„Kas man didžiausią nerimą kelia, jog pagal tą finansavimo lygį, kurį turime, kai kurių kelių, kurie atrodo labai blogi, mes artimiausius 3–5 metus net netvarkysime. Tiesiog neįmanoma, tas pats yra su tiltais ir viadukais“, – Prezidentūroje vykusiame Regionų forume kalbėjo M.Skuodis.
Pasak ministro keliams, kurių būklę reikia tvarkyti, bendrai sudėjus yra reikalingi 6,5 mlrd. eurų. Automagistralėms – 580,9 mln. eurų, magistraliniams keliams – 647,9 mln. eurų, krašto keliams – 2,09 mlrd. eurų, rajoniniams keliams – 3,2 mlrd. eurų.
„Jos (trūkstamos lėšos – ELTA) atsirado ne per 4 metus, o per ilgą laiko tarpą, kai tiesiog finansai, kurie skiriami, buvo skiriami daugeliui sričių. Plėtrai kelių, bet nebūtinai būklei palaikyti, dėl to ir turime tokią situaciją“, – pridūrė ministras.
M.Skuodis skyrė dėmesio ir tiltų bei viadukų būklei. Jo turimais duomenimis, labai blogos būklės tiltams ir viadukams sutvarkyti reikia 590 mln. eurų, o tiltams ir viadukams sutvarkyti iki tenkinamos būklės – apie 1 mlrd. eurų. Šiuo metu 109 tiltai Lietuvoje šiuo metu yra avarinės būklės.
„Situacija yra objektyvi – galiojimo laikas yra pasibaigęs, tiltai ir viadukai neatlaiko apkrovų, kurios jiems tenka, net nekalbant apie karinio mobilumo reikalavimus“, – teigė jis.
Papildomas finansavimas gali siekti 2 mlrd. eurų
Susisiekimo ministras pristatė galimus kelių finansavimo šaltinius, kuriuos būtų galima panaudoti 2025–2028 metais. Anot jo, išnaudojant visus kelių finansavimo šaltinius – papildomas finansavimas siektų apie 2 mlrd. eurų per metus.
Tarp potencialių pajamų šaltinių nurodomos lėšos iš degalų akcizo, e-vinječių surinktų lėšų dalis, atstuminių kelių rinkliavų surenkamos lėšos, taip pat siūloma galvoti apie kuro priemokos įvedimą ir skolinto kapitalo pasitelkimą kelių finansavimui.
„Jeigu visa tai susumuotume, tai yra 2 mlrd. papildomų pajamų. Klausimas – kas galėtų būti politiškai priimtina, bet ant stalo turime įvairiausius variantus ir dėl to reikės apsispręsti“, – tikino ministras.
Kelių sektoriui šių metų valstybės biudžete skirti 872 mln. eurų. Kelių priežiūros ir plėtros programoje (KPPP) numatyti 583 mln. eurai, iš laikinojo solidarumo įnašo – 130,5 mln. eurų. Dar beveik 159 mln. eurų numatyti iš ES finansinės paramos.