Tenka prašyti kaimynų pagalbos ir su laidais užvesti mašiną nuo kito automobilio arba akumuliatorių įkrauti. Tam skirti specialūs įkrovikliai, kurių galima nusipirkti daugumoje didesnių automobilių prekėmis prekiaujančių parduotuvių, bet kaip išsirinkti tinkamą prietaisą?
Ir, svarbiausia, ar toks nemažai kainuojantis prietaisas iš tiesų reikalingas?
Kainos pagal funkcijas
Akumuliatorių pakrovėjų galima rasti už labai skirtingas kainas. Patys mažiausi ir paprasčiausi prietaisai kainuoja nuo maždaug 20 eurų, bet jie skirti patiems mažiausiems akumuliatoriams tik su skystu elektrolitu ir neturi užvedimo funkcijos („boost“).
Tai reiškia, kad su tokiu prietaisu akumuliatorių galėsite įkrauti tik parsinešę namo ir tai užtruks keletą valandų, o įkrovikliai su „boost“ funkcija gali tarnauti ir kaip papildomas energijos šaltinis. Jei akumuliatorius nėra visiškai išsikrovęs, su juo pavyks automobilį užvesti taip pat, kaip nuo kaimyno automobilio, ir galėsite iš karto važiuoti.
Bet tokie prietaisai brangesni, jų kainos prasideda nuo maždaug 100 eurų.
Brangus žaislas?
Lenktynininkas, „Vilniaus automobilių namų“ ekspertas Marius Samuolis siūlė gerai pagalvoti prieš perkant akumuliatoriaus įkroviklį – tokio prietaiso galimybės žavi, bet gali būti, kad panaudosite jį tik kartą, ar nė vieno karto per metus.
„Pats buvau pagalvojęs, kad gal norėčiau, bet pažiūrėjau, kad nelabai panaudosiu“, – prisiminė jis.
Pasak M.Samuolio, įkroviklis nėra itin reikalingas nei gyvenantiems daugiabutyje, nei turintiems nuosavą namą.
Daugiabučių gyventojams, norint įkrauti išsikrovusį akumuliatorių, reikėtų jį kas kartą traukti iš automobilio ir neštis namo, nes įkrovikliai veikia įjungti į elektros tinklą, o nuosavų namų gyventojai paprastai turi ir garažus, kur automobiliai žiemoja šiltai ir akumuliatoriai dėl šalčių neišsikrauna.
Bet šilto garažo neturintiems atokių sodybų gyventojams akumuliatorių įkrovikliai tikrai galėtų praversti.
„Vis tik pats geriausias daiktas – nusipirkti žmonišką akumuliatorių, nereikės jokių įkroviklių“, – patarė jis.
Kaip išsirinkti įkroviklį?
Jei vis tik apsisprendėte nusipirkti akumuliatoriaus įkroviklį, gerai įsigilinkite kokį daiktą perkate. Skirtingos talpos ir tipų akumuliatoriams skirti nevienodi įkrovikliai. Be to, ne visi jie išsijungia automatiškai. Taip pat svarbu atkreipti dėmesį, ar prietaisas turi „boost“ funkciją.
Automobiliui skirto įkroviklio įtampa turi būti lygi 12 V.
Plačiau apie akumuliatoriaus įkroviklio pasirinkimą papasakojo internetinės parduotuvės Imk.lt direktorius Giedrius Šimėnas.
1. Išsiaiškinkite kokios rūšies jūsų akumuliatorius. Kodėl tai svarbu? Skirtingas akumuliatorių rūšis rekomenduojama krauti skirtinga įtampa, nes per didelė įtampa akumuliatorių gali sugadinti.
Rūgštiniai automobiliniai akumuliatoriai, taip pat vadinami švino akumuliatoriais, yra skirstomi į 2 grupes – standartinius skysto elektrolito (WET) ir uždarojo tipo, neaptarnaujamus akumuliatorius, žymimus MF arba VRLA (AGM, GEL) santrumpomis.
Juose yra daug mažiau elektrolito, distiliuoto vandens pilti nereikia, o krauti galima naudojant ir didesnę įtampą. Šie modeliai brangesni, bet pasikrauna greičiau.
2. Pažiūrėkite kokia akumuliatoriaus talpa ampervalandėmis (Ah). Lengvajam automobiliui skirtų akumuliatorių talpa svyruoja maždaug nuo 35 Ah iki 235 Ah.
Kiekvieno akumuliatoriaus įkroviklio apibūdinime nurodoma kokios talpos akumuliatoriams jis tinka. Jei jūsų akumuliatorius 60 Ah, o pakrovėjo maksimali pakrovimo talpa siekia 30 Ah, į tokį nekreipkite dėmesio.
3. Išsirinkite akumuliatoriaus įkroviklio rūšį – ar pakaks įprasto, nuo elektros tinklo veikiančio įkroviklio, ar reikia, kad įkroviklį būtų galima išsinešti ir juo užvesti automobilį.
4. Nuspręskite apie įkroviklio galingumą – pažiūrėkite krovimo srovę (A). Akumuliatorių rekomenduojama krauti ne didesne nei 10 proc. akumuliatoriaus talpos srove. Tad jei jūsų akumuliatorius yra 60 Ah talpos, jums pakaks 6 A įkrovimo srovės.
Jei akumuliatorius kaista ir pasiekia 40 – 45 ˚C laipsnių ribą, tuomet srovę rekomenduojama mažinti. Šioje vietoje labai naudinga apsaugos nuo akumuliatoriaus perkaitimo funkcija.
5. Išsirinkite krovimo būdą – automatinis ar rankinis. Automatiniai įkrovikliai, priklausomai nuo modelio, turi kelis įkrovimo etapus. Automatinis pakrovėjas per kelis žingsnius akumuliatorių pakraus iki 100 proc. ir palaikys pastovų 95-100 proc. įkrovimo lygį.
Mechaninio pakrovimo metu šiuos etapus reikės prižiūrėti asmeniškai ir rankiniu būdu reguliuoti įtampą. Tam reikia atidumo ir išmanymo, bet mechaniškai valdomi prietaisai pigesni.
Įvertinkite kokias papildomas funkcijas pakrovėjas turi atlikti:
• Automatinis išsijungimas pakrovus – dėl šios funkcijos įkroviklis neįkraus akumuliatoriaus daugiau nei leistina jo įtampa (V). Tai rekomenduotina savybė, nes neprižiūrint krovimo proceso akumuliatorių sugadinti labai paprasta.
• Automatinė apsauga nuo perkaitimo.
• Apsauga nuo neteisingo pajungimo. Ši funkcija apsaugo nuo polių sumaišymo.
• Galimybė krauti tiek prijungtą, tiek atjungtą akumuliatorių. Žinoma, jei krausite prijungtą akumuliatorių, išjunkite automagnetolą ir visas kitas energiją naudojančias priemones.
• Greito pakrovimo funkcija. Greito pakrovimo metu akumuliatorius yra kraunamas didesne srove nei 10% jo talpos. Taip jis pakraunamas greičiau, tačiau toks krovimo būdas trumpina akumuliatoriaus tarnavimo laiką ir nėra rekomenduotinas.
Verta žinoti:
• Perkrauto ir nepilnai įkrauto akumuliatoriaus tarnavimo laikas sutrumpėja keletą kartų.
• Pilnai išsikrovusio akumuliatoriaus automobilyje pakrauti neįmanoma. Tam reikalingas stacionarus įkrovimas.
• Kraukite gerai vėdinamoje patalpoje.
• Kuo lėčiau krausite, tuo ilgiau akumuliatorius tarnaus.
• Kiek ilgai kraus? Laikas apskaičiuojamas pagal paprastą formulę – (akumuliatoriaus talpa, Ah) dalinti iš (pakrovimo srovė, A). Gausite laiką, kurio reikia pakrauti apie 80 proc. akumuliatoriaus. Norint pakrauti 100 proc. gali prireikti dar tiek pat valandų, priklausomai nuo akumuliatoriaus rūšies.