekokia, Marijus sakė pažįstąs auksinių rankų meistrą, kuris ZAZ prikels antram gyvenimui ir pavers svajonių automobiliu.
Vilnietis nenorėjo išduoti, už kiek įsigijo automobilį, tačiau minėjo, kad už tokį kiti pardavėjai prašo mažiausiai tūkstančio eurų.
Ant automobilio buvo pritvirtinti sovietiniai numeriai. Vladimiras patvirtino, kad ZAZ niekas nevažinėjo daugiau nei tris dešimtmečius. Į garažą buvo įsilaužę vagys, jie išardė pusę variklio, bet viduje buvo likę automobilio atsarginių detalių, kelios originalios padangos.
Vladimiro motina Irina taip pat stebėjo paskutinę automobilio ZAZ kelionę iš šio garažo. Ji minėjo, kad, paieškojus mašinos atsarginių detalių, dar turbūt būtų galima rasti namo rūsyje.
Dar ji prisiminė, kad ant priekinio automobilio dangčio, po kuriuo, skirtingai nei daugelio automobilių, ne variklis, o bagažinė, buvo raudona žvaigždė.
Ją nulupo tada, kai ZAZ stovėjo kieme. Kažkam prireikė – juk tada viskas buvo deficitas, viskas buvo vagiama.
Vykdavo į Palangą ilsėtis
Ar skauda Irinai širdį, kad išrieda šeimos automobilis, su kuriuo susiję daug šiltų prisiminimų? Bet moteris svarstė, kad jeigu nebėra vyro, nebereikia ir automobilio.
„Man jau reikia medinio automobilio paskutinei kelionei dairytis“, – mostelėjusi į lentų krūvą liūdnai šyptelėjo vilnietė.
Irina pasakojo, kad turi daug nuotraukų šeimos albume, kuriose užfiksuotas ZAZ, kurį vyras vadino „meilute“. Šia „kupriuku“ praminta mašina sutuoktiniai su vaikais vykdavo į Palangą ilsėtis, kelionė trukdavo apie keturias valandas.
O rudenį su ZAZ būtinai išsiruošdavo į miškus grybauti. Automobilio spidometras rodo, kad ZAZ nuriedėjęs 53 tūkst. kilometrų, tačiau gali būti, jog skaitiklis jau persisukęs – ir galbūt ne vieną kartą.
Juolab kad Irina prisiminė, jog automobilį 1975-aisiais pirko nenaują. Vyras, kaip ir kiti vairuotojai sovietmečiu, jį kruopščiai prižiūrėjo.
Kaupdavo įvairius daiktus
Prie įvažiavimo į metalinių garažų masyvą šalia Pilaitės prospekto – Andrejaus automobilių remonto dirbtuvės. Jis sakė matęs jau ne vieną iš garažų ištempiamą sovietinį automobilį „Žiguli“, „Moskvič“ ar „Volga“. Jis pats viename garaže laikęs VAZ-2106.
Andrejus tvirtino, kad po savivaldybės raginimo išsikraustyti neliko apie trečdalio garažų. Tačiau likusių dviejų trečdalių laikinųjų statinių šeimininkai delsia.
O garažų teritorijoje sutiktas Konstantinas pasakojo, kad vienas kaimynas rado senovinį laikrodį. „Aiškino, kad senelio, bet buvo užmiršęs. Pabandėme prisukti – eina, tik valandų nemuša“, – pasakojo vilnietis.
Anot jo, kitas kaimynas gyrėsi sidabriniais stalo įrankiais, dar kitas – komoda, kurią čia pat pardavęs už 70 eurų.
Keista, kad į garažų masyvą neužklysta benamiai, kurie turėtų ko prisirinkti. Šiukšlių kalnuose jie rastų daugybę metalo. Taip pat matyti, kad daugiabučių gyventojai, pakeitę langus plastikiniais, senuosius medinius tempė į garažus – o gal pravers?
Senos spintos, lentynos, kėdės taip pat riogsojo kone prie kiekvieno šiukšlių kalno. O vienas garažo savininkas yra radijo mėgėjas. Tai liudija seni rusiško žurnalo „Radijo“ komplektai ir knygos apie radiotechniką.
Parduoda už 100 eurų
Iškraustomų metalinių garažų šeimininkai skundėsi, kad savivaldybei paskelbus ultimatumą smarkiai nukrito šių laikinųjų statinių kainos.
Anksčiau metalinį garažą buvo galima parduoti už 300–400 eurų, o dabar tik 100 eurų duoda. O mažesnio garažo kaina – tik 50 eurų.
Kaip ir automobilį, garažą jau pardavusi Irina guodėsi, kad pinigų bent jau užteks žemėms, kurias veš į kapines. Už jas sumokėjo 30 eurų.
Kitoje vietoje tvarkęsis Povilas taip pat garažą pardavė už 100 eurų. Jo jau nebėra, o vyras į automobilį krovė paskutinius daiktus. Skirtingai nei kiti savininkai, jis viską išsiveš, nepaliks šiukšlių kalnų.
Andrejus pasakojo, kad šiukšlių kalnai pradėjo augti prieš du mėnesius, kai tik savivaldybė paskelbė apie garažų iškraustymą. Iki tol jų teritorijoje buvo palyginti tvarkinga.
Skelbimus skaitė ne visi
Daugybė garažų savininkų priekaištavo savivaldybei, kad terminas kraustynėms yra per trumpas.
Valdininkai esą įsiklausė į priekaištus ir paskelbė, kad sieks padėti vilniečiams kuo greičiau atlaisvinti metaliniais garažais nelegaliai užstatytą valstybinę teritoriją.
Todėl metalinių garažų savininkams nereikės patiems vežti atliekų – jų surinkėjai į garažų bendrijas atvažiuos patys.
Garažų savininkai mobiliose atliekų supirktuvėse gali atiduoti statybos, remonto ir griovimo, turinčias asbesto atliekas, baterijas ir akumuliatorius, automobilių remonto atliekas, rūgštis, šarmus, dažus.
Tačiau vaizdas garažų masyvuose kaip po karo. Dauguma neskaitė savivaldybės skelbimo, o gal surinkėjų vizitų laikas atrodė nepatogus.
Taip pat daugeliui nė motais savivaldybės priminimas, kad iškėlę metalinius garažus jų šeimininkai privalo išvežti ir daiktus, atliekas, sutvarkyti užstatytą ir eksploatuotą teritoriją.
Iki rugsėjo 30 dienos savivaldybės administracija siūlo pagalbą – tiems savininkams, kurie metalinius garažus išsikels patys, bus padėta sutvarkyti teritoriją nemokamai.
Tie, kurie garažus iškelti vėluos, turės teritoriją sutvarkyti patys arba sulauks reikalavimo atlyginti teritorijos tvarkymo išlaidas.
Nelengva susirasti sklypą
Andrejus vis dar dirba automobilių remonto dirbtuvėse. Sakė, kad dirbs tol, kol iš teritorijos bus išvežti paskutiniai garažai. O paskui – kaip Dievas duos.
Vilniečiui sunkiai sekasi žemės sklypo, kuriame galėtų pasistatyti du dirbtuvėms pritaikytus jūrinius konteinerius, paieškos. Netoli Pilaitės vietą lyg ir buvo susiradęs, tačiau joje nėra elektros. Kelis mėnesius gal išsiverstų su generatoriumi, bet visą laiką taip dirbti negalėtų.
Andrejus neslėpė apmaudo – jeigu žemės rasti nepavyks, parduos įrengtus 60 kvadratinių metrų ploto jūrinius konteinerius, remonto įrangą, o pats su bendradarbiu suks į Užimtumo tarnybą.
„Jeigu neleidžiama dirbti, tegul man pašalpas moka“, – atsiduso Andrejus.
Griozdai trukdo kurti viešąsias erdves
Iškeldinus garažus atlaisvinta 51 hektaro ploto valstybinė teritorija bus panaudota plėtojant patogesnę infrastruktūrą.
Vilniuje metų pradžioje buvo apie 10 tūkst. 700 nelegalių metalinių garažų. Masyvų užimamas plotas prilygsta maždaug trečdaliui Vingio parko teritorijos.
Kai kuriose garažų masyvų vietose viešosios erdvės jau suplanuotos. Štai Karoliniškėse iš Sietyno gatvės nukėlus garažus numatyta trūkstama 250 metrų ilgio gatvės atkarpa tarp V.Maciulevičiaus ir R.Jankausko gatvių.
Šnipiškėse, nukėlus 80 arų sklypą tarp Giedraičių ir Kintų gatvių užgriozdinusius garažus, turėtų atsirasti aikštė renginiams, pėsčiųjų takai, mažosios architektūros elementai, apšvietimas, vaikų žaidimų ir sporto aikštelės.
Laikinieji metaliniai garažai Vilniuje ir kituose Lietuvos miestuose pradėti statyti sovietmečiu. Tada metaliniams garažams buvo leista valstybinėje žemėje įsikurti laikinai – 3–5 metams, tačiau garažai liko dešimtmečiams stovėti valstybinėje teritorijoje.
Terminą pratęs tik išimtiniais atvejais
Šią savaitę pranešta, kad nukelta tik apie 2 tūkst. garažų.
„Terminą galėsime pavėlinti tiems, kurie jau realiai pradėjo nukėlimo darbus, bet dėl rimtų priežasčių nespėja baigti. Tas priežastis savininkai turės įrodyti seniūnams“, – sakė savivaldybės administracijos direktorius Povilas Poderskis.
Pratęsimo terminas turi būti siejamas su aplinkybių, trukdančių nukelti garažą ar garažus, pasikeitimu. Esant išskirtinėms objektyvioms aplinkybėms galutinis su visais pratęsimais garažo ar garažų iškėlimo iš valstybinės žemės terminas negali būti vėlesnis kaip gruodžio 31-oji.
Su kai kuriomis bendrijomis jau anksčiau pradėta derėtis dėl kitokių garažų iškėlimo sąlygų.
Pavyzdžiui, Kernavės gatvėje įsikūrusių garažų savininkai savivaldybės paprašė pratęsti garažų iškėlimo terminą, kol bendrija susitvarkys sutartis ir perkels turtą į Vilniaus rajone esančius privačius sklypus.
Pratęsus terminą savininkai įsipareigoja patys organizuoti iškėlimą ir sutvarkyti visas atliekas.