Eismo ribojimai – laikini
Lapkričio 16 d. (šeštadienį) Vėtrungių gatvėje bus įvesti laikini eismo ribojimai. Vėtrungių gatvės atkarpoje nuo sankryžos su Gedvydžių gatve link P. Žadeikos gatvės (miesto centro kryptimi) bus įvestas vienpusis eismas. Tai reiškia, kad transportui (išskyrus viešąjį ir specialųjį transportą) bus negalima įsukti į Vėtrungių gatvę iš P. Žadeikos gatvės.
Lapkričio 17 d. (sekmadienį) Vėtrungių gatvės atkarpoje nuo sankryžos su Gedvydžių gatve link P. Žadeikos gatvės bus iš viso draudžiamas eismas, išskyrus viešąjį, specialų ir gyventojų transportą, todėl tai neturėtų sukelti didelių nepatogumų čia gyvenantiems.
Koks ribojimų tikslas?
Vėtrungių gatvė buvo atrinkta kaip bandomoji projekto „LIFE GreenMe5“ gatvė. Joje diegiamos įvairios priemonės sumažinti transporto keliamą triukšmo ir oro taršą: tankus želdinimas, dažnesnis gatvių plovimas, ekologiškesnių gatvės valymo priemonių taikymas žiemos metu (skaldelė vietoj smėlio ir druskos mišinio), dalinis ar visiškas eismo ribojimas. Po kiekvieno pokyčio – įvertinamas taršos (oro ir triukšmo) poveikis.
„LIFE GreenMe5“ projektu stengiamės spręsti triukšmo ir oro taršos problemą mieste. Bandymų būdu ieškome geriausių sprendimų, kuriuos būtų galima taikyti ir kitose Vilniaus gatvėse. Suprantu, kad gyventojams gali kilti laikinų nepatogumų dėl eismo ribojimų, bet tai daroma dėl pačių gyventojų – siekiame pagerinti gyvenimo sąlygas miestiečiams. Oro tarša ir triukšmas – opi miestų problema, tiesiogiai paliečianti gyventojų sveikatą“, – sako projektą „LIFE GreenMe5“ kuruojantis Vilniaus miesto vicemeras Andrius Grigonis.
Šią vasarą gatvėje buvo sumontuoti oro ir triukšmo taršos sensoriai. Tai pirmieji stacionarūs sensoriai Vilniuje, matuojantys ne tik oro taršą, bet ir triukšmą. Jais renkami duomenys apie oro ir triukšmo taršą iki pokyčių, pokyčiu metu bei viso projekto metu. Bandoma įvertinti ir pamatuoti, koks triukšmas ir oro kokybė vasara – atostogų metu, rugsėjį – prasidėjus mokslo metams, analizuojamas pokytis ir mokinių rudens atostogų metu. O lapkritį, numatytomis dienomis, bus matuojami pokyčiai įvedus ir laikinus eismo ribojimus.
Duomenys skelbiami viešai Miesto plaučių žemėlapyje.
„Šiuo tyrimu bandome atsakyti, kaip keičiasi oro tarša ir triukšmo lygis padarius tam tikrus pokyčius. Pavyzdžiui, įvedus vienpusį eismą ar net visiškai apribojus eismą ir leidus važiuoti tik viešajam, gyventojų ir specialiajam transportui“, – sako Projekto bandomojo veiksmo ekspertas Vilniaus miesto savivaldybės Aplinkos apsaugos programų ir želdinių tvarkymo poskyrio vyriausiasis specialistas Emilis Tamošiūnas.
Jis akcentavo, kad turėdami patikimus duomenis, bus analizuojama, kaip geriausias praktikas taikyti ir kitose miesto gatvėse. Taip pat bus galima apskaičiuoti, kokią įtaką oro užterštumui ir triukšmo lygiui turi tam tikrų priemonių įvedimas.
Žaliausia Vilniaus gatvė?
Tarp numatytų taikyti priemonių – ir gausus želdinimas, kuris ne tik mažina oro taršą ir triukšmą, tačiau prisideda ir prie kitų „LIFE GreenMe5“ tikslų – biologinės įvairovės išsaugojimo mieste. Pavasarį Vilniaus miesto savivaldybės darbuotojai kartu su Fabijoniškių bendruomene jau žengė pirmuosius žingsnius – vijokliais apželdinta krepšinio aikštelės, esančios netoli Gedvydžių gatvės, tvora. Šį rudenį miesto apželdinimu besirūpinanti įmonė „Stebulė“ pasodins apie 50 medžių: platanalapių ir trakinių klevų, mažalapių liepų, paprastųjų pušų, tujų. „Želdinimui parinkome daugiausiai teršalų absorbuojančias rūšis, arba tankios lajos – tokius kaip tujas, kurios gerai apsaugo nuo triukšmo“, – paaiškina apželdinimo projektą rengusi ekologė, „Vilniaus miesto parkų“ kraštovaizdžio architektė Vaiva Marozienė.
Tačiau tai dar ne viskas. Pavasarį šioje gatvėje bus pasodintas neįtikėtinas kiekis krūmų – apie 14 tūkst. „Suvešėjus krūmams ir sužaliavus medžiams toks tankus želdinimas turėtų tapti žaliuoju barjeru tiek oro taršai, tiek triukšmui. Neabejoju, kad tai turės teigiamos įtakos sveikesnės aplinkos gyventojams kūrimui, tačiau įdomu patikrinti, kiek tai paveikia mūsų gyvenamąją aplinką“, – kelia klausimus V. Marozienė. Anot ekologės, tai turėtų teigiamai paveikti ir šios miesto dalies bendrą ekologinę būklę.
Dažniau plaus gatves
O kol krūmai ir medžiai dar nesuvešėję, bus matuojamas ir kitos priemonės efektyvumas – gatvių plovimas. „Pavasarį oro tarša kietosiomis dalelėmis dažnai kyla nuo gatvių, ypač jei vyrauja sausi orai. Patikrinsime, kiek efektyvus būdas kovoti su tokia tarša yra dažnesnis gatvių plovimas“, – kalbėjo E. Tamošiūnas.
Vėtrungių gatvė buvo atrinkta iš daugiau nei 300 Vilniaus gatvių ar gatvių atkarpų. Renkant tinkamiausią gatvę buvo atsižvelgta į oro užterštumą, triukšmingumą, taip pat gyventojų tankį, švietimo, sveikatos įstaigų, stadionų, vaikų žaidimo aikštelių artimumą, visuomeninio transporto stoteles. Taip pat buvo įvertinta, ar joje bus galima taikyti įvairias triukšmo ir taršos mažinimo priemones.