Poliuretaninė danga nėra didelė naujiena – ji plačiai naudojama jau ne vieną dešimtmetį.
Iš šios medžiagos gaminami automobilių prietaisų skydeliai, baldų detalės, bet mašinas dažyti ja imta palyginti neseniai.
Pirmi šią nišą užčiuopė latviai, o prieš pustrečių metų mažai žinomu verslu nusprendė užsiimti grupė šiauliečių. Jie apie ypatingomis savybėmis pasižyminčius dažus sužinojo iš interneto.
„Pradžia nebuvo lengva, nes reikėjo daug ko išmokti.
Bet dabar įsivažiavome taip, kad norintiems perdažyti mašiną tenka palaukti 4–6 savaites“, – sakė tuo užsiimančios įmonės pardavimų vadovas Genadijus Kareiva.
Traukia minkštumo jausmas
Poliuretano dažais nudažytą automobilį pamačiusius žmones labiausiai stebina grublėtas paviršius, nes ši danga neišsilygina.
Be to, matiniai dažai sudaro įspūdį, kad paviršius minkštas.
„Ši danga ne tiktai traukia akį, bet ir maloni liesti, – sakė G.Kareiva. – Tačiau vairuotojams ji labiausiai patinka dėl apsauginių savybių.“
1–1,4 milimetro dažų sluoksnis puikiai saugo automobilį nuo įbrėžimų.
Tvirti, bet elastingi dažai dažniausiai nepažeidžiami per nedidelį susidūrimą, todėl net po avarijos kartais pakanka tik išlyginti įlenktą skardą.
Be to, automobilis nerūdija, o jo priežiūra tampa paprastesnė – nebereikia poliruoti, pakanka nuplauti aukšto slėgio vandens srove. Žiemą susidaręs druskos ir kitų apnašų sluoksnis nesunkiai pašalinamas muiluotu vandeniu.
Reikia specialios įrangos
Amerikiečių išrastus ir vokiečių koncerno BASF gaminamus dažus naudoti paprasta, bet tam reikia specialios įrangos.
Natūrali derva ir kietiklis būna atskirose talpyklose, o sumaišomi dažus purškiančiame pistolete.
Į jį abi sudedamosios dalys patenka pakaitintos iki 65 laipsnių, todėl ant paviršiaus užpurkšti dažai sustingsta per 3–5 sekundes.
Staigiai sustingę dažai nespėja išsilyginti, todėl paviršius ir lieka grublėtas.
„Naudojant šiuos dažus net nereikia kameros, bet jiems purkšti būtina speciali įranga.
Be to, dažomas paviršius negali būti šaltas, nes susidarys kondensatas ir pūslės“, – subtilybes aiškino G.Kareiva.
Kelio atgal nebelieka
Anot šiauliečio, tokiais dažais neverta dažyti pigių ir surūdijusių automobilių, nes visos mašinos dažymas kainuoja 4500–7000 litų.
„Dažant poliuretanu nereikia taip kruopščiai lyginti paviršiaus, pakanka panaikinti rūdis, tačiau dažų sąnaudos vis tiek yra didžiulės“, – sakė G.Kareiva.
Šiaulietis įspėjo, kad visą mašiną taip nusprendęs dažyti savininkas turėtų nepamiršti, jog nuo metalinio paviršiaus nugrandyti šių dažų sluoksnio beveik nebeįmanoma.
Kartais dažomas ne visas automobilis, o tiktai kelios detalės – buferiai, apdailos grotelės, slenksčiai, ratų arkos.
Itin pamėgo medžiotojai
Per pustrečių metų šiauliečiai meistrai jau perdažė per 100 automobilių. Bene dažniausiai poliuretano danga dengiami medžioklei arba bekelės trasoms skirti visureigiai.
„Laisvalaikiu po bekeles važinėjantis verslininkas sakė, kad anksčiau kas metai perdažydavo savo automobilį.
Įprastas dažymas pigesnis, tačiau tokie dažai nesaugo nuo įbrėžimų, šakų, įdaužų“, – sakė G.Kareiva.
Poliuretano dažus įmanoma pagaminti kokio tik nori atspalvio, bet nuo saulės spindulių blunka pigmentas.
Todėl gali kilti bėdų, jeigu mašina pateks į didelę avariją.
Jei taip nutiks, parinkti tokį pat atspalvį beveik nebeįmanoma.
Dėl šios priežasties vairuotojai dažnai renkasi juodą spalvą.
Mašina puikiai atrodo, kai kėbulas nutepamas padangoms juodinti skirtu skysčiu.