„Jau dabar pinigai yra ir jie galbūt ne iki galo efektyviai yra išnaudojami ir ne visi akmenukai yra pajudinti, kad pinigų būtų dar daugiau. Tai tam tikrų namų darbų klausimas, kurie nėra padaryti iki šiol, ypač iš Vyriausybės pusės, įskaitant, kad per pastaruosius metus nemažai buvo padaryta įstatyminių pakeitimų, įgalinti Vyriausybę atlikti darbus, surasti finansavimą“, – portalo vz.lt tinklalaidėje teigė J. Niewierowiczius.
„Konkrečiai galėčiau paminėti transformavimą, komercializavimą Lietuvos automobilių kelių direkcijos, pavertimą akcine bendrove. Vienas pagrindinių argumentų buvo, kai su tuo pasiūlymu atėjo Vyriausybė, kad jie galės skolintis ir tokiu būdu gauti daugiau finansavimo keliams, dabar tas instrumentas nenaudojamas“, – tvirtino jis.
J. Niewierowiczius taip pat pabrėžė, kad iš Lietuvos vairuotojų surenkamų akcizų, tik pusė pinigų keliauja keliams, kas nėra sąžininga. Jis atkreipė dėmesį ir į naujos kelių apmokestinimo sistemos („e-tolling“) starto vėlavimą.
„Kita problema, kad akcizai, kurie surenkami iš visų Lietuvos vairuotojų, jau dabar mažiau negu pusė tų pinigų keliauja į kelius. Čia paprasto sąžiningumo klausimas, kai susimokame už tam tikrą paslaugą, o realiai kiekvienais metais gauname degraduojančius kelius“, – sakė prezidento patarėjas.
„Beviltiškai įstrigęs „e-tolling“ reikalas, kur dar praeitos Vyriausybės iniciatyva, remiama šitos Vyriausybės, įstrigusi teismuose, bet taip pat parodo negebėjimą valdyti rizikų. Tai yra vos ne pagrindinis šaltinis, žiūrint į „makro“ skalę, kaip transformuoti kelių finansavimą, įgalinant didelių projektų finansavimą“, – aiškino jis.
ELTA primena, kad Vyriausybės pateiktame 2024 m. biudžeto projekte numatyta, jog valstybės pajamos kitais metais sieks 17,01 mlrd. eurų, išlaidos – 20,5 mlrd. eurų. Lyginant su 2023 m., numatoma, kad biudžeto pajamos augs 1,46 mlrd. eurų (9,4 proc.), išlaidos – beveik 1,5 mlrd. eurų (7,9 proc.). Lietuvos kelių priežiūrai ir tvarkymui kitų metų biudžete planuojami 715,3 mln. eurų.
Praeitą savaitę Seimui buvo pateiktas Susisiekimo ministerijos siūlymas iki 2025 m. liepos 1 d. pavėlinti „e-tolling“ startą.
Pasak Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) generalinio direktoriaus Mariaus Švaikausko, „e-tolling“ projektas vis dar yra užstrigęs teisiniuose ginčuose, o teismų maratonų baigtis artimiausiu metu dar labai miglota.
Vyriausybė yra nustačiusi naujus mokesčio už naudojimąsi Lietuvos keliais dydžius, kurie nebuvo keisti nuo 2015 metų. Planuojama per metus surinkti apie 90 mln. eurų kelių naudotojo mokesčio, kuris bus skiriamas magistralinių kelių plėtrai ir priežiūrai.
Dėl kai kurių viešųjų pirkimų dalyvių skundų ir ieškinių teismui „e-tolling“ diegimo procesas įstrigęs jau kurį laiką. Seimas buvo numatęs, kad projektas galės būti įgyvendintas ne anksčiau kaip 2024 m. liepos 1 d., su sąlyga, kad teisminiai procesai pasibaigs ne vėliau kaip 2023 m. sausio mėn. ir naujų teisminių ginčų nebekils.