Kelių eismo taisyklėse parašyta, kad rūko žibintus naudoti leidžiama tik esant blogam matomumui.
Priekiniams rūko žibintams išimtis taikoma tais atvejais, kai neveikia kairysis artimųjų šviesų žibintas.
Vairuotojai priešrūkinius žibintus mėgsta naudoti vietoje trumpųjų šviesų, tvirtindami, kad taip taupo elektrą. O kai kurie rūko žibintus įjungia tiesiog dėl grožio.
Akinimas – mitas
Prieš rūko žibintų naudojimą dieną pasisakančių specialistų argumentas – jie akina vairuotojus.
Visgi, kaip lrytas.lt portalui sakė Vilniaus Gedimino technikos universiteto Saugaus eismo laboratorijos vedėjas Vidas Žuraulis, nėra techninių parametrų, kurie leistų objektyviai patvirtinti tokį faktą.
„Rūko žibintai neturėtų akinti, nes šviečia žemiau, o ir aprėpiamas nuotolis yra mažesnis nei trumpųjų šviesų. Pats jų veikimo principas nesusijęs su akinimu“, – komentavo mokslininkas.
Jis negalėjo įvardyti priežasties, dėl kurios jų nebūtų galima naudoti kartu su dienos arba artimųjų šviesų žibintais.
Anot pašnekovo, priešrūkinės šviesos galėtų atlikti dienos žibintų funkcijas ir padaryti automobilį lengviau pastebimą kitiems eismo dalyviams.
„Juolab, kad naujuose automobiliuose dienos šviesos kartais montuojamos pakankamai žemai“, – pastebėjo V.Žuraulis.
Taip pat jis paneigė mitą, kad rūko žibintų naudojimas padeda sutaupyti.
Kartu su jais daugelyje automobilių įsijungia pažibinčiai. O perdegusias lemputes pakeisti bus sunkiau nei trumpųjų šviesų.
Sena nuostata
Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis taip pat neįvardijo aiškaus priešrūkinių žibintų naudojimo dieną pavojaus. Jis pakartojo, kad turi būti naudojami esant blogesnėms sąlygoms – kai lauke tvyro rūkas arba lyja lietus.
„Tai yra tarptautinių teisės aktų nuostatos. Yra atskiros žibintų grupės, kurios turi veikti pagal savo paskirtį“, – komentavo pašnekovas.
Anot V.Pumpučio, rengiant šias nuostatas buvo motyvuojama tuo, kad keturi degantys žibintai gali blaškyti vairuotojo dėmesį. Esą, jis nežinos, kur nukreipti žvilgsnį – aukščiau ar žemiau.
„Įsivaizduokime, kad iš gerokai toliau atvažiuoja automobilis, kuris akina. Jei įjungti priešrūkiniai žibintai, kitas vairuotojas gali pastebėti tik juos ir neteisingai įvertinti atstumą“, – aiškino specialistas.
Sparčiai populiarėjant specialiems dienos šviesų žibintams, rūko šviesų naudojimas dėl geresnio pastebimumo, pašnekovo manymu, apskritai neteko prasmės.
Policijos pareigūnai ir techninių apžiūrų specialistai taip pat nepraleidžia pro akis vietoje rūko žibintų vietose sumontuotų pagal konstrukciją ten nederančių lempučių.
Tam yra aiški priežastis – net ir naudojami pagal paskirtį jie erzina kitus eismo dalyvius.
Tačiau net jei jūsų automobilio rūko žibintai yra tvarkingi, įsijungę juos esant geram matomumui vis tiek galite būti nubausti nuo 10 iki 12 eurų bauda.