Primena: netinkamas vaikų vežimas užtrauks baudą ir gali privesti iki skaudžios nelaimės

2020 m. kovo 28 d. 10:22
Nors vis daugiau atžalas auginančių tėvų imasi vis patikimesnių priemonių vaiko saugumui kelionės metu užtikrinti, tačiau ekspertai pastebi, jog neretai vaikai vežami nesaugiai. Pasak portalo lrytas.lt kalbintų specialistų, blogai pritvirtinta kėdutė suteikia tik psichologinį saugumą, o nuo nelaimės atveju patiriamų sužeidimų neapsaugo.
Daugiau nuotraukų (11)
Tuo metu priekinėje automobilio dalyje vaikus kėdutėse sodinantys tėvai dažnai pamiršta ir kitą vaiko gyvybę galintį išgelbėti žingsnį – priekinės oro pagalvės, atžalai sėdint priekinėje transporto priemonės sėdynėje nugara į kelią, išjungimą. Pastarojo veiksmo neatlikus išauga stuburo slankstelių pažeidimų, stiprių galvos traumų ar net mirties rizika avarijos metu.
Svarbiausia, jog kėdutė būtų tinkamai pritvirtinta
Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) docento Vido Žuraulio teigimu, pirmiausia kėdutė reikalinga tam, jog važiuojant vaikas sėdėtų taisyklingai bei saugiai.
„Kadangi mažo vaiko ūgis neleidžia šiam tinkamos sėdėsenos užtikrinti be papildomų priemonių, pastarosios pagalba užtikrinamas tinkamas tvirtinimas, kuris nelaimės atveju išlaiko vaiko kūną toje pačioje padėtyje“, – aiškino V.Žuraulis.
VGTU dėstytojas pabrėžė, jog vaiko sėdėsena tinkamoje padėtyje užtikrina, jog nelaimės atveju tiek aktyvios, tiek pasyvios saugumo sistemos kaip, pavyzdžiui, oro pagalvės, saugos diržai, funkciją atliks tiksliau bei efektyviau.
Tiesa, V.Žuraulis atkreipė dėmesį ir į tinkamą kėdutės tvirtinimą, mat tai, pasak mokslų daktaro, svarbiausias maksimalų saugumą kelionės metu užtikrinantis žingsnis.
„Svarbiausia, jog saugumą užtikrinanti priemonė būtų tinkamai pritvirtinta: tą galite padaryti su „IsoFix“ sistemos, montuojamos automobilių sėdynėse, pagalba.
Būtina atkreipti dėmesį ir į pačią kėdutę – ši visuomet saugesnė, jei bus pritaikoma pagal vaiko ūgį, svorį, tvirtinimo jungtis, tinkamas „IsoFix“ sistemai“, – sakė VGTU docentas.
Minėtoji „Isofix“ – paprastą ir tvirtą automobilinės kėdutės tvirtinimą automobilyje užtikrinanti jungtis – yra ne visuose automobiliuose, tačiau retas šios neturi. Remiantis Consumerreports.org duomenimis, Europoje „IsoFix“ jungtis tapo privaloma visuose nuo 2007-ųjų gaminamuose automobiliuose.
Jei visgi minėtosios sistemos transporto priemonėje nėra, tuomet, V.Žuraulio teigimu, kėdutę būtina tvirtinti salone esančiais saugos diržais: jie taip pat suteikia fiksaciją, įtempimą. Tinkamai susegus, efektas bus labai panašus, kaip ir naudojant „IsoFix“ jungtį.
Klausiate, kas nutiks, jei kėdutę pritvirtinsite netinkamai arba vaiką gabensite rankose?
„Blogai pritvirtinus kėdutę arba šios iš viso nenaudojant, padidinate vaiko riziką patirti patempimus, šis gali išsinerti iš sėdynės, patirti rimtesnius galvos, stuburo sužeidimus“, – remdamasis statistika pasakojo VGTU docentas.
Tuo metu jei kėdutę nusprendėte montuoti priekinėje automobilio dalyje, vertėtų pasirūpinti keleivio oro pagalvės neutralizavimu – pastarąją išjungiant. Tiesa, tai daryti vertėtų tik tada, kai vaikas sodinamas nugara į oro pagalvę, kadangi tokiu atveju jaunas kūnas gali būti prispaudžiamas sprogstamosios jėgos, patirti rimtus stuburo sužeidimus, sakė V.Žuraulis.
Nežinantiems, kaip oro pagalvę deaktyvuoti, tai dažniausiai galite padaryti prie priekinių durelių esančia jungtimi.
Rekomenduoja kėdutę tvirtinti tik su „IsoFix“ jungtimi
Griežtą nuomonę dėl tinkamo vaikų kėdučių naudojimo turi ir ilgametis laidos „Autopilotas“ vedėjas, žurnalistas Ramūnas Fetingis.
Žurnalisto teigimu, mažo vaiko prisegimas tik diržu yra neveiksmingas, mat šis dėl mažo ūgio nelaimės atveju po pastaruoju paprasčiausiai palenda, kai kuriose situacijose stipriai pažeidžiami mažamečio kaklo slanksteliai.
„Pirmas dalykas, kurį padariau gimus vaikui, tai internete susiradęs geriausią rinkoje esančią kėdutę ją nupirkau“, – prisiminė R.Fetingis.
Taip pat neretai žmonių naudojami automobilinių kėdučių pagrindai, vadinamieji „boosters“, segami netaisyklingai – ne per petį, o per kaklą. Diržas kūną sustabdys, tačiau galva ir kaklas nebus apsaugoti.
Laidos „Autopilotas“ vedėjas dėmesį atkreipė ir į priekinėje automobilio dalyje kėdutę montuojančius tėvus: esą rekomenduotų pastarąją perkelti ant galinių transporto priemonės sėdynių, mat tai yra kur kas saugesnė vieta kėdutės montavimui.
„Jei vis dėlto jums svarbu pabendrauti su vaiku, viskas gerai, vežkite priekyje, tačiau bent jau nepamirškite išjungti keleivio oro pagalvės, jei vaikas gabenamas nugara į prietaisų skydelį. Oro pagalvę galite išjungti beveik kiekviename modernesniame automobilyje – tai yra būtinas saugumo reikalavimas gamintojams, kaip ir „IsoFix“ jungtis“, – sakė R.Fetingis.
Tiesa, žurnalistas vienareikšmiškai rekomenduoja vaiko kėdutę tvirtinti tik su „IsoFix“ pagalba.
„Šios esmė – vyriai, kurie sujungti su transporto priemonės kėbulu. Taip pritvirtintai kėdutei suteikiama tvirta fiksacija, ši tampa nedaloma automobilio dalimi , nenutempiama net didžiausios avarijos atveju.
Aš visiems draugams, kurie klausia rekomendacijų kėdučių klausimais, visada sakau, kad rinkitės tik tą, kuri montuojasi su „IsoFix“. Tai yra absoliučiai būtinas dalykas“, – argumentus dėstė ilgametis „Autopiloto“ vedėjas.
Pašnekovas įsitikinęs, jog ypač svarbu šviesti visuomenę, jog kėdutė yra būtina, mat tik patys tėvai gali pasirūpinti vaiko saugumu.
„Siūlyčiau įvesti akademinę valandą apie keleivių saugumo užtikrinimą tiems, kurie laikosi vairuotojo pažymėjimą. Per šias pamokas tikrai galima būtų išaiškinti, kodėl kėdutės, šių tinkamas montavimas yra svarbūs. Automobilyje policininko nepasodinsi, o ir pamatyti iš šalies neprisegtą mažametį sunku. Reikia susiprasti patiems“, – įsitikinęs R.Fetingis.
Būtina rodyti pavyzdį
Norėdamas sužinoti, ar minėtosios akademinės valandos mokymai būtų įmanomi, naujienų portalas lrytas.lt susisiekė su vairavimo mokyklos „Autologija“ atstovu Kastyčiu Povilaičiu.
Įdomu tai, jog bent jau šioje pradedančiųjų vairuotojų mokykloje tokie mokymai yra taikomi.
„Vairavimo mokyklos pamokose rodome, kokios vietos automobilyje yra saugiausios vaikams, kokiu būdu šiuos sodinti. Naudojame tiek vaizdines priemones, tiek pasakojimus, kalbame apie atsakomybes. Tokiais veiksmais bandome gelbėti gyvybes“, – sakė K.Povilaitis.
Tiesa, vairavimo ekspertas įsitikinęs, jog pavyzdį vaikams rodyti būtina nuo mažens. Vyras atviravo, jog to nuo pirmųjų dienų mokė ir savo sūnus.
K.Povilaitis antrino ir R.Fetingiui, teigdamas, jog vaikus saugiau vežti galinėse automobilių sėdynėse.
„Mažesnių vaikų kaklo raumenys yra nepilnai išsivystę, galva neproporcingai sunki kūno atžvilgiu, tad jei mažametis yra sodinamas priekyje, staigaus stabdymo metu yra didesnė tikimybė, jog vaikui bus pažeistas 2 arba 3 stuburo slankstelis, o tai lemia arba staigią žūtį, arba rankų, kojų paralyžių“, – skaudžius padarinius pabrėždamas aiškino vairavimo ekspertas.
Remiantis statistika, apie 80 proc. eismo įvykių įvyksta atsitrenkus į priekį esančią kliūtį, o tik 10 proc. tenka atitinkamai šonams ir galinei automobilio daliai. Būtent todėl vaiką geriau sodinti gale, veidu į kelią, mat smūgio metu kūnas prispaudžiamas prie atlošo, apsaugomas stuburas.
Nors pagal Kelių eismo taisykles keliauti be kėdutės gali tie vaikai, kurių ūgis viršija 135 centimetrus, tačiau kol vaikui tinka ir patinka sėdėti kėdutėje, tol K.Povilaitis rekomenduoja joje vaiką ir sodinti, mat ypač svarbu, jog galva turėtų atramą, o tai kėdutės užtikrina kur kas geriau, nei paprasta sėdynė. Vairavimo ekspertas pasidalijo ir nelaimių statistika, kuri demonstruoja, jog net ir minimalus greitis gali tapti mirtinu neprisegtam mažamečiui.
„Manau, jog dažnu atveju žmonės saugos priemonių nesiima dėl skubėjimo. Dažnas mąsto, jog nieko nenutiks, tik kelias minutes pavažiuosiu ir tiek, o ir neretai galvoja, jog automobilio gale to daryti net nereikia. Tačiau statistika rodo, jog netgi labai nemaža dalis autoįvykių nutinka netoli namų. Tose trumpose kelionėse, atrodo, nekaltas greitis, siekiantis 30–40 kilometrų per valandą, neretai būna mirtinas“, – sakė vairavimo mokyklos atstovas.
K.Povilaitis papasakojo ir apie Lietuvos automobilininkų sąjungos atliktą eksperimentą, kuriuo Vokietijoje imitavo realias situacijas. Vienos tokių metu paaiškėjo, jog vaiką pasodinus nepritvirtintoje kėdutėje rizika patirti papildomų traumų tik išauga.
Įdomus buvo ir kitas aspektas: lietuviai prieš bandymą eksperimento esmę bandė paaiškinti vokiečiams, bet šie tautiečius sunkiai suprato, mat jiems kėdutės prisegimas – nediskutuotina būtinybė.
Kai kurie veža laikydami ant kelių
Tuo metu Lietuvos kelių policijos atstovai lrytas.lt naujienų portalą patikino, jog vis dar pasitaiko atvejų, kad vaikus suaugusieji veža pasisodinę ant kelių, leidžia jiems važiuoti ant galinės sėdynės per vidurį įsikibus į priekines sėdynes, nesegint saugos diržo.
Tiesa, pastebimas ir augantis suaugusiųjų sąmoningumas: štai Administracinių nusižengimų registro duomenimis, 2019 metais nustatyti 155 atvejai, kai vaikai vežti nesilaikant Kelių eismo taisyklių reikalavimų. Palyginti su ankstesniais metais, situacija yra pagerėjusi: 2018-iais fiksuoti 248, o 2017-iais – 236 tokie pažeidimai.
Anot Kelių policijos atstovų, pareigūnai stengiasi atkreipti dėmesį ir į eisme sunkiai pastebimas smulkmenas: pavyzdžiui, priekinės oro pagalvės deaktyvaciją, taisyklingą kėdutės tvirtinimą.
„Svarbiausia – ne bausti, o netinkamai besielgiantį asmenį įtikinti, kad jis tokių klaidų nedarytų“, – pabrėžė policininkai.
saugos kėdutė^Instantsaugus eismas
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.