Elektromobilių privalumai, kurių neturi dyzelinių ir benzininių automobilių savininkai: žiemą tai – tikras komfortas

2024 m. lapkričio 20 d. 10:37
Atėjus žiemai dažname kieme girdimas benzininių ir dyzelinių variklių orkestras – daugelis vairuotojų žino, kaip tinkamai paruošti tokias transporto priemones kelionei šaltuoju metų laikotarpiu. Tačiau elektromobilių savininkams vis dar kyla nemažai klausimų, kaip atvėsus orams prižiūrėti tokias mašinas. O juk tinkama eksploatacija leidžia sutaupyti elektros energijos bei pinigų.
Daugiau nuotraukų (7)
Kokią įkrovą reikėtų palaikyti
Pagal fizikos dėsnius elektromobilio baterija žiemą išsikrauna greičiau dėl šildymo, didesnio pasipriešinimo važiuojant slidžiais keliais ir kritulių. Baterijos įkrovimas šaltu oru taip pat gali trukti truputį ilgiau.
Guoda Jasaitė, draudimo bendrovės „If“ transporto žalų vadovė Lietuvoje, pažymi, jog elektromobilių savininkai turėtų rūpintis, jog baterijos įkrovos lygis nenukristų žemiau 20 proc. Itin atšiauriomis sąlygomis esą būtina numatyti dažnesnius arba ilgesnius sustojimus baterijai įkrauti.
Ekspertė pabrėžia, jog važiuoti elektromobiliu žiemą išties patogu. „Norvegijos šiauriniame regione, Finmarke, elektromobiliai populiarūs dėl patikimumo šaltu oru. Priešingai nei su tradiciniais vidaus degimo varikliais, ypač dyzeliniais, nereikia vargti užvedant automobilį stipriai nukritus temperatūrai“, – komentavo G.Jasaitė.
Remiantis draudimo bendrovės „If“ duomenimis, praėjusią žiemą užfiksuota atvejų, kai buvo visiškai išsikrovusios elektromobilių baterijos. Tokiu atveju, pagalba kelyje padėjo nugabenti automobilį iki įkrovimo stotelės.
„Vilnius Tech“ Automobilių inžinerijos katedros profesorius, dr. Vidas Žuraulis pritarė G.Jasaitei, jog elektromobilių vairuotojai išties turėtų palaikyti baterijos darbinį intervalą 10–20 proc. nuo apatinės ir iki 80–90 proc. viršutinės ribos, ir tai esą būtina atsižvelgti ne tik žiemą, bet ir vasarą.
„Vienas kitas procentas į kurią nors pusę nieko stipriai nenulems, bet baterija tuomet būna ne taip agresyviai eksploatuojama, jos tarnavimo laikas išsilaiko ilgiau, yra mažesnė baterijos degradacija“, – paaiškino profesorius.
„If“ transporto žalų vadovė Lietuvoje atkreipė dėmesį į išskirtinį privalumą, kurį turi elektromobilių savininkai – jie gali nuotoliu, dar namuose pusryčiaudami, įjungti šildymo sistemą – tai užtikrina papildomą komfortą. „Atsikėlus rasti pašildytą automobilį atitirpintais langais – nepaprastas privalumas elektromobilio savininkui žvarbiais žiemos rytais“, – pastebi G.Jasaitė.
Šį išskirtinumą akcentavo ir profesorius V.Žuraulis – elektromobilių savininkams jis patarė galimybe pašildyti automobilį nuotoliu pasinaudoti, kai elektromobilis dar yra kraunamas: „Būtent tuo metu reikėtų pašildyti langus, saloną, nes tuomet elektros energija bus naudojama ne iš baterijos, bet krovimo šaltinio. Tam užtenka apie 5 minučių – telefonu ar pulteliu paleiskite šildymo sistemą elektromobilį ir jis pašils gana sparčiai. Tuomet bus išties maloniau ir saugiau važiuoti.“
Pašildyti bateriją ir reguliariai prižiūrėti
Ekspertai akcentuoja, jog žiemą itin svarbus ir keliavimo būdas bei įpročiai – gerai žinoma, jog reikėtų vengti staigios akceleracijos, dažniau naudoti „Eco“ važiavimo režimą. Be to, kaip teigia V.Žuraulis, visa tai, kas nėra reikalinga ir be ko galima važiuoti, tausojant resursus, galima išjungti.
„Net kalbant apie salono šildymą, jį galima optimizuoti – pavyzdžiui, jei vairuotojas važiuoja be keleivių, nebūtina šildyti viso automobilio salono, mat jam naudojama ta pati baterijoje sukaupta energija. Užtektų pasirūpinti, kad langai būtų tinkamai nupūsti, orientuotis į vairuotojo sėdėjimo vietos apšildymą. Idealiu atveju – naudoti tik vairo ir sėdynės šildymą. Taip galima sumažinti šildymui reikalingą energijos kiekį“, – kalbėjo profesorius.
Dalis elektromobilių turi baterijos pašildymo funkciją, kuri padeda sumažinti energijos sąnaudas. Pasak pašnekovo, šalta baterija žiemą gali krautis ilgiau dėl termocheminių bei elektrocheminių reakcijų specifikos. „Užtrunka, kol pasiekiama optimali temperatūra, prie kurios bus pasiekti gamintojo numatyta krovimo galia. Dėl to reikia tinkamai paruošti pačią bateriją“, – pridūrė V.Žuraulis.
Nepaisant to, jog elektromobiliai turi savą specifiką, juos vairuojant būtina atkreipti dėmesį ir į tuos pačius dalykus, kaip ir vairuojant automobilius su vidaus degimo varikliais.
„Svarbu laiku pasitikrinti, kad užtektų žieminio langų apiplovimo skysčio, įvertinti valytuvų būklę, sutepti sandarinimo gumas, tikrinti padangų slėgį.
Atkreipčiau dėmesį į padangas – pravartu laiku tikrinti, koks jose yra slėgis. Keičiantis temperatūrai, kai turime didelius temperatūrų svyravimus nuo -10 iki +15 laipsnių, tai turi įtakos padangų slėgiui, kuris turi tiesioginės įtakos degalų arba elektros energijos sąnaudoms, važiavimo saugumui.
Padangas keitėme prieš kelias savaites, jos buvo meistrų paruoštos pagal gamintojo nurodymus, bet juk dirbtuvėse temperatūra buvo apie 10–15 laipsnių, o praėjus kelioms savaitėms, kai lauke jau yra ir minusinė temperatūra, tas slėgis, kuris buvo įpūstas, bus sumažėjęs, dėl to padanga dirbs kitaip, naudos daugiau energijos. Taigi slėgį reikėtų tikrinti reguliariai“, – patarė profesorius.
Svarbus ne tik automobilis, bet ir įranga
Kaip teigia „If“ transporto žalų vadovė Lietuvoje G.Jasaitė, vairuojant elektromobilį svarbi ne tik pati transporto priemonė, bet ir įkrovimo įranga.
„Renkantis specialų elektromobilių kasko draudimą, pasirūpinama ne tik automobiliu, bet ir namuose įrengta specializuota stotele bei įkrovimo laidais. Jeigu jie būtų pavogti ar sugadinti avarijos metu, atlyginama žala iki 2 tūkst. eurų.
Prieš įjungiant krovimą visada rekomenduojama įsitikinti, kad įkrovimo laidas, stotelė ar įkrovimo įrenginys nėra pažeisti ir tinkami naudoti.
Pasirinkus plačiausias draudimo apsaugas, visam „If“ kasko elektromobilių draudimo laikotarpiui papildomai atlyginami nuostoliai dėl elektromobilio įkrovimo stotelės ar elektros šaltinio sugadinimo, kai automobilis paliktas krautis, arba siekiant prijungti arba atjungti krovimo jungtį“, – komentavo G.Jasaitė.
Kaip teigia V.Žuraulis, pabaigus krovimą krovimo laidą reikėtų nuvalyti nuo sniego ar lietaus, kad į saloną patektų kuo mažiau drėgmės.
„Patį laidą elektromobilių vairuotojams reikėtų įprasti kuo mažiau agresyviai laužyti, lankstyti. Jį reikėtų susukti į nemažą apskritimą, ritę, tuomet vidinės gyslos apsilaužo mažiausiai, krovimo laidas ilgiau tarnauja. Nors jis yra gana storas, taip lengvai nesulenksi, bet tais atvejais, kai automobilyje trūksta vietos, reikėtų pažiūrėti, kad jis būtų padėtas tinkamai“, – pridūrė „Vilnius Tech“ Automobilių inžinerijos katedros profesorius.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.