Plačiai vilniečių aptarinėjamas incidentas įvyko vasario 2 d., sekmadienio pavakarę Ozo g. Šiek tiek po 16 val. socialinį tinklą „Facebook“ užplūdo vilniečių nuotraukos ir filmuotos medžiagos epizodai, kuriuose matyti atvira liepsna degantis autobusas.
Visuomenės susidomėjimą įvykiu dar labiau pakurstė autobuso vairuotojo vis kartoti žodžiai, kad autobusas yra visai naujas.
Bendrovės „Vilniaus viešas transportas“ (VVT) technikos direktorius Mindaugas Žalkauskas šią savaitę kalbėdamasis su lrytas.lt žurnalistu patvirtino vairuotojo žodžius. 18 metrų ilgio autobusas „Solaris Urbino 18“ pagamintas Lenkijoje 2018 m. Bendrovei VVT jis perduotas 2018 m. rugpjūčio 28 d. Iki gaisro vasario 2 d. autobusas Vilniaus gatvėmis jau buvo nuvažiavęs 129 tūkst. kilometrų.
Gaisro priežastis tiria tarptautinė komisija
„Autobusui galioja gamintojo garantija. Pagal pirkimo sutartį, visi privalomi techniniai aptarnavimai, garantiniai ir negarantiniai remontai yra atliekami tik tiekėjo servise“, – lrytas.lt pasakojo M.Žalkauskas.
Pasak jo, VVT technikai neturi įgaliojimų remontuoti šių autobusų ar atlikti kokių nors kitų darbų. Prie jų niekas tiesiog nekiša nagų, nes priešingu atveju nustotų galioti gamintojo garantija.
„Kadangi mes neatliekame jokio remonto, nei privalomų techninių aptarnavimų, tad įtakos autobusų techninei būklei mes neturime. Už tai visiškai atsako tiekėjas.
Po įvykio mes iš karto raštu kreipėmės į „Solaris“ gamyklą, kad jie sudarytų komisiją gaisro priežastims ištirti. Taip paprašėme taikyti prevencines priemones, kad nepasikartotų tokie atvejai. Aš dirbu jau 26 metus šioje įmonėje ir dar nebuvo taip, kad nauja ir garantiją turinti transporto priemonė užsiliepsnotų. Tokio atvejo mano darbo praktikoje nebuvo“, – sakė VVT technikos direktorius.
VVT taip pat paprašė, kad į komisiją būtų įtrauktas ir bendrovės atstovas. Šią savaitę tarptautiniai ekspertai apžiūrėjo sudegusį autobusą.
„Šiuose 18 metrų autobusuose yra sumontuoti DAF varikliai (12 metrų autobusuose yra jau kito gamintojo varikliai - red. past.). Kadangi gaisras kilo ne salone, o variklio skyriuje, į komisiją įtraukti ir DAF atstovai. Antradienį pas mus buvo atvykę DAF atstovai iš Lietuvos ir DAF atstovai iš Olandijos. Jų prašymu buvo paliktas apžiūrai techniškai tvarkingas autobusas ir greta – apdegęs autobusas. Atvyko gamintojo „Solaris“ atstovas, kuris irgi apžiūrėjo apdegusį autobusą.
Trečiadienį taip pat buvo atvykęs nepriklausomas ekspertas iš Vokietijos, iš gaisrų tyrimo įmonės. Jis irgi aiškinasi priežastis, dėl kurių galėjo kilti šitas gaisras“, – apie tyrimo eigą pasakojo M.Žalkauskas.
Autobusas bus remontuojamas Lenkijoje
Tyrimo išvadas tikimasi gauti per artimiausias savaites. Tu tarpu VVT atstovai jau žvelgia į ateitį ir rūpinasi autobuso remontu. Pasak M.Žalkausko, jis ketvirtadienį kalbėjo su „Solaris“ atstovais, šie patikino, kad autobusas bus remontuojamas pagal garantiją, nurašomas jis nebus.
„Šiuolaikiniai autobusai yra labai „išlengvinti“. Tik rėmas sudaro metalinę konstrukciją, apdailos medžiagos dažniausiai būna iš plastiko, iš kompozicinių medžiagų. O jos dega.
Šiuo atveju salonas nenukentėjo, tik aprūko. Apdegė tik variklio skyrius.
Kai jau bus aiškios gaisro priežastys, rašysime gamintojui raštą, kad nurodytų, per kokį konkrečiai laikotarpį jie inspektuos kitus autobusus, kad juose nebūtų tų pačių priežasčių, dėl kurių dabar kilo gaisras. Triašių autobusų mes pirkom 50 (dviašių – 100), tad liks patikrinti 49.
Taip pat prašysime pratęsti garantiją tam laikui, kiek truks autobuso remontas“, – pasakojo VVT technikos direktorius.
Autobusas bus remontuojamas gamykloje Lenkijoje. Tai nebus pirmas kartas, kai gamintojai remontui iš Vilniaus vežasi naujus autobusus. Štai prieš kurį laiką Santariškėse vienas autobusas buvo sudaužytas, kai vairuotojui staiga sutriko sveikata ir jis nuvažiavęs nuo kelio rėžėsi į stotelę.
Kadangi autobusas tąkart buvo gana smarkiai apgadintas, gamintojai jį pasiėmė ir vasario 11 d. su autovežiu išvežė į Varšuvą.
Toks transportavimas pirmyn atgal gamintojui kainuoja apie 2 tūkst. eurų. Tačiau prie visų remonto kaštų, tai esą nėra didelė suma.
Seni autobusai dega dėl 3 pagrindinių priežasčių
Kaip pasakojo M.Žalkauskas, smulkių garantinių remontų šiems naujiems autobusams pasitaiko nuolat. Bet tai neturėtų stebinti. Per metus kai kurie autobusai nuvažiuoja per 100 tūkst. kilometrų. Miesto sąlygomis tai esą didelė rida. Tad ir visokių techninių nesklandumų, kuriuos gamintojas tvarko ir šalina, pasitaiko, bet jie nėra sisteminiai – vienuose autobusuose vienus dalykus reikėjo remontuoti ar tvarkyti, kituose – kitus.
Pasak VVT technikos direktoriaus, tik vasara išsiskyrė vienas dažniau pasikartojęs šių dyzelinių transporto priemonių nesklandumas: „Pasikartojo vasara ir su dviašiais, ir su triašiais autobusais. O būtent „Euro 6“ recirkuliacinės sistemos, išmetamųjų dujų perdirbimo klaidų nemažai buvo, sistema jas vis „mesdavo“. Bet tikrai nėra taip, kad vienas gedimas visuose autobusuose kartotųsi“.
Pasak M.Žalkausko, autobusų gamintojai numato, kad transporto priemonė bus eksploatuojama maždaug 10 metų, numatoma jų rida – milijonas kilometrų. Manoma, kad vėliau autobusai jau kelia pavojų. Tad stebėtis, kad dega 20 ar 30 metų senumo autobusai, neverta.
„Senuose tai dažniausia problema būna nusidėvėjimas. Gaisras gali kilti dėl degalų sistemos gedimo, dėl elektros instaliacijos nusidėvėjimo ir dėl oro sistemos gedimų, pavyzdžiui, užsikimšus ar sugedus kompresoriui, kuris pumpuoja orą.
Visi autobusai naudoja orą. Jų stabdžių sistemos nėra hidraulinės, jos yra pneumatinės. Jeigu nėra oro, transporto priemonė nevažiuoja. Autobuse taip pat oru valdomos durys ir kiti mechanizmai.
Dažnai būna, kad kompresoriui subyrėjus ar trūkus tepalo žiedui, tepalas pakliūva į oro sistemą, į oro vamzdelius. Jei oro vamzdeliai užsikemša tuo tepalu, spaudžiamas oras nebeturi, kur patekti toliau, jis kaista, įkaitina vamzdelius, kartais net iki raudonumo, o šalia esančios žarnos ar kabeliai nuo tos temperatūros gali užsiliepsnoti.
Taip pat problema gali būti variklio skyriuje lūžę aukšto slėgio vamzdeliai. Seno modelio autobusuose degalų padavimo slėgis į purkštuką būna maždaug 200–300 atmosferų. Įsivaizduokite, kad lūžus aukšto slėgio vamzdeliams, degalai patenka ant įkaitusios turbinos ar įkaitusio kolektoriaus... Tai irgi gaisro pavojus.
Tad senesniuose autobusuose dažniausiai būna trys šaltiniai dėl kurių kyla gaisrai – degalų, elektros ir oro padavimo sistemos“, – vardijo M.Žalkauskas.