Draudikai tokiu atveju ne tik išmoka savininkui tris ketvirtadalius transporto priemonės vertės siekiančią sumą, bet ir privalo pranešti Kelių transporto priemonių registrui, kad automobilis neremontuojamas.
Svarbiausia, kad tokių transporto priemonių registracija automatiškai panaikinama be teisės grįžti į Lietuvos viešąjį eismą.
Spragos ir dvigubi standartai
Tačiau vairuotojai jau pastebėjo, kad ši Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisa turi begalę spragų ir taiko dvigubus standartus.
Ji galioja tik taikant privalomąjį transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės draudimą ir skaičiuojama tik nukentėjusiajam, o kasko arba įvykio kaltininkui ji negalioja – net jei jų automobilis visiškai sumaitojamas, jis gali būti taisomas ir toliau naudojamas.
Ne gyvybės draudimo bendrovė BTA nuo šių metų liepos 1 dienos iki dabar apmokėjo automobilio rinkos vertės žalas 189 vairuotojams, kurių transporto priemonės buvo pripažintos nebetinkamomis eksploatuoti.
Lyginant su pernai tuo pačiu laikotarpiu, kai įstatymo pakeitimas dar negaliojo, atvejų registruota ketvirtadaliu mažiau.
Trūkumų mato ir patys draudikai
Automobilius po avarijų vertinantys draudikai taip pat įžvelgia daug spragų ir nelogiškų sprendimų.
„Įsigaliojusios Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimo pataisos gali sukelti ir kontraversiškų situacijų. Prisiminkime, Lietuvoje daugiausiai eksploatuojamos 12-14 metų transporto priemonės, kurių vertė rinkoje yra labai maža.
Joms menkiausias remontas, toks kaip durelių ar bamperio perdažymas po subraižymo, gali viršyti žalos nustatymo ir mokėjimo taisyklėse numatytą limitą, nors iš tiesų tai nebūtų kritinis gedimas, po kurio ji galėtų būti traktuojama kaip nesaugi viešajame eisme.
Kita kontraversiška situacija gali nutikti, jei jūsų automobilis yra visiškai naujas, ir jo remonto sąnaudos bus didelės ir galimai sieks įstatyme numatytą ribą. Remiantis atnaujinto įstatymo taisyklėmis, toks automobilis tampa nebesaugus kelyje, bet praktiškai – visiškai nebūtinai“, - teigia Ekspertizių skyriaus vadovas-vyriausiasis ekspertas Andrius Žiukelis.
Pasak A.Žiukelio, brangių automobilių savininkai neretai daro viską, kad tik pakeltų jau nustatytą jų transporto priemonės rinkos vertę.
Pasitaiko atvejų, kai klientai pateikia įrodymus, bandydami įrodyti, kad jų transporto priemonė yra brangesnė nei yra iš tikrųjų, todėl jos remontas yra prasmingas.
Nurašyti automobiliai aplenkia Lietuvą
Kaip teigia Andrius Žiukelis, per mėnesį BTA pagal įsigaliojusį įstatymo pakeitimą vidutiniškai nurašo apie 100 automobilių, prognozuojama, kad per metus bus nurašyti, kaip nebetinkami eksploatuoti, apie 1200.
Pasak eksperto, įstatymas turi ne vieną spragą, tad išmanūs lietuviai greitai atrado būdą, kaip sėkmingai šitą įstatymo pakeitimą apeiti. Pagal sudarytą schemą, Lietuvoje pripažintas kaip netinkamas eksploatuoti automobilis yra parduodamas, kuri tokį automobilį suremontuotą nugabena užregistruoti į užsienio šalį.
Ten automobilis pereina techninę apžiūrą ir gauna visus reikiamus dokumentus. Kai visi dokumentai legaliai sutvarkyti, ta pati transporto priemonė oficialiai vėl parduodama jos buvusiam savininkui, o Lietuvoje registruojama kaip naujai nupirkta iš užsienio šalies ir toliau sau gali riedėti šalies keliais.
Įspėjimas pirkėjams
Kita sukčiavimo forma – tokių automobilių pardavimas Lietuvoje. Savininkui pardavus į eismo įvykį patekusią, apgadintą transporto priemonę, kuri pripažinta nebetinka eksploatuoti, bei nuslėpus šį faktą, jos naujasis savininkas galėtų apie tai sužinoti tik bandydamas ją registruoti.
Todėl nuo šiol, perkant naudotą automobilį, verta pasitikrinti „Regitroje“, ar norima įsigyti transporto priemonė yra tinkama eksploatuoti Lietuvoje.
Pasak specialisto, šis įstatymas naudingas tuo, kad kai kurie stipriai sugadintų automobilių šeimininkai turės progą dar kartą susimąstyti, ar tikrai verta už draudimo bendrovės sumokėtą išmoką - už likutinę transporto priemonės vertę, bandyti atstatyti automobilį, neretai tai atliekant pigiai ir nekokybiškai, rizikuoti ją naudojant viešajame eisme.
Šiuo metu neretai iš naujų brangių automobilių, patekusių į eismo įvykius, automobilių meistrai sukuria tikrus „automobilius-frankenšteinus“, sulipdydami juos iš kelių dalių. Tokiuose nesaugiose transporto priemonėse nelieka oro pagalvių bei saugumo sistemų, nors atrodo jie dažnai įspūdingai.
Šio „pavojaus ant ratų“ naujosios įstatymo pataisos dėka atsikratysime, tačiau vis dėlto naujojoje pataisoje yra likę daug spragų, kurias derėtų ištaisyti.