Valstybinės reikšmės kelių patikrą Kelių direkcija vykdo mobilia tyrimų laboratorija, leidžiančia greičiau, tiksliau ir objektyviau įvertinti kelių būklę, atliktų darbų kokybę. Mobiliąja kelių laboratorija atliekami tyrimai iki minimumo sumažina žmogaus įtaką vertinant kelio dangos būklę. Po atliktų Kelių direkcijos mobilios laboratorijos tyrimų, objektai, taikant dvigubą kontrolę, pakartotinai tikrinami akredituotos ir nepriklausomos tyrimų laboratorijos.
Šiais metais jau patikrinti 86 kelių ruožai, kuriuose buvo atliktas remontas, penkiuose iš jų rasta defektų. Iš tikrintų 148 garantinio laikotarpio objektų, neatitikimai buvo nustatyti aštuoniuose. Pagal Kelių direkcijos numatytą tvarką, rangovai defektus pašalino savo lėšomis.
Kaip teigė Lietuvos automobilių kelių direkcijos Infrastruktūros palaikymo ir vystymo grupės vadovas Martynas Gedaminskas, kelio ruožai yra tikrinami jų remonto metu, pabaigus remontą ir tęsiantis garantiniam laikotarpiui.
Papildomai šalyje kasmet atliekami valstybinės reikšmės kelių tinklo tyrimai, kurie leidžia nustatyti kelių būklę ir jos kitimo tendencijas, paskirstyti turimas lėšas proporcingai, didesnę dalį jų skiriant kelių su asfalto danga būklei gerinti.
2023 m. mobiliąja kelių laboratorija buvo patikrinta 11 objektų, kuriuose buvo atlikta kelio ruožų rekonstrukcija. Visi tikrinti objektai atitiko reikalavimus. Iš tikrintų 33 kelio ruožų, kuriuose buvo atliktas kapitalinis remontas, penkiuose ruožuose rasta neatitikimų.
Iš 33 tikrintų objektų, kuriuose vyko paprastojo remonto darbai, defektų rasta dviejuose. Tikrinami ir objektai, kuriuose buvo atlikti prevencinės priežiūros, išdaužų užtaisymo ir kiti darbai. Šiais metais patikrinta 10 objektų, defektų rasta viename. Visus neatitikimus rangovai, kaip ir numatyta, pašalino.
„Didelį dėmesį skiriame sutvarkytų kelių ruožų darbų kokybei. Keliai dėvisi, jų tarnavimo laikui turi įtakos ir klimatas, ir eismo intensyvumas ir, be abejo, atliktų remonto darbų kokybė. Esame atsakingi už atliktų darbų kokybę, privalome užtikrinti, kad kiekvienas į kelių infrastruktūrą investuotas euras atsipirktų, t. y. kokybiškai sutvarkius kelio ruožą, į jį grįžti reikėtų ne anksčiau kaip po 10 ar 15 metų.
Darbų kokybei taikome aukštus standartus. Sugriežtinus reikalavimus ir tikrinimus, jau matome ir teigiamų rezultatų – atliktų darbų kokybė gerėja, pvz., 2021 m. patikrinus sutvarkytuose kelių ruožuose naujai įrengtą dangą, 12 proc. kelio ruožų buvo su defektais, 2022 m. – 10 proc., o 2023 m. – 5,8 proc.,“ – pranešime pasakojo Kelių direkcijos atstovas.
Anot M.Gedaminsko, visais atvejais sutvarkytiems kelio ruožams yra taikomas ne trumpesnis nei 5 metų garantinis laikotarpis, t. y. sutvarkyti ruožai garantinio laikotarpio metu yra taip pat tikrinami, o radus defektų, rangovai privalo juos ištaisyti savo lėšomis. Priklausomai nuo defekto šalinimo technologijos ir atsižvelgiant į metų laiką, kada defektai nustatyti, jų šalinimas gali užtrukti nuo vieno mėnesio iki pusės metų.
Kelių direkcija praėjusiais metais sugriežtino keliamus kokybės reikalavimus atliekamiems darbams – pakeitė statinio stebėsenos ir defektų šalinimo per garantinį terminą tvarką, įtraukiant nuostatas dėl išplėstinio kelių ruožų vertinimo, numatant papildomų kelių tyrimų arba laboratorinių bandymų atlikimą, nurodyti Kelių direkcijos garantinių objektų stebėsenos dalyviai ir jų atsakomybės, veiksmų sekos, objektų stebėsenos terminai, defektų nustatymų ir šalinimo aktų formos, garantinių objektų komisijos veiklos valdymas ir pan.
2023 m. planuojama patikrinti dar 20 sutvarkytų kelio ruožų valstybinės reikšmės keliuose. Kontroliniai tyrimai atliekami ir objektuose, kuriuose vyksta darbai.
Lietuvos automobilių kelių direkcija valdo 21 tūkst. valstybinės reikšmės kelių infrastruktūros tinklą.