Neištvėrė motociklų riaumojimo didmiesčiuose: nuo triukšmo dreba langai, prižadina iš giliausio miego
Praktikantai
Evelina Katinaitė
2020-06-24 18:40Prasidėjus šiltiems orams motociklininkai didmiesčių gyventojus varo iš proto. Jie skundžiasi, kad baisiausia būna naktį, kai plieninių žirgai taip driogsteli, kad prižadina net ir kiečiausius miegalius. Tiek pareigūnai, tiek kalbinti motociklininkai tikina, kad šaukštas deguto gali sugadinti medaus statinę, o tikri baikeriai po miegamuosius rajonus esą nesitrina.
Vilnietis Donatas gyvena Vilniaus centre, kuriame gausu gyvybės. Kiekvieną naktį jį trikdo gatvėmis važinėjantys triukšmingi motociklai. Jo supratimu policija turėtų reaguoti į tokius atvejus ir tikrinti triukšmingumo lygį, kaip tai daroma uostamiestyje.
„Kodėl Vilniuje nepažabojamas motociklų keliamas triukšmas? Kiekvieną savaitgalį Pamėnkalnio g., Gedimino pr. ir kitas centrines miestų gatves užtvindo baikeriai ir mopedai, kuriems žūtbūt reikia „pagazuoti“ važiuojant pro baruose sėdinčius piliečius arba čia gyvenančius miestiečius. Kam reikia taip daryti?“ – teiraujasi Donatas.
Jis supranta, kad gyvenimas miesto centre yra specifiškas ir, savaime suprantama, čia triukšmingiau nei miegamuosiuose rajonuose, tačiau kartais motociklų griaudėjimas prikelia net ir iš kiečiausio miego.
Vis tik su šia problema susiduria ne tik centro, bet ir miegamųjų rajonų gyventojai.
Naujienų portalas lrytas.lt dar prieš mėnesį buvo gavęs Pilaitės gyventojos Gabrielės laišką, kuri taip pat susidūrė su siaučiančiais po gatves motociklininkais. Praėjusiais metais šios situacijos esą nebuvo, tačiau šią vasarą, pasibaigus karantinui, Pilaitėje pradėjo važinėti garsiai burzgiantys motociklai.
„Kadangi dieną būnu darbe, negaliu pasakyti, ar triukšmas girdimas dieną, tačiau vakarais pralekiančių vienas kitas pasitaiko kone kasdien. Kai reikia užmigdyti vaikus, tai išties rimta problema, nes nuo motociklininkų skleidžiamo triukšmo kartais net suvirpa langai“, – liūdnais nutikimais dalijosi Gabrielė.
Riaumoja kaip žvėrys
Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ atstovas Renaldas Gabartas pasakoja, kad motociklai iš prigimties yra triukšmingesni, net ir tais atvejais, kai neviršija nustatytų ribinių triukšmo lygio dydžių.
Kai kurie motociklininkai į technikinę apžiūrą, kuri turi būti atliekama kas dvejus metus, atvažiuoja su tvarkingais duslintuvais, o vėliau juos „patobulina“.
Triukšmo lygio matavimai motociklininkams atliekami gana retai – tik tuomet, jei kyla abejonių dėl išmetimo sistemos perdirbimo, patobulinimo ir iš bendro aplinkos fono išsiskiriančio, kurio nors automobilio ar motociklo skleidžiamo garso.
„Techninės apžiūros įmonių kontrolieriai tikina, kad iškart įriedėjus motociklui į stoties kiemą būna aišku, ar reikės atlikti triukšmo lygio matavimus.
Vos 3 decibelų garso stiprumo skirtumą žmonės suvokia kaip „dvigubai didesnį“ triukšmą. Neatkreipti į save dėmesio su perdirbta išmetimo sistema – neįmanoma“, – naujienų portalui lrytas.lt situaciją komentavo R.Gabartas.
Problemos nemato
Lietuvos kelių policijos tarnybos (LKPT) viršininkas Vytautas Grašys šį klausimą aptarė ir su Vilniaus policijos atstovu Tomu Stravinsku. Jis teigė, kad tokių didelių problemų dėl motociklininkų skleidžiamo triukšmo nėra. Pasak viršininko, tik mažos grupelės triukšmautojų perdirba savo motociklus, kad keltų didesnį garsą ir trikdytų žmonių rimtį.
LKPT viršininkas pats jau važinėja 10-15 metų su motociklu. Šią transporto priemonę renkasi, nes yra neuždaras važiavimas ir jaučiamas laisvės pojūtis. Turi „Aprilia Pegaso“ motociklą ir „Yamaha Majesty“ motorolerį pasivažinėjimams mieste.
Pats V.Grašys gyvena Avižienių kaime, todėl motociklų garsas girdimas tik tuo metu, kai jie pravažiuoja Ukmergės keliu.
Tačiau galbūt būtent tų kelių triukšmadarių ir užtenka drumsti žmonėms ramybę? Naujienų portalo lrytas.lt skaitytojai tikina, kad su motociklininkų skleidžiamu triukšmu susiduria praktiškai kiekvieną vakarą, o pareigūnai esą patys galėtų tuo įsitikinti, jei tik surengtų atitinkamą reidą.
Kelių policijos viršininko tikinimu, reidai motociklininkų organizuojami pagal sezoniškumą bei problematiką. Kai kur yra ribojamas motociklų patekimas į tam tikras erdves tam tikru laiktarpiu. Žmonės, kurie kenčia nuolatinį triukšmą, turėtų kreiptis į vietos policiją ar savivaldybę.
Gegužės pabaigoje Klaipėdai įsigijus garso matuoklius per savaitę policijos pareigūnai nustatė 10 pažeidimų. Penkių automobilių ir tiek pat motociklų (mopedų) savininkams teks pašalinti trūkumus ir iš naujo atlikti techninę apžiūrą.
V.Grašys teigia, jog šiuo metu didžiausią problemą kelia keturačių motociklų vairuotojai, kurie niokoja miško paklotę, ūkininkų pasėlius bei nesilaiko saugumo priemonių.
V.Grašys nemano, kad turėtų būti ribojamas eismas centre arba savaitgaliais, nes tai būtų skirta visiems motociklams. Dauguma jų techniškai tvarkingi ir nekelia didelių problemų. Motociklas užima mažiau parkavimo vietos bei su juo lengviau pravažiuoti grūstyje.
„Vieni vairuotojai kelia rūpestį, o kiti rodo pagarbą. Kartais bando paišdykauti, bet pastebėję policijos motociklą nusiramina. Daugiausia tenka rūpintis eismo chuliganais, kurie gadina visą motociklininko įvaizdį, nes netinkamai elgiasi kelyje. Dažniausiai problema būna greitis bei chuliganiškas vairavimas.
Šiai dienai dauguma motociklininkų yra motyvuoti vairuotojai, laikosi Kelių eismo taisyklių, saugo savo reputaciją ir neretai rodo pagarbą kitiems“, – komentavo esančią situaciją V. Grašys.
Birštone nebevažinėja
Balandžio mėnesį atsižvelgdama į gyventojų prašymus, Birštono savivaldybės saugaus eismo komisija šiemet priėmė sprendimą uždrausti motociklų eismą Birštono mieste. Skelbiama, jog sprendimas buvo priimtas dėl motociklininkų keliamo triukšmo, viešosios tvarkos trikdymo ir įžūlaus elgesio mieste.
Draudimas negalioja mopedais važinėjantiems piliečiams. Motociklininkams leidžiama atvykti į automobilių stovėjimo aikštelę, esančią Žvėrinčiaus gatvės pradžioje, ir aikštelę prie prekybos centro „Norfa“. Nuo ten kelionę tęsti galima tik pėsčiomis.
V.Grašys prisimena, kad kažkada pati Birštono merė priiminėjo mototurizmo ralio motociklininkus ir sveikino juos, linkėjo saugiai dalyvauti eisme ir atsakingai elgtis. Jis mano, kad grupė motociklų chuliganų keldami triuškmą Birštone perpildė savivaldybės kantrybės taurę, todėl jie ir priėmė tokį sprendimą.
LKPT viršininkas nemano, kad vien draudimais galima būtų išspręsti triukšmą. Pareigūnas įsitikinęs, kad dauguma motociklininkų vairuoja transporto priemones, kurie neviršija leistino garso ir kurie yra techniškai tvarkingi. Tik keliolika chuliganų viską sugadina.
Baikerių klubo „Iron X MC Lithuania“ prezidentas Laisvis mano, kad, pavyzdžiui, sanatorijų darbuotojai turėtų patys spręsti dėl motociklų ribojimo. Tačiau jeigu tai yra miesto teritorija, kurioje motociklininkas gyvena bei moka mokesčius, jis turi turėti teisę naudotis šia transporto priemone. Specialiai esą nereikia daryti garso varžybų, tačiau jeigu žmogus gyvena [atitinkame mieste], jis turi teisę važinėti.
„Beardy Riders Rc“ baikerių klubo prezidentas Edgaras Barodica pasakojo, kad jų klube motociklai yra įvairūs, tačiau visi atitinka tehnikinės apžiūros reikalavimus. Barzdočiai vyrai nevažinėja po miegamuosius rajonus, centrus. Jie stengiasi važinėti kol žmonės dirba, kad nekeltų jiems diskomforto.
„Motociklų sezonas prasideda nuo kovo iki lapkričio mėnesio. Iš klubo perspektyvos nematau nieko blogo, kad Klaipėdoje pastatė garso viršijimo matuoklius. Manau, kad nereikėtų viešose vietose riboti motociklų važinėjimo laiko, nes tada reikėtų riboti visas transporto priemones. Ne visi motociklininkai kelia triušmą. Jeigu technikinę apžiūrą motociklas praeina, tai neturi kelti jokio triuškmo ir diskomforto“, – patirtimi dalijosi E.Barodica.
Laisviui motociklai netriukšmingi
Baikerių klubo „Iron X MC Lithuania“ prezidentas Laisvis teigė, kad „kuo toliau, tuo daugiau žmonės skundžiasi nebūtais dalykais. Jam motociklai nėra triukšmingi.“
„Kas yra triukšminga? Vienam triukšminga gali būti motorinis dviratis, kitam netriukšminga – reaktyvinis lėktuvas. Teko dalyvauti renginiuose, kuriuose vyksta garso varžybos ir specialiai daromas triukšmas. Švedijoje atvežamas reaktyvinis motociklas, tačiau tokiu būdu kuriamas šou.
Miegamajame rajone važinėti 11-12 valandą nakties nėra logikos, nebent kažkas atvažiuoja prie namų pasistatyti motociklo. Tačiau dauguma grįžta į garažus, nes laikyti šią transporto priemonę prie namų yra nesaugu. Daugelio motociklai kainuoja du kartus brangiau už automobilį. Įvertinant mūsų Panevėžio kiemų būklę, važinėti po mažas gatveles ar kiemus nėra logikos“, – komentavo „Iron X MC Lithuania“ prezidentas.
„Šaukštas deguto gali sugadinti visą košę. Du skundai apie garso viršijimą padaro neigiamą įvaizdį, lyg būtų didžiausia katastrofa. Nors kiti milijonai gyventojų su tuo gyvena. Koks tikslas važinėti centre ar mikrorajonuose? Čia ne amerikietiškas filmas, kur visi ten trinasi.
Mūsų klubas važinėja motociklais po visą Europą. Nėra laisvų savaitgalių, kad reikėtų trintis po miestą. Sėdam ir važiuojam į Kauną, Latviją, Estiją. Galbūt daugiau jauni žmonės važinėja gatvėmis iki susibūrimo vietos, nes ieško bendraminčių“, – svarstė Laisvis.
Patarimai motociklininkui
Kiekvienas motociklas prieš išvažiuodamas į kelią turi praeiti techninę apžiūrą, kuri vykdoma kas dvejus metus. Stovinčios transporto priemonės skleidžiamas triukšmo lygis neturi viršyti gamintojo numatyto leidžiamo triukšmo lygio ribos, kuris matuojamas „A“ sverties decibelais išreikštu didžiausiu garso lygiu. Iš viso matuojama 3 kartus ir imamas didžiausias decibelų skaičius.
Transporto priemonių skleidžiamo triukšmo lygis turi būti matuojamas prie dujų išmetimo sistemos išleidimo angos ir matavimo duomenys įrašomi į bandymo ataskaitą.
Aplinka matavimo vietoje neturi būti pernelyg triukšminga – matuokliais užregistruoti aplinkos ir vėjo triukšmo rodmenys turi būti bent 10 dB (A) mažesni už matuotiną garso lygį. Turi būti užtikrinta, kad vėjo šuorai nepadarytų įtakos rezultatams.
Variklio sūkių skaičius nustatomas 3 proc. arba dar tikslesniu tachometru, tačiau šis prietaisas gali būti nesumontuotas transporto priemonėje.
Matavimas turi būti atliekamas su „trumpo“ suveikimo laiko triukšmamačiu ir „A“ sverties kreive. Kiekvieno matavimo pradžioje ir pabaigoje, naudojant atitinkamą garso šaltinį (pavyzdžiui, tikslų garso slėgio generatorių) ir laikantis gamintojo nurodymų, triukšmamatis turi būti kalibruojamas.
Bandymas turi būti laikomas neatitinkančiu reikalavimų, jeigu atliekant minėtą kalibravimą užregistruojamos didesnės kaip 1 dB triukšmamačio paklaidos. Kai stovinčių transporto priemonių matavimai atliekami valstybinės techninės apžiūros metu, leistina naudoti ne mažesnius kaip antros klasės metrologiškai įteisintus triukšmamačius.
Mikrofono diafragma nuo išmetamųjų dujų išleidimo angos turi būti 0,5 m atstumu. Mikrofono didžiausio jautrio ašis turi būti nukreipta 45° ± 10° kampu, išmatuotu nuo vertikalios plokštumos, nustatytos pagal išmetamųjų dujų išleidimo kryptį, ir turi būti lygiagreti kelio paviršiui.
Kelių transporto priemonių variklių triukšmo ribiniai dydžiai skirti, stovinčių transporto priemonių keliamam triukšmui kontroliuoti ir mažinti jo neigiamą poveikį aplinkai ir žmonių sveikatai.