Ketvirtadienį parlamentarai po pateikimo pritarė Administracinių nusižengimų kodekso pataisų projektui, kuriuo siekiama reglamentuoti ne tik neeksploatuojamų, bet ir negalimų eksploatuoti transporto priemonių laikymą bendrojo naudojimo vietose.
Pasak projekto iniciatoriaus Seimo nario Mykolo Majausko, tyrimai ir savivaldybių apklausos rodo, kad tokių automobilių kiemuose būna net iki 20 proc. Jo duomenimis, per metus Vilniuje gaunama apie 2000 skundų, Kaune – 600 skundų dėl nenaudojamų automobilių kiemuose.
Siūloma, kad gavus įspėjimą ir nesiimant priemonių pasirūpinti transporto priemone, pažeidėjui būtų skiriama 70–140 eurų bauda (kaip ir pagal dabar galiojančią tvarką), tačiau kartu su pirma pinigine bauda siūloma numatyti transporto priemonės konfiskavimo galimybę.
Dabar tokia galimybė numatoma kartu su antra pinigine – 140–300 eurų – bauda, taip sudarant sąlygas kritinės būklės transporto priemones iš bendro naudojimo vietų pašalinti greičiau.
Projekte siūloma numatyti ir privalomą transporto priemonės konfiskavimą. Transporto priemonė būtų privalomai konfiskuojama tuo atveju, jei administracinis nusižengimas padaromas trečią kartą (pirmą kartą skyrus administracinę nuobaudą – įspėjimą, antrą kartą – 70–140 eurų baudą).
Tikimasi, kad tokios priemonės įvedimas padėtų kovoti su piktybiniais įstatymų pažeidėjais. Šiuo metu galiojančiame Administracinių nusižengimų kodekse įtvirtinta, kad asmenį galima traukti atsakomybėn už nusižengimą tik po savivaldybės, policijos ar kitos suinteresuotos institucijos pareigūno rašytinio perspėjimo.
Teikiamu projektu siūloma atsisakyti rašytinio perspėjimo, keičiant jį į administracinę nuobaudą – įspėjimą. „Šis įstatymo projektas pasako du dalykus: kad bendrojo naudojimo teritorijoje kieme negali, pavyzdžiui, šaldytuvo pasistatyti ir laikyti, taip pat negali laikyti ir automobilio be ratų.
Antra, jeigu tu vis tik taip darai, tai yra labai aiškios ir griežtos sankcijos“, – sako M. Majauskas. Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimo projektu jis siūlo įvesti neeksploatuojamos transporto priemonės ir negalimos eksploatuoti transporto priemonės apibrėžimus.
Pagal siūlomą projektą, neeksploatuojama transporto priemone būtų laikoma visiškai ar iš dalies sudegusi, visiškai ar iš dalies išardyta ar kitų akivaizdžių defektų turinti transporto priemonė.
Negalima eksploatuoti būtų laikoma neregistruota transporto priemonė arba transporto priemonė, kuriai neatlikta privalomoji techninė apžiūra. M. Majausko nuomone, pritarus šiam siūlymui, bus mažiau ginčų sprendžiant, ar bendrojo naudojimo vietose laikomos transporto priemonės yra eksploatuojamos, ar ne.
Pagal siūlomą projektą, transporto priemonės savininkas (valdytojas) privalo užtikrinti, kad tokios neeksploatuojamos transporto priemonės nebūtų laikomos bendrojo naudojimo vietose (keliuose, transporto priemonių stovėjimo aikštelėse, kiemuose ir kitose panašiose vietose).
Siūloma, kad pakeitimai įsigaliotų 2021 m. sausio 1 d.
Prieš rudenį planuojamą šių projektų svarstymą Seime savo žodį turės tarti pagrindiniu šių klausimų svarstyme paskirtas Seimo narės Agnės Širinskienės vadovaujamas Teisės ir teisėtvarkos komitetas.