Aptiktas lietuviškas automobilis, gamintas XX amžiaus 6–9 dešimtmečiais, išsilaikęs visai neblogai.
Autobusai KAG (Kauno autoremonto gamykla) buvo gaminami Kauno mieste GAZ-51 automobilių bazės pagrindu. Iš Gorkio automobilių gamyklos ešelonais atkeliaudavo GAZ-51 važiuoklės su varikliais, o meistrai Kaune, autoremonto gamykloje, gamindavo kėbulus. Jie buvo gaminami iš medžio, jį apkaustant skarda.
Vairuotojas sėdėjo šalia variklio, jam už nugaros buvo pertvara su dviem langais, skirianti jį nuo salono.
Bazinis autobuso variantas turėjo vienas sulankstomąsias salono duris, kurias atidarinėjo pneumatinis mechanizmas.
Pirmaisiais gamybos metais KAG-3 turėjo iš penkių plokščių stiklų sudėtą priekinį panoraminį stiklą, virš kurio buvo langeliai maršrutui nurodyti, ir metaliniu tinkleliu aptrauktą televizoriaus ekraną, papuoštą dviem siauromis blizgančiomis apsauginėmis gumomis ir užrašu KAG.
Vėliau kauniečiai pritaikė autobusui du lenktus PAZ-652 stiklus, o pakeistos formos priekinis prietaisų skydelis dabar nebeturėjo gamyklos pavadinimo, bet atsirado trys plačios apsauginės gumos.
Rengia automobilių muziejų
Atrastą autobusą asociacijos „Retromobile“ nariai ketina restauruoti, su juo dalyvauti Kauno miesto šventėse ir demonstruoti Istorinės, karinės technikos muziejuje, įsikūrusiame Kaune.
Po 2–3 metų šiame mieste, VI forto teritorijoje, ketinama įrengti įspūdingo dydžio senovinės technikos muziejų. Kol kas nedidelė istorinių mašinų ekspozicija veikia Aleksoto rajone.
Lietuvos transporto priemonių išsaugojimo asociacija „Retromobile“ 2008 metais pradėjo kaupti techniką, o patalpas S.Dariaus ir S.Girėno gatvėje skyrė Kauno savivaldybė.
„Muziejumi šią ekspoziciją pavadinti būtų pernelyg drąsu, bet tai gera pradžia būsimajam technikos muziejui VI forte“, – kalbėjo asociacijos prezidentas Ramūnas Kardelis.
Šiuo metu mūriniame angare galima išvysti 30 senovinių ir karinių mašinų. Greta prašmatnių amerikinių automobilių – visai neseniai Lietuvos keliais riedėję autobusai PAZ ir kaimyninėje Latvijoje gaminti mikroautobusai „Latvija“, skirti greitosios medicinos pagalbos tarnybai.
Kai kurios mašinos dar stovi garaže ir bus atnaujinamos vėliau, ekspoziciją norima nuolat keisti. Idėjos autoriai ketina sutvarkyti ir kiemą, kuriame taip pat galima sustatyti kai kuriuos automobilius.
Šiuo metu parengtoje ekspozicijoje galima išvysti istoriniu požiūriu vertingus sunkvežimius ZIS-5 ir „Praga RN“, kurių Baltijos šalyse daugiau nėra.
„Visos mašinos pro vartus įvažiavo savo eiga, jų variklius galima paleisti ir važiuoti“, – tikino R.Kardelis.
Senovinių automobilių kainos sparčiai kyla
Praėjusių metų rugsėjį viename apleistame Kauno garaže buvo atrastas prieškarinis automobilis „Ford T“. Ši Amerikoje pagaminta transporto priemonė – tikra automobilizmo legenda.
„Retromobile“ prezidentas R.Kardelis sakė, jog tokios radybos ypač retos, o kad taip būtų atsitikę Lietuvoje, neteko girdėti.
Buvo kreiptasi į policiją, galų gale į Interpolą, bet visi mėginimai atrasti automobilio savininką liko bevaisiai.
Automobilį atradę asmenys išsiaiškino jo patekimo į Europą istoriją, nustatė net pirmąjį jo savininką italų verslininką, tačiau kokiomis aplinkybėmis ir kada „Ford T“ atsirado Lietuvoje, tebėra nežinoma.
„Ford Model T“ buvo gaminamas nuo 1911 iki 1927 m., tad automobilių pagaminta labai daug ir tai nėra pačios brangiausios antikvarinės transporto priemonės.
Tačiau šiuo metu senovinių automobilių kainos kyla lyg ant mielių, tad geros būklės autentiškas toks automobilis gali kainuoti 15–25 tūkst. eurų.