Vandeniliu varomo automobilio Lietuvoje nėra nė vieno. Jo mūsų šalyje net nebūtų kaip užpildyti - artimiausia vandenilio degalinė yra Suomijoje, iš kur bandomasis automobilis ir atkeliavo.
Sėdęs prie vandeniliu varomo „Hyundai ix35“ vairo gali pasijusti lyg viena koja įžengęs į naują amžių. Ir visai nesvarbu, kad po išsamesnio paaiškinimo technologija atrodo visai žemiška – turbūt tai pojūtis, kad esminės permainos automobilių pramonėje jau visai čia pat.
Maža elektrinė ant ratų
Vandeniliu varomame „Hyundai ix35“ šios dujos nėra deginamos. Vietoje to vadinamajame kuro elementų bloke vandeniliui reaguojant su oru sukuriamas potencialų skirtumas ir tokiu būdu gaminama elektra.
Siekiant į ribotos talpos metalo lydinių baką sutalpinti kuo daugiau vandenilio jis suslegiamas didžiuliu 700 barų slėgiu. Tokiu būdų į „ix35" bagažinėje esantį baką telpa 5,64 kg vandenilio, kurio užtenka įveikti 594 km.
Baimintis dėl galimo sprogimo pažeidus vandenilio baką neverta. Visureigis atlaikė visus daužymo testus, be to kaip patikino „Woikoski“ atstovas Kalevis Korjala, užsidegti gali tik mišinys, kuriame yra nuo 5 iki 75 proc. deguonies. Anot suomio, grynas vandenilis yra nedegus.
Kitaip nei elektromobilių, vandeniliu varomų automobilių nuvažiuojamam atstumui oro sąlygos jokios įtakos neturi. Taip pat nereikia gaišti pildant degalus - 700 barų slėgiu veikiančioje stotelėje automobilio rezervuarai pripildomi per 4-5 minutes.
Vandenilio išgavimas – imlus energijai
Užpildymo kaina šiuo metu siekia 10 eurų už kilogramą. Tokio kiekio užtenka 100 kilometrų, taigi vandenilinio „Hyundai ix35“ eksploatacija kol kas kainuoja tiek pat, kiek ir nedidelio benzinu varomo automobilio.
Tokios aukštos vandenio kainos priežastis yra ta, kad populiariausias šiuo metu jo išgavimo būdas – elektrolizė – yra itin imlus elektros energijai.
Žvelgdamas į ateitį K.Korjala kaip savikainos mažinimo priemonę įvardino perteklinės elektros energijos naktį panaudojimą, taip pat saulės ir vėjo teikiamus resursus.
„Woikoski“ vadovas Classas Palmbergas paminėjo, kad nemažai chemijos industrijos kompanijų vandenilį paleidžia į orą kaip šalutinį produktą. Jo teigimu, vien Suomijoje į atmosferą kasmet išleidžiamo vandenilio užtektų 17 tūkst. automobilių.
Netipiškas elektromobilis
Priekine ašimi varomo automobilio ratus suka elektrinis variklis, tačiau vandenilinio automobilio įsibėgėjimas yra kitoks, nei įprastų elektromobilių. Šie iš vietos šauna staiga ir tik maždaug nuo 20 km/val jų įsibėgėjimas susilygina su tradiciniais degalais varomų automobilių teikiamais pojūčiais.
Staigiau spustelėjus vandenilinio modelio akceleratorių neįmanoma nepajusti 170 kg sveriančios dujų įrangos. Dėl jos "ix35" iš vietos pajuda vangiau nei "Nissan Leaf" ar "Volkswagen e-Golf".
Elektros variklio gali siekia 100 kW arba 136 AG, o sukimo momentas – 300 Nm. Visgi lyginant su vidaus degimo varikliu varoma versija šis ix35 yra maždaug 200 kg sunkesnis, todėl dinamikos rodikliai nėra įspūdingi. Įsibėgėjimas nuo 0 iki 100 km/val. trunka 12,5 s, o maksimalus greitis siekia – 160 km/val.
„Hyundai“ visureigis taip pat turi 24 kWh talpos akumuliatorių, kurio resursai naudojami įsibėgėjant ir papildomi stabdant.
Išskyrus elektros motorams būdingą visame sūkių diapazone prieinamą sukimo momentą savo elgesiu kelyje vandenilinis ix35 nesiskiria nuo varomo vidaus degimo varikliu. Dėl didoko svorio jis vangus posūkiuose, tačiau pernelyg didelio svyravimo nesijaučia. Įpratimo reikalauja tik praktiškai be garso veikiantis elektros motoras – orientuotis geriau pagal kūno juntamas perkrovas.
Eiliniam pirkėjui neprieinamas
Kol vandeniliu varomi automobiliai taps prieinami eiliniam vartotojui dar teks šiek tiek palūkėti. Kol kas iš pagrindų perdarytus „ix35" miesto visureigius „Hyundai“ daugiausiai parduoda valstybinėms organizacijoms. Pavyzdžiui, Danijos sostinės Kopenhagos savivaldybė jų turi penkiolika.
Netgi bandomajam važiavimui pristatytas automobilis priklauso ne pačiam gamintojui, o suomių kompanijai „Woikoski“. Vieno iš seniausių dujų gamintojų ir platintojų Europoje siekis yra populiarinti vandeniliu varomus automobilius.
Jei per artimiausius penkerius metus būtent ši technologija pasirodys esanti labiausiai tinkama masiniam naudojimui, suomiai kompanijos apyvarta ženkliai išaugtų. Patirties išgaunant vandenilį „Woikoski“ netrūksta. Jie tai daro jau daugiau kaip 100 m.
Apie suomių tikslus tapti vienais didžiausių vandenilio gamintojų aiškiai liudija ir per pastaruosius metus šiai sričiai skirtos net 45 mln. eurų investicijos. Dabartinis kompanijos vandenilio išgavimo pajėgumas siekia 150 kg/val.
Šie automobiliai eiliniams pirkėjams neparduodami, todėl net neskelbiama jų kaina. Tačiau draudimo sutartyje įrašyta kompensuojama suma avarijos atveju - 150 tūkst. eurų (apie 518 tūkst. litų).
„Hyundai“ padalinio Šiaurės Europos ir Baltijos šalims vadovas Asko Kettunenas prognozuoja, kad sumažinti technologijų savikainą ir pristatyti masiniam pirkėjui skirtą vandeniliu varomą automobilį koncernui pavyks dar iki 2017 m. Kol kas tai vis dar yra 70 tūkst. eurų kainuojanti ateities technologija.