Dažnam vairuotojui galvos skausmu tampa geru oru besimėgaujantys paspirtukininkai, kurie dažniausiai nedėvi šviesą atspindinčių elementų. Dauguma elektrinių paspirtukų vairuotojų vis dar nežino, kad jiems taip pat galioja Kelių eismo taisyklės, kuriose nurodyta ir ši prievolė.
Pabandykite prisiminti, kiek elektrinių paspirtukų ar dviračių vairuotojų matėte mieste dėvinčius ryškiaspalvę liemenę?
Paspirtukininkai gali būti nematomais?
„Ryte kelkraščiu važiuoja paspirtukininkas, tamsu, paspirtukas juodas, žmogus apsirengęs juodai, tik mažytis raudonas atšvaitukas prie žemės matosi.
Moralas – dviratininkus privertė važinėti su liemenėmis, o paspirtukininkai gali likti nematomais?“ – savo įžvalga pasidalijo lrytas.lt portalo skaitytojas Vytautas.
Vis dėlto tiek dviratininkams, tiek elektrinių paspirtukų vairuotojams galioja tos pačios Kelių eismo taisyklės, o apie tai, kad ir šie eismo dalyviai turi būti matomi, akcentuoja ir Kelių policija. Tačiau dažnas paspirtukininkas apie tai nė nesusimąsto.
„Jeigu važiuojate važiuojamąja kelio dalimi, privalote dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba dviračio ir elektrinio paspirtuko priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, o gale – raudonos šviesos.
Tamsiuoju paros metu dviračio ir elektrinio paspirtuko priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, dviračio ir elektrinio paspirtuko gale – raudonos šviesos.
Šių transporto priemonių vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais“, – perspėja pareigūnai.
Be to, paspirtukai turi turėti ir kitas saugumo priemones: veikiantį stabdį ir garso signalą. Nepilnamečiai asmenys, važiuodami keliu, privalo dėvėti šalmą.
Važiuojant šaligatviu, tiek dviratininkai, tiek elektrinių paspirtukų vairuotojai turi nekliudyti pėstiesiems, o kertant perėją savo transporto priemonę privalu vestis šalia.
Taisyklės lieka taisyklėmis
Deja, tačiau taisyklės dažnai lieka tik teorija, kuri praktikoje pritaikoma retai. Tiek vairuotojai, tiek pėstieji skundžiasi neatsakingu elektrinių paspirtukų vairuotojų elgesiu, o pastarieji dažnu atveju taisyklių nesureikšmina.
Tai parodė ir Lietuvos transporto saugos administracijos dar gegužę atliktas eksperimentas, kurio metu paaiškėjo, jog 7 iš 10 elektrinių paspirtukų vairuotojų Kelių eismo taisyklių nesilaiko.
Vilniuje būsimuosius vairuotojus rengianti vairavimo mokytoja Olga Židovlenkova pastebi, kad taisyklių ir atsakomybės būti matomiems vengia ne tik elektrinių paspirtukų vairuotojai, bet ir tie patys dviratininkai.
„Vertėtų pradėti nuo to, kad ir dviratininkai mieste nedėvi liemenių“, – paklausta, kaip dažnai pastebi paspirtuko vairuotoją su liemene, atsako O.Židovlenkova.
Pašnekovė pasidalijo ir istorija iš darbo patirties: „19.30 val. su mokine važiavome Savanorių prospektu, jau buvo pakankamai tamsu, pasakiau, kad atkreiptų dėmesį, jog iš dešinės atvažiuoja „šmėkla“ – dviratininkas be jokių šviesos elementų ar liemenės.“
Pasak pašnekovės, toks neatsakingas dviratininkų ar elektrinių paspirtukų vairuotojų elgesys gali sukelti nemažas eismo nelaimes, kurios gali baigtis tragiškai.
„Mes, automobilių vairuotojai, negalime visiškai atsakyti už jų elgesį kelyje ir visiškai išvengti nelaimių. Labai gaila, kad trūksta dviratininkų ir paspirtukų vairuotojų sąmoningumo.
Jie turi suprasti, kad automobilis neturi sąmonės ir jo vairuotojas irgi gali padaryti žioplų klaidų.
Verta pagalvoti apie atšvaitus, liemenes, ar tikrai reikia važiuoti važiuojamąja kelio dalimi? Galbūt šaligatviu bus lėčiau, bet saugiau.
Eismo įvykio metu, priklausomai nuo aplinkybių, galbūt jie būtų teisūs, bet kas iš to, kai esi sužalotas arba miręs?“, – retoriškai klausia instruktorė.
Užfiksuota tūkstančiai eismo įvykių
Užmiestyje galima dažniau pastebėti dviračių transporto priemonių vairuotojus, dėvinčius ryškiaspalves liemenes, o tam įtakos galėjo turėti intensyvesnė policijos priežiūra ir skatinimas jas dėvėti.
„Policija gal kiek pro pirštus žiūri į šį dalyką ir mieste tokie vairuotojai jaučiasi nebaudžiami. Užmiestyje kiek kita situacija. Ten policija dažniau bausdavo arba dovanodavo liemenes, o sustabdyti ir nubausti asmenys apie tai papasakodavo aplinkiniams. Dėl to visi ėmė dėvėti liemenes, nes žinojo, kad neišvengiamai gaus baudą“, – sako O.Židovlenkova.
Vairavimo mokytoja taip pat akcentuoja, kad žibintai, atšvaitai ne tik ant transporto priemonės, bet ir ant jo vairuotojo ar ryškiaspalvės liemenės yra būtinos, norint apsaugoti save bei kitus eismo dalyvius nuo avarijų ir sužalojimų, kurių niekam nesinorėtų patirti.
Svarbu aplinkiniams rodyti tinkamą pavyzdį ir nepasiduoti „beždžioniavimui“, kai kelionės draugai nori nusižengti taisyklėms ir kelyje tampa nematomais.
Be to, ji turi patarimą ir automobilių vairuotojams: „Šiltasis sezonas dar nesibaigė, todėl kelyje galime pastebėti daug įvairių transporto priemonių. Vairuotojai turėtų dažniau žvalgytis į veidrodėlius, o ne į žinutes telefone ir stebėti aplinką.“
Pasak policijos statistikos, 2021 metais užfiksuota 12 371 įvairių Kelių eismo taisyklių pažeidimų, kuriuose dalyvavo dviratininkai ir elektrinių paspirtukų vairuotojai, o 2022 metais – 9 211.
2021 metais vien su elektriniais paspirtukais įvyko 202 eismo įvykiai, juose sužeisti 209 žmonės, 2022 metais įvyko 208 eismo įvykiai, juose sužeisti 223 žmonės.
Pareigūnai primena, kad pažeidus Kelių eismo taisykles šių transporto priemonių vairuotojams gresia baudos nuo 10 iki 230 eurų.