Vienas iš svarbiausių saugaus ir patikimo automobilio komponentų – padangos – pasiruošimo metu turi būti keičiamos vasarinėmis.
Padangų gamintojai pastebi, kad Lietuvoje populiarūs keturi padangų naudojimo būdai. Vienas jų yra sezoninis padangų keitimas, kas 3–5 metus įsigyjant naujus žieminių bei vasarinių padangų komplektus.
Kitas pasirinkimas – įsigyti ir naudoti dėvėtas arba restauruotas padangas. Trečias būdas – universalių padangų naudojimas, kai ištisus metus vairuotojas važinėja vienu padangų komplektu.
Ketvirtas, visiškai nerekomenduojamas ir klaidingas būdas – tai važinėjimas vasaros sezonu su žieminėmis padangomis.
„Stebėdami situaciją Lietuvos rinkoje matome, kad pats populiariausias ir pats teisingiausias būdas, kurį renkasi didžioji dalis vairuotojų – tai važinėjimas vasaros sezonu su vasarinėmis, o žiemą – su žieminėmis padangomis.
Kita vertus, vis dar išlieka nemenka asmenų grupė (iki 25 proc. vairuotojų), kurie renkasi mažiausiai saugų ir visiškai nerekomenduotiną būdą ir vasarą važinėjasi su žieminėmis padangomis“, – pastebėjo „Goodyear Dunlop“ pardavimų vadovas Lietuvoje Mindaugas Jasiūnas.
Specialistas atkreipė dėmesį, kad pastebimi ir pozityvūs pokyčiai vairuotojų elgsenoje: daugėja vairuotojų, kurie savo automobiliui renkasi naujas, skirtingiems sezonams skirtas padangas.
Sparčiai mažėja asmenų, ištisus metus vairuojančių vienu universalių padangų komplektu. Taip pat vis mažiau vairuotojų savo automobilio apavui renkasi restauruotas ar dėvėtas padangas.
M.Jasiūnas pabrėžė, kad taupumas yra gera savybė, tačiau taupyti reikėtų atsakingai ir protingai.
Avarijos žala – keliskart brangiau nei padangos
Anot „PZU Lietuva“ Žalų departamento direktoriaus pavaduotojo Modesto Žilionio, keičiant automobilio padangas būtina įvertinti protektoriaus gylį – vasarinėms padangoms jis turi būti ne mažesnis nei 1,6 mm.
Nudilusios padangos ypač pavojingos šlapiame kelyje. Tačiau saugiai kelionei ne mažiau svarbus faktorius yra padangos amžius – senesnių padangų guma sukietėja ir tinkamai nebesukimba su kelio danga.
„Padangų susidėvėjimas matuojamas ne tik protektoriaus gylio sumažėjimu, t.y. važinėti pavojinga ne tik „plikomis“ padangomis. Ne ką mažesnį pavojų kelia kad ir tinkamo protektoriaus gylio, tačiau netinkamo amžiaus padangos.
4–5 metų senumo padangos, nors ir mažai naudotos, neberekomenduojamos eksploatuoti, nes medžiaga, iš kurios jos pagamintos, praranda elastingumą, sukietėja, taigi ir tinkamai nebesukimba su kelio danga.
Su tokiomis galiojimo garantijų nebeturinčiomis padangomis automobilis kelyje yra panašiai toks pat nebesaugus kaip su nudilusiomis. Tai kelia didžiausią pavojų – smarkiai pailgėja stabdymo kelias, prasideda akvaplanavimas šlapiame kelyje ir automobilis tampa nevaldomas“, – aiškino M.Žilionis.
Draudikai fiksuoja, kad vidutiniškai šiltuoju metų laiku dėl netvarkingos automobilio techninės būklės kilusios avarijos pasekmės vairuotojui atsieina apie 500–1400 eurų.
M.Žilionis atkreipė dėmesį, kad būta atvejų, kuomet draudikai eismo įvykius pripažino nedraudžiamaisiais, nes vairuotojai vairavo automobilius su netinkamomis padangomis, kurios ir buvo avarijos priežastis.
Universalumas netinka
Lietuviams būdingas įprotis pirkti „du viename“ pasak specialisto, neturėtų būti skatinamas siekiant automobilio saugumo.
„Rinkdamiesi universalias padangas vairuotojai bando vienu šūviu nušauti du zuikius, tačiau universalių batų nebūna. Didžiausi iššūkiai universalių padangų laukia žiemą, jų savybės: valdymas, stabdymo kelias, kiti parametrai, bus stipriai prastesnės nei tikros žieminės padangos.
Vasaros sezono metu universalios padangos savybės bus taip pat silpnesnės, nei vasarinės padangos. Dar baisiau, kai vasarą tenka pamatyti automobilį su žieminėmis padangomis. Toks vairuotojas nei taupo savo pinigus, nei rūpinasi savo saugumu“, – pastebėjo M.Jasiūnas.
Specialistas taip pat įspėjo, kad žieminės padangos mišinys yra kur kas minkštesnis, nei reikalinga vasaros sąlygomis. Žieminių padangų valdymo savybės vasarą yra silpnesnės, ypač ženkliai skiriasi stabdymo kelias. Taip pat netinkamai naudojama padanga greičiau nusidėvi.
Padangos – pagal orus
Artėjant vasaros sezonui, vidutinei oro temperatūrai pasiekus 7 laipsnius šilumos, rekomenduojama važinėti vasarinėmis padangomis. Vidutinei paros temperatūrai nukritus žemiau 7 laipsnių šilumos, rudens antroje pusėje, vairuotojai vasarines padangas turėtų keisti į žiemines.
Pasak M.Jasiūno, važiavimui esant būtent tokiai temperatūrai ir yra kuriamos kokybiškos padangos, tad norint naudoti jas tinkamai bei išgauti geriausias padangų savybes būtina paisyti temperatūros reikalavimų.
Pasak specialisto, jau keletą metų visos padangos privalomai žymimos trimis pagrindiniais parametrais, kurie ir turėtų padėti priimti sprendimą vartotojui.
„Pirmasis parametras atitinka padangos savybes stabdant ant šlapio kelio. Vasarą tai yra pati pavojingiausia sąlyga. Būtent šlapiame kelyje geriausiai atsiskleidžia padangų kokybiniai skirtumai.
Važiuojant užmiesčio keliu kokybiškų ir nekokybiškų padangų stabdymo kelias gali skirtis dvigubai. Šis parametras yra vienas svarbiausių saugumo veiksnių vasaros sezono sąlygomis“, – aiškino M.Jasiūnas.
Kitas parametras – pasipriešinimo riedėjimui arba degalų ekonomijos rodiklis, žymimas „A, B, C, D, E, F“ raidėmis. Jis labai svarbus taupantiems. Pasak specialisto, „A“ klasės padanga lyginant su „F“ klase, per metus gali sutaupyti iki 200-300 eurų kuro sąnaudų. Trečiasis parametras – triukšmingumo lygis, arba kitaip dar vadinamas komforto parametras, žymimas skirtingu bangelių skaičiumi (nuo 1 iki 3). Šie trys parametrai, pasak specialisto, padės vairuotojui priimti geriausią sprendimą renkantis apavą savo automobiliui.