Įdomiais pasvarstymais šia tema dalijasi ilgametis JAV žurnalo apie padangas „Modern Tire Dealer“ redaktorius Bobas Ulrichas.
Jis per „Channel 5“ transliuojamoje laidoje išgirdo teiginį, kad padanga „nors ir yra nauja, bet gali sukelti avariją“. Tai specialistą paskatino detaliai įsigilinti į padangas gaubiančius mitus ir faktus bei išanalizuoti laidoje rodytą reportažą.
Teiginys: „Channel 5“ pranešė, kad pagal Nacionalinę kelių eismo saugumo administraciją (angl. National Highway Traffic Safety Administration) laikui bėgant guma trukinėja „tad net esant plačiam atraminiam paviršiui, jos vientisumas gali būti pažeistas“.
Atsakymas: Visa tai yra tiesa, bet reikia pabrėžti, jog net ir karameliniai kukurūzai bei sausainiai blogai saugomi greitai genda. Tai taikoma ir naujoms padangų atsargoms – kokybiškai saugant, padangų guma nepatiria jokio apčiuopiamo destrukcinio poveikio.
Teiginys: „Saugos šalininkai teigia, kad senesnės negu šešerių metų padangos turėtų būti pakeistos“.
Atsakymas: Reiktų pastebėti, kad taip teigė tik vienas iš šalininkų (o ir apklaustas šioje laidoje tebuvo jis vienintelis) - kompanijos „Safety Research & Strategies Inc“ prezidentas bei įkūrėjas Seanas Kane'as. Pasigilinus paaiškėjo, jog ABC laida nutylėjo kai kurią informaciją apie šią įmonę: ją aktyviai remia teismo advokatai, tad labai didelis klausimas, kokiais motyvais vedinas S.Kane'as išsakė tokią nuomonę.
Teiginys: „General Motors“ ir „Chrysler“ naujai įsigytų transporto priemonių instrukcijose yra specialios rekomendacijos, kuriose įspėjama dėl daugiau nei šešis metus naudojamų padangų. Be to, „Bridgestone“, „Michelin“ ir „Continental“ pateikia panašius perspėjimus“.
Atsakymas: Teiginiai apie „General Motors Corp“ ir „Chrysler Group LLC“ yra teisingi. Tačiau nepasakyčiau, kad „Bridgestone Americas Inc“, „Michelin North America Inc“ ir „Continental Tire the Americas LLC“ teikia panašius patarimus. Taip, „Bridgestone“ ir „Michelin“ teigia, kad „po penkerių metų padangos turėtų būti tikrinamos“, tačiau visos trys bendrovės rekomenduoja jas keisti po 10 metų nuo pagaminimo datos, bet ne šešerių.
Teiginys: „Channel 5“ vaizdo pranešime teigiama, kad anot jų atlikto tyrimo, senesnės nei šešių metų padangos per pastaruosius 20 metų pažymėtos kaip viena iš avarijos priežasčių 252 įvykiuose, kas nulėmė 300-us traumų ir 233-jas mirtis (tai 13 incidentų per metus, įskaitant ir traumas, ir mirties atvejus).
Atsakymas: Kaip šių skaičių autorius savo interneto svetainėje „Channel 5“ nurodo kompaniją „Safety Research & Associates“. Tai visiškai netiesa. Iš tikro duomenys pasiskolinti iš S.Kane'o vadovaujamos „Safety Research & Strategies Inc“ kompanijos. Be to, šiuose duomenyse nepateikiamos jokios detalės, tad visiškai nežinome, ar avarijos buvo susijusios būtent su padangų amžiumi. Apie avarijas pranešama dažnai, tačiau derėtų atsižvelgti ir į kitus veiksnius, pavyzdžiui, greičio viršijimą, perkrovą bei vairuotojų atsakomybę.
Teiginys: „Visoje šalyje senos padangos yra reguliariai perparduodamos, montuojamos ir toliau eksploatuojamos automobiliuose, vairuotojams to nežinant“, – teigė S.Kane'as.
Atsakymas: „Nėra jokių mokslinių ar techninių duomenų, kurie galėtų nulemti minimalaus ar maksimalaus padangų tarnavimo laiko nustatymą bei jo įvedimą“, – teigė Danas Zielinskis, Gumos gamintojų asociacijos (angl. Rubber Manufacturers Association) viešųjų reikalų vyresnysis viceprezidentas.
Reikia suvokti paprastą dalyką - mūsų pramonėje niekas neateis ir nenustatys padangų galiojimo laiko. Suprantama kodėl: vartotojo tinkamai saugomos ir tvarkomos, jos gali tarnauti labai ilgai, kur kas ilgiau negu 10 metų. Todėl čia iš karto iškyla teisinės problemos: nustatyk griežtą galiojimo datą ir iš karto gali laukti pirmojo teismo ieškinio.
Beje, sveikas protas jums turėtų sufleruoti, kad ne visos padangos yra saugomos bei prižiūrimos tinkamai. Todėl pats laikas nustatyti logišką ir priimtiną padangų galiojimo terminą. Padangų gamintojai ir Japonijos automobilių padangų gamintojų asociacija (angl. Japan Automobile Tire Manufacturers Association) rekomenduoja nebeeksploatuoti daugiau nei 10 metų amžiaus sulaukusių padangų, nepriklausomai nuo jų būklės. Sutinku.
Laidos įrašą galite peržiūrėti čia.