Bet kai kurie automobilių entuziastai teigia, kad be mechaninės pavarų dėžės prarandama dalis vairavimo malonumo.
„Toyota“ su tuo iš dalies sutinka, todėl šių metų Tokijo automobilių parodoje pristatė sportinį automobilį su automatine transmisija, kuri virsta mechanine vos vieno mygtuko paspaudimu.
Sportinis hibridas
„GR HV Sports“ – tai koncepcinis automobilis įkvėptas „Toyota“ lenktynių komandos „Gazoo TS050 Hybrid“ bolido, dalyvaujančio ištvermės lenktynėse. Iš tikrųjų galima pastebėti tik keletą panašumų tarp šio koncepcinio automobilio ir lenktyninio bolido.
Kažkiek panašus priekio dizainas, galinis difuzorius, dar kelios detalės, tačiau daugiau pasikartojančių bruožų nėra. Kita vertus, „GR HV Sports“ yra sportinis automobilis naudojantis hibridinę jėgainę, o tai jau šis tas naujo.
Automobilyje sumontuota THS–R hibridinė sistema su nežinomo darbinio tūrio varikliu priekyje (spėjama, kad tai – 2 litrų agregatas) ir baterijomis automobilio viduryje.
Taip stengiamasi pasiekti labai gerą svorio pasiskirstymą ir žemą svorio centrą, kad automobilis posūkiuose būtų labai vikrus ir smagus.
Kol kas „GR HV Sports“ svoris nėra skelbiamas, tačiau nesunku numanyti, kad jis bus nemažas. Automobilis varomas tik galiniais ratais.
Originalus sprendimas
Nors jėgainės parametrai nežinomi, „Toyota“ didžiuojasi netradiciniu sprendimu – automatine pavarų dėže, kuri leidžia keisti pavaras kaip mechaninė.
Šešių laipsnių transmisija visą darbą gali atlikti pati, tačiau vairuotojas taip pat gali nuspausti mygtuką perjungiantį ją į rankinį režimą. Tuomet pavarų svirtį galima judinti taip, lyg turėtumėte įprastą 6 laipsnių mechaninę pavarų dėžę. Kaip veikia ši sistema?
Įprastai automatinės pavarų dėžės sportiniuose automobiliuose turi porą mentelių – po vieną kiekvienoje vairo pusėje. Patraukus vieną pavara pakeičiama į aukštesnę, patraukus kitą – į žemesnę.
Vieniems tokios sistemos patinka, o kiti ilgisi tų laikų, kuomet pavaras tikrai keisdavo patys. Ši „Toyota“ pavarų perjungimo technologija iš esmės yra tokia pati – pavaras vis tiek perjunginės kompiuteris.
Keičiasi tik jungiklio konfigūracija – jokios mechaninės jungties tarp šios svirties ir pavarų dėžės nebus, kaip nėra ir tarp mentelių bei transmisijos.
Ar patenkins entuziastus?
Ar toks pavarų perjungimo mechanizmas tenkins vairavimo entuziastus? Vargu. Viską vis tiek atliks kompiuteris, kuris neleis padaryti klaidų, o ir sankabos pedalo nėra.
Už tikrą mechaninę pavarų dėžę ši sistema nebus labiau įtraukianti. Kita vertus, galbūt tai taps bent jau šiek tiek įdomesne alternatyva mentelėms prie vairo?
Vairavimo entuziastai mėgsta mechanines pavarų dėžes todėl, kad joms reikia šiek tiek daugiau įgūdžių. Artėjant prie kiekvieno posūkio reikia pasirinkti saugų greitį ir nužeminti pavarą taip, kad automobilis išlaikyti optimalius variklio sūkius ir stabilumą.
Jei vairuojate ekonomiškai ir pajudėję iš vietos perjungiate nuo pirmos iki ketvirtos, o tuomet ten ir liekate, kol nereikia staigiai sukti ar stabdyti, praktiškai nėra skirtumo, ar automobilis su mechanine ar automatine pavarų dėže.
Tačiau vairavimo entuziastai pavaras keičia nuolat, prieš beveik kiekvieną posūkį, bandydami išlaikyti optimalius variklio sūkius. Į juos „Toyota“ šiuo konceptu ir taikosi.
Gamyba – dar ne garantuota
Ar „GR HV Sports“ bus gaminamas? Vargu, bent jau ne artimiausioje ateityje. Kompanija vis dar turi savo GT86 modelį, o ir naujoji „Supra“ jau pakeliui. Tačiau kai kurie šio koncepcinio automobilio elementai gali būti perkelti į masinės gamybos mašinas.
„GR HV Sports“ turi dar keletą įdomių bruožų. Pavyzdžiui, atvirą „targa“ tipo stogą, kurį turi labai mažai naujų automobilių, ar matiniais dažais padengtą kėbulą.
Pavarų perjungimo svirtyje po raudonu dangteliu slepiasi ir degimo mygtukas. Kas žino, gal nors keletą iš šių elementus pamatysime artimiausiuose „Toyota“ sportiniuose automobiliuose.