Klaipėdietis verslininkas Augustinas Jankevičius su malonumu portalui lrytas.lt pademonstravo kone šimto metų senumo amerikietišką elektromobilį.
Tai – seniausias elektromobilis Lietuvoje. Tokių registruotų modelių pasaulyje – vos penki. Europoje – vos vienas.
Nuvažiuoja 120 kilometrų
Blizgantis tamsiai žalios spalvos „Rauch & Lang B 26“ priminė filmus apie Pirmąjį pasaulinį karą. Didelės apvalios lempos, ratai su stipinais, kvadratinė keleivių kabina – viskas bylojo apie šimtmečio senumo automobilių madas.
Modelis pagamintas 1918 metais Amerikoje. Be A.Jankevičiaus juos turi kolekcininkai Niudžersyje, Niujorke, Detroite ir Ohajuje.
Automobilio variklio galingumas – 2,5 kW. Jį suka 8 akumuliatoriai po 12 voltų. Užtenka įkišti kištuką į rozetę ir akumuliatoriai pilnai pasikrauna per 4 valandas.
Gerai pakrautas 96 metų elektromobilis nurieda apie 120 kilometrų. Didžiausias jo greitis – 35 km/val.
Automobilyje nėra vairo. Jis valdomas vairalazde. Automobilyje yra penkios pavaros tiek į priekį, tiek atgal. Pavaros perjungiamos kairėje vairuotojo pusėje esančia svirtimi. Atgal automobilis pradeda važiuoti paspaudus grindyse esantį pedalą.
Sumokėjo keturženklę sumą
XX a. pradžioje tokių automobilių buvo pagaminta 6 tūkst. vienetų. Modelis savo prabanga tuo metu prilygo dabartiniams brangiems „Mercedes-Benz“ markės automobiliams.
„Jei tais laikais „fordas“, kuris buvo liaudies automobilis, kainavo 475 dolerius, tai už „Rauch & Lang“ turėjai pakloti 4 tūkst. dolerių“, - aiškino A.Jankevičius.
Už antikvarinį automobilį ir jo atgabenimą į Lietuvą kolekcionierius sumokėjo ne tiek jau ir daug – keturženklę sumą. Dėl to sako, kad jam nusišypsojo laimė.
Sutvarkyto automobilio kaina išaugo, tačiau savininkas neketina jos parduoti. „Džiaugiuosi juo ir saugau, kad dar šimtą metų važiuotų“, - apie šiandieninę automobilio paskirtį sakė šeimininkas.
Jis ketina Klaipėdoje, buvusiame Dujų fabrike įrengti Technikos edukacijos parką. Ten ir eksponuos restauruotą „Rauch & Lang“.
Pirmieji savininkai – bankininkai
Automobilį verslininkas surado Danijoje. A.Jankevičius – trečiasis automobilio savininkas.
Elektromobilis pirmiausia priklausė bankininkų šeimos atstovei, amerikietei vardu Leila. Klivlendo valstijoje gyvenantiems bankininkams prabangų automobilį įsigyti pasiūlė jų sūnus, kuris tuo metu dirbo automobilių prekeiviu.
Klaipėdietis tebeturi pirmosios „Rauch & Lang“ vairuotojos pažymėjimą bei automobilio techninį pasą.
Kol buvo gyvų giminės atstovų, automobilis ėjo iš rankų į rankas. Galiausiai nesant paveldėtojo, jį nupirko antikvarinių vertybių perpardavėjas iš Danijos.
Jam ko gero nepavyko parduoti seno automobilio ir šis trūnijo niekam nereikalingas.
Restauravo pusantrų metų
Supuvusią ir apleistą mašiną lietuvis keltu parsigabeno prieš dvejus metus.
„Automobilis buvo paliktas be priežiūros lauke, 70 proc. medžio buvo supuvę, tačiau skardos liko originalios“, - pasakojo Klaipėdos retro automobilių klubo „Seni kibirai“ vienas įkūrėjų A.Jankevičius.
Su draugu kretingiškiu ėmėsi restauravimo darbų. Reikėjo iš medžio atkurti visą kėbulą, aptraukti jį skarda, išdažyti. Darbas truko pusantrų metų.
Lietuviui daugiau sužinoti apie šį modelį padėjo vienas amerikietis. Jis atsiuntė automobilio instrukciją, informaciją apie tai, kur užregistruoti kiti šio modelio automobiliai.
„Man nusišypsojo laimė. Susipažinau su specialistu iš Amerikos elektromobilių asociacijos. Jo tėvas Detroite, automobilių gamykloje buvo realizacijos skyriaus direktorius. Jam mirus, automobilių pardavimo sąrašai atiteko sūnui, jis pradėjo rinkti ir kitų prieš Pirmąjį pasaulinį karą pagamintų elektromobilių gamintojų informaciją ir ją archyvuoti“, - pasakojo klaipėdietis.
Taip jo rankose atsidūrė įvairūs dokumentai, net sena nuotrauka su klaipėdiečio automobiliu ir viena pirmųjų vairuotojų.
Verslininkas norėjo, kad visos elektromobilio detalės būtų atkurtos kuo autentiškiau. Dėl to net medžiagos sėdynėms aptraukti jis parsisiuntė iš Italijos. Iš vilnos pagaminta medžiaga – tokios pat struktūros ir spalvos, kaip ir 1918 metais.
Praeiviai sustoja fotografuoti
Atgimęs naujam gyvenimui, šiemet „Rauch & Lang“ pirmą kartą išriedėjo į miestą, pasirodė keliuose renginiuose.
Akiai neįprastu automobiliu grožėjosi „Vilties bėgimo“, „Vilties yrių“, „Jūros šventės“, „Autoregatos 2014“ dalyviai.
Žmonės kilnojo antakius ir baksnojo pirštais, sustodavo viduryje gatvės, kad galėtų automobilį nufotografuoti.
Antikvarinis elektromobilis važiavo ir trečiojoje Klaipėdos senų automobilių „Autoregatoje“. Vienas iš jos rengėjų yra pats A.Jankevičius.
Automobilių kolekcijoje – ir „zaporožietis"
Kone šimto metų elektromobilis – vienas iš dviejų klaipėdiečio Augustino antikvarinių automobilių.
Pirmasis A.Jankevičiaus kolekcijos perliukas – 1930 metų „Ford Model A“ markės automobilis.
Kolekcionierius senų automobilių rinkinį papildė ir „zaporožiečiu". Jį nupirko aštuntokui sūnui Augustinui, kuris žengia tėvo pėdomis.
„Zaporožiečio" modelis – 965. Jei pamenate, toks kupriukas, būdavo vadinamas muiline. Sūnus išmoks tvarkytis“, - pasakojo klaipėdietis.
Greta trijų senų automobilių ir kiek neįprastas kolekcijos eksponatas – 1950 metų „Zil“ šaldytuvas. Jį, tiesa, dar reikės restauruoti.
Užgožė vidaus degimo varikliai
Lietuvos elektromobilių asociacijos valdybos pirmininkas Laurynas Jokužis pasakojo, kad iki Pirmojo pasaulinio karo elektromobiliai sudarė nemažą dalį visų automobilių.
Jie buvo populiarūs, nes nebuvo išvystytas vidaus degimo variklis. „Jis buvo daug sudėtingesnis, dažniau gesdavo, užvesti reikėdavo ranka. Todėl elektromobiliai buvo populiarūs“, - aiškino L.Jokužis.
Be to, buvo lengva pakrauti akumuliatorius – užtekdavo juos įjungti į rozetę.
Po Pirmojo pasaulinio karo padėtis pasikeitė. Atsirado elektriniai starteriai, patobulėjo vidaus degimo varikliai. Elektromobiliai buvo pamiršti.
Šiandien ši technologija prisiminta, norint sumažinti aplinkos užterštumą.