Specialistai įspėja: tokių vairuotojų stabdymo kelias prailgėja nuo kelių iki keliolikos metrų, automobilį valdyti tampa sudėtinga, tad palijus pavojus kyla visiems eismo dalyviams.
Kompanijos „Goodyear Dunlop“ tyrėjų komanda birželio pradžioje Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose ir Panevėžyje lankė populiariausių prekybos centrų stovėjimo aikšteles. Viso tyrimo metu buvo patikrinti 1552 automobiliai, iš kurių net 590 rasti su žieminėmis padangomis.
„Sąlyginai geriausiai pasirodė Vilniaus ir Klaipėdos vairuotojai, čia su žieminėmis padangomis radome 31,5 proc. patikrintų automobilių.
Blogiausi rezultatai Šiauliuose ir Kaune, kur su žieminėmis padangomis rasta atitinkamai 45,8 proc. ir 42,7 proc. tikrintų automobilių“, – tyrimo rezultatus komentavo „Goodyear Dunlop“ pardavimų vadovas Lietuvoje Mindaugas Jasiūnas.
Tiesa, M.Jasiūnas pastebėjo, kad išvardinti skaičiai – tai didžiausių Lietuvos miestų duomenys. Tuo tarpu situacija užmiestyje, mažesniuose miesteliuose bei kaimuose – dar blogesnė. Manoma, kad ten daugiau nei pusė vairuotojų visą sezoną važinėja su vienu žieminių padangų komplektu.
Rūpi „pribaigti“ padangas
Peržiūrėjus tokį kiekį padangų – įspūdžiai įvairūs. Pastebėta didelė žieminių padangų dalis, kurių protektoriaus gylis mažesnis nei 3 mm. Pasak specialistų, tokios padangos žiemos sezonui jau bus nebetinkamos.
„Pasitaikė ir tokių atvejų, kai matosi, kad padangos yra neteisingai nusidėvėjusios: viena padangos pusė yra lygi, nebėra net protektoriaus žymės, o kita – dar pakankama. Tai rodo, kad automobilis turi techninių problemų, pavyzdžiui, blogą ratų suvedimą. Su tokia padanga irgi nebegalima važiuoti“, – įspūdžiais dalinosi M.Jasiūnas.
Dažniausi pasiteisinimai, kodėl vairuotojai renkasi žiemines padangas vasarą, yra keli. Didžioji dalis sako planuojantys įsigyti naują žieminių komplektą, todėl prieš tai nori iki galo nudėvėti jau turimas.
Kiti tiesiog perka vieną žieminių komplektą ir su juo važinėja ištisus metus, naudodami jas kaip universalias, nors techniškai jos nėra universalios.
Tokie vairuotojų įpročiai, pasak pašnekovo, keičiasi itin lėtai. Prieš penkerius metus kitos kompanijos atliktas panašus tyrimas parodė, kad vasaros metu žieminėmis padangomis savo automobilį buvo apavę net 40–45 proc. tikrintų vairuotojų.
Problemos spręsti nepadeda ir šalyje galiojantys įstatymai. Mat draudimas vasarinėmis padangomis važinėti žiemos metu galioja, o žieminėmis vasarą – ne.
„Pavyzdžiui, Estijoje situacija yra kur kas geresnė. Viena iš priežasčių – tai, kad dauguma vairuotojų žiemą važinėja dygliuotomis padangomis, todėl atėjus šiltajam metų laikui yra priversti keisti padangų komplektą.
Dėl to ten didelis procentas vairuotojų važinėja teisingai – vasarą su vasarinėmis, žiemą – su žieminėmis padangomis“, – pastebėjo specialistas.
Stabdymo kelias ilgėja, valdymas sudėtingėja
Didžiausias pavojus dėl neteisingo padangų eksploatavimo kyla pačiam vairuotojui ir jo keleiviams.
Palijus tokio automobilio stabdymo kelias pailgėja nuo kelių iki keliolikos metrų.
Kelių policijos departamento duomenimis, didžiuosiuose šalies miestuose vasaros metu esant lietingoms oro sąlygoms daugiau įvyksta neįskaitinių, t. y. techninių eismo įvykių, kai apgadinamos tik transporto priemonės.
Dažniausiai ne visi vairuotojai vienodai greitai prisitaiko prie permainingų oro sąlygų: kelio danga tampa slidi, nepasirenkamas saugus greitis, atstumas iki priekyje važiuojančios kitos transporto priemonės, vairuotojai skuba ir būna neatidūs. Be to, eisme dalyvauja ir kiti eismo dalyviai: pėstieji, dviračių vairuotojai.
„Tiek ant sausos, tiek ant šlapios dangos žieminių padangų stabdymo kelias yra kur kas ilgesnis nei vasarinių. Prieš keletą metų daryto „Goodyear Dunlop“ tyrimo metu buvo nustatyta, kad važiuojant miesto 50 km/val. greičiu su „premium“ klasės žieminėmis padangomis automobilis sustoja 2–5 metrais toliau, negu su vasarinėmis.
Kažkam gali atrodyti, kad tie keli metrai yra nesvarbūs, tačiau net ir keli centimetrai gali būti lemiami avarinės situacijos atveju“, – aiškino M.Jasiūnas.
Pasak pašnekovo, padidinus greitį skirtumas dar ženklesnis. Tyrimo metu nustatyta, kad važiuojant užmiesčio keliu 90–100 km/val. greičiu, stabdymo kelias pailgėja net 12–15 metrų.
Vadinasi, vairuotojas sustos mažiausiai trijų automobilių atstumu arčiau su vasarinėmis nei su žieminėmis padangomis.
Kitas kylantis pavojus – tai automobilio valdymas. Pasak M.Jasiūno, žieminių padangų gumos mišinys yra minkštesnis, tačiau norint, kad automobilio sukibimas su keliu būtų geresnis, o mašina būtų stabilesnė važiuojant didesniu greičiu bei posūkiuose, yra reikalingas kietas gumos mišinys. Būtent tokios ir yra vasarinės padangos.
Specialistas taip pat primena, kad žieminis minkštas gumos mišinys yra nepritaikytas važinėti aukštesnėje nei 7 laipsnių oro temperatūroje.
Važiuojant žieminėmis padangomis esant aukštai temperatūrai gumos mišinys neatlieka visų savo funkcijų, mašina nėra stabili važiuojant dideliu greičiu ar įveikiant posūkius – automobilis plaukioja.
Neteisinga matematika
Vienas dažniausių vairuotojų argumentų, kurie ištisus metus važinėja žieminiu padangų komplektu – taupumas. Tačiau specialistų teigimu, toks įprotis nepadeda taupyti. Priešingai, didina išlaidas bei kelia grėsmę bet kada tapti ir avarijos išlaidomis.
Jo skaičiavimu, jei vairuotojas perka vieną žieminių padangų komplektą ir su juo važinėja ištisus metus, tai dažniausiai tą komplektą ir nudėvės per vieną sezoną.
„Žieminės padangos vasarą daug greičiau nusidėvi. Jei prieš vasarą žieminė padanga turi 6–5 mm protektorių, tai per vasarą ji nudėvės apie 3 mm ir žiemai links jau tik minimalūs 3 mm arba dar mažiau.
Pagal taisykles toks vairuotojas privalės keisti padangas arba, nors ir bus likęs minimalus protektoriaus gylis, tačiau padangos savybės jau bus kelis kartus blogesnės, nei buvo vasaros pradžioje“, – aiškino specialistas.
M.Jasiūno teigimu, turint du komplektus ir važinėjant su kiekvienu kada privalu, vairuotojas padangas galės naudoti 2–3 metus, be to – vasarinių padangų komplektas yra pigesnis nei žieminių.
„Skirtumas yra, tačiau labiausiai skiriasi saugumas – naudojant padangas pagal paskirtį vairuotojas važiuos komfortiškai, saugiai, sustos daug greičiau ir efektyviau“, – perspėjo jis.