Nuo liepos 1 dienos įsigaliojus naujiems papildomo vairuotojų mokymo reikalavimams jis pateko į didelę įstatymų spragą.
Vienų kursų neužteko
Tomas pripažino nebuvęs itin pareigingas vairuotojas. Prieš 4 mėnesius, dar neturėdamas 2 metų vairavimo patirties jis viršijo greitį 44 km/val.
Už tai vaikinui buvo skirta 600 litų bauda ir 6 mėnesiams atimta teisė vairuoti. Norėdamas atsiimti vairuotojo pažymėjimą jis baigė 280 litų kainavusius papildomus mokymus vairavimo mokykloje ir sutrumpinus bausmės terminą per pusę po trijų mėnesių atgavo vairuotojo pažymėjimą. Tačiau čia jo problemos nesibaigė.
„Štai jau kelios dienos kaip atsiėmiau vairuotojo pažymėjimą ir čia prasidėjo painiava“, - pasakojo Tomas. Pasak jo, jau atsiimant pažymėjimą policijos pareigūnė vaikiną informavo, kad jam teks dar kartą baigti papildomus mokymus, kai ateis laikas keisti vairuotojo pažymėjimą į nuolatinį.
Tai pašnekovui pasirodė labai keista.
„Galvojau, pasiskambinsiu į mokyklą ir pasiklausiu kas ir kaip - kursus juk baigiau prieš mėnesį. Vairuotojo pažymėjimą į nuolatinį keisiu jau rugsėjį. Skambinu į mokyklą, kurioje baigiau papildomus mokymus ir man sako: „Taip, jūs baigėte papildomus mokymus tam, kad atgautumėte pažymėjimą. Dabar jūs turite laikyti lygiai tuos pačius kursus tam, kad galėtumėte jį pasikeisti.“
Tada klausiu: „Bet gi čia tie patys kursai, kuriuos perėjau prieš mėnesį?“ „Taip, jie identiški, tik kaina nuo liepos 1 dienos yra 650 litų“, - man atsakė“, - atpasakojo Tomas.
Supainiojo pasikeitusi tvarka
Pasirodo, Tomą į nepavydėtiną situaciją įstūmė besikeičiantys įstatymai.
Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) Saugaus eismo skyriaus vedėjas Viktoras Lapinas paaiškino, kad pagal tvarką, galiojusią iki liepos 1 dienos, papildomi mokymai KET pažeidusiems pradedantiesiems vairuotojams skyrėsi nuo skirtųjų norintiems atsiimti prarastas teises.
„Jis pateko į abi kategorijas – maža to, kad būdamas nepatyręs vairuotojas padarė pažeidimą, už kurį numatytas papildomas mokymas, jis ir neteko vairuotojo pažymėjimo. Todėl jis turėjo baigti abejus mokymus“, - tvirtino V.Lapinas.
Šie mokymai turėjo nemažai skirtumų – pradedantiesiems vairuotojams skirtas kursas buvo labai trumpas ir didžiąją jo dalį sudarydavo ekologiško vairavimo mokymai, o pažymėjimų netekę vairuotojai dirbdavo su psichologu ir atlikdavo reakcijos bei stabdymo pratimų.
Tačiau nuo šių metų liepos 1-osios abiejų tipų papildomi mokymai buvo sujungti į vienus 5 valandų trukmės kursus, kuriuos išklausyti turi ir teisės vairuoti netekusieji, ir lengvesnį pažeidimą padarę jauni vairuotojai.
Be to, dabar papildomi vairuotojų mokymai laikomi užbaigtais tik išlaikius žinių patikrinimo testą.
„Taip išvengta painiavos, kad kai kuriems vairuotojams tenka baigti dvejus kursus. Be to, išimti buvę pratimai, tiesiogiai nesusiję su žmogaus padarytu pažeidimu ir atsirado visiems skirtas bendras 2 valandų trukmės užsiėmimas su psichologu“, - aiškino V.Lapinas.
Nėra kaip išvengti pasikartojimo
Jis apgailestavo, kad tokiems jauniems vairuotojams kaip Tomas nėra numatytos „išlyginamosios studijos“ ir tarp besikeičiančių įstatymų papuolęs vaikinas negali nelankyti tam tikrų kursų elementų, kuriuos jau perėjo.
Jaunas vairuotojas papildomų išlaidų galėjo išvengti tik jei dar iki liepos 1 dienos būtų baigęs abejus mokymus arba jei būtų palaukęs ir ėmęs lankyti bendrus kursus po liepos 1-osios.
Tačiau V.Lapinas pabrėžė, kad naujieji kursai tikrai skiriasi nuo organizuotų anksčiau. Dabar jie papildyti 2 val. bendru užsiėmimu su psichologu ir praktine vairavimo pamoka, taigi negalima sakyti, kad tai tie patys kursai, tik brangesni.
Pašnekovas pripažino, kad ankstesnėje papildomo vairavimo mokymo tvarkoje buvo nemažai painiavos. Abiems grupėms skirti kursai vadindavosi taip pat, taigi net „Regitros“ specialistai baigimo dokumentus galėjo atskirti tik pagal kursų programos turinį.