Specialistų teigimu, prie šiuolaikinių kombainų ir traktorių vairo dirbantys žemės ūkio technikos vairuotojai neretai jaučiasi patogiai kaip savo namuose. Vis dėlto praradus budrumą karščiai gali sukelti problemų.
„Darbo vietos komforto reikalavimai yra ne vien tam, kad žmogus geriau jaustųsi, bet ir dėl to, kad gebėtų išlaikyti dėmesio koncentraciją ilgą darbymečio dieną. Ji daugeliui žemdirbių prasideda ankstyvą rytą ir trunka iki vėlyvo vakaro – 22–23 valandos.
Tokiu režimu visą savaitę vairuoti didžiulį kombainą tikrai nėra lengva“, – sakė „Dotnuvos projektai“ produktų vadybininkas Saulius Sagatys.
Žmogaus darbo jėga, anot jo, pastaruoju metu yra labiausiai brangstanti priemonė žemės ūkio veiklai vykdyti. Vadinasi, norint kad darbuotojo darbo valanda būtų kuo produktyvesnė, jo darbo vieta turi būti kuo komfortiškesnė.
Oro kondicionierius traktoriaus ar kombaino vairuotojo kabinoje šiandien jau nebėra užsakomas kaip prabangos dalykas.
S.Sagačio teigimu, jau daugiau kaip šešerius metus traktorių ir kombainų gamintojai išleidžia šią techniką tik su oro kondicionieriais – jie tapo žemės ūkio kasdienybe ir yra laikomi saugos darbe priemone.
Tai reikalinga, siekiant, kad techniką vairuojantis žmogus galėtų išlikti žvalus visas 10–12 darbo valandų. Tai ne tik padeda neprarasti darbo kokybės ir efektyvumo, bet ir apsaugo nuo nelaimingų atsitikimų. Vairuotojui praradus budrumą labai išauga ir technikos sugadinimo rizika.
Anot pašnekovo, ūkininkai savo ar samdomų darbuotojų darbo vietų komfortu pastaruoju metu rūpinasi sąmoningai. Dauguma jų oro kondicionierius įsirengia ir senose žemės ūkio technikos priemonėse.
Dirbant šiuolaikine žemės ūkio technika, oro sąlygos tokios didelės įtakos ten dirbančiam žmogui nebeturi. Žinoma, su sąlyga, kad kombaino ar traktoriaus vairuotojas paiso higienos specialistų patarimų ir nepiktnaudžiauja oro kondicionierių galimybėmis.
„Kartais jis taip atvėsina kabiną, kad įlipęs į kombainą gali persišaldyti. Nebent jis ten sėdi ištisą dieną beveik neišlipdamas“, – sakė S.Sagatys.
Kai karštas oras ir viskas laukuose išdžiuvę, dirbantis kombainas sukelia ištisą dulkių debesį.
Įvairius techninius mazgus apgulusios sausos dulkės gali įsidegti nuo mažiausios kibirkšties. Todėl, anot S.Sagačio, reikia pasirūpinti, kad nebūtų kam degti. Bendrovės atstovas išvardijo ir daugiau patarimų per karščius dirbantiems mechanizatoriams.
1. Pasirūpinkite kombaino ar traktoriaus švara. Švaros privalumus įvertinę ūkininkai vis dažniau įsigyja techniką su integruotais oro kompresoriais. Jie padeda palaikyti švarą rizikingiausiuose mašinos mazguose.
Pavojingiausios yra vietos, kuriose natūraliai aukšta darbinė temperatūra: variklio kolektorius, smulkintuvo guolis, elektros generatorius. Jei ant įkaitusio elektros generatoriaus susikaups dulkių sluoksnis, jos gali užsidegti nuo mažiausios kibirkšties.
Dirbant senesne tepaluota technika gaisro rizika dar labiau išauga. Todėl pavojingiausias mašinos vietas patartina išvalyti kiekvieną dieną.
2. Palaikykite švarą kabinoje. Prisilietę prie kurio nors švaraus techninio mazgo, išliksite švarūs ir neparsinešite dulkių į kabiną. Šių mazgų švarą išsaugosite panaudodami automatinį ar atskirą lapų pūtimui naudojamą oro kompresorių.
3. Paisykite medikų rekomendacijų. Nesuklysite palaikydami ne didesnį kaip 5 laipsnių skirtumą tarp lauko ir kabinos vidaus temperatūrų.
4. Gerkite vandenį. Esant labai aukštai 32–33 laipsnių temperatūrai, 27–28 laipsniai kabinoje daug komforto nesuteiks. Todėl pasirūpinkite vandens atsargomis. Medikai ir sportininkai rimtai dirbantiems panašiomis sąlygomis pataria per valandą išgerti apie litrą – pageidautina vandens, o ne kitokių skysčių.
5. Plaukite rankas ir prauskitės veidą. Ne atsitiktinai prie naujos kartos kombainų kabinų vairuotojams yra įrengti bakeliai su vandeniu. Prie odos prilipusios dulkės erzina, jos užkemša odos poras, dėl to prastėja natūrali organizmo ventiliacija, o tai didina nuovargį.
„Žemės ūkis reikalauja vis patogesnių darbo vietų, todėl gamintojai nuolat siūlo komforto naujoves. Vis daugiau ūkininkų supranta, kad per darbymetį jie tiesiog gyvena savo mašinų kabinose.
Be kondicionierių, kabinose įrengti šaldytuvai maisto produktams, čia patogi dėželių sistema įvairiems daiktams susidėti. Nuo kitų metų rinkoje jau turėsime kombainų su aušinamomis odinėmis sėdynėmis“, – pasakojo S.Sagatys.