Lemtingas eismo įvykis, kardinaliai pakeitęs alytiškio gyvenimą

2023 m. rugsėjo 8 d. 13:00
46 metų alytiškis Linas Vengelis ant likimo jau nebepyksta, nes istorija, kardinaliai pakeitusi jo gyvenimą ir pasodinusi vyrą į neįgaliojo ratukus, nutiko prieš daugiau kaip 20 metų, kai vaikinui buvo tik 25-eri.
Daugiau nuotraukų (1)
Buvo paprasčiausias penktadienis. Po darbo visi įmonės, kurioje vaikinas tuo metu dirbo, darbuotojai išsiruošė į Daugus prie ežero pailsėti. Labai linksmai pasibuvo, pabendravo, o apie 21 val. nusprendė keliauti atgal į Alytų, į namus, nes kai kuriems kolegoms šeštadienį reikėjo dirbti.
Keturių asmenų kompanija sėdo į automobilį ir iškeliavo senuoju Daugai-Alytus keliu, kurio dabar jau ir nebėra. „Tas kelias buvo vieni kalneliai, pakalnės ir posūkiai, senas labai vingiuotas, nors ir asfaltuotas. Norintiems greičiau važiuoti, tikrai reikėjo gerų vairavimo įgūdžių“, – kelionę prisimena Linas.
Tą kartą prie vairo sėdėjo viena iš vaikino bendradarbių, kuri visai neseniai buvo gavusi vairuotojo pažymėjimą. Privažiavusi pačią sudėtingiausią kelio atkarpą, nepatyrusi vairuotoja nesugebėjo pataikyti į posūkį ir užkabino kairės pusės kelkraštį, kaip Linas sako „pagavo žvyrą“, o iš karto už posūkio sekė gana stati nuokalnė ir vėl staigus posūkis jau į dešinę pusę. „Automobilis tapo nevaldomas, pradėjo čiuožti ir vertėsi tiesiai į šalia kelio esantį griovį“, – pasakoja pašnekovas.
Pasak Lino, prie vairo buvusi bendradarbė gal ir neviršijo greičio, važiavo maksimaliu 90 km./val. greičiu, bet tas kelias tikrai buvo didelis iššūkis net ir gerokai labiau patyrusiems vairuotojams: „Jai tikrai trūko patirties, tad net ir neviršydama greičio, ji nesugebėjo suvaldyti automobilio, turėjo važiuoti ne maksimaliu leistinu, o saugiu greičiu, atsižvelgdama į kelio diktuojamas sąlygas“.
Du pašnekovo kolegos atsipirko nubrozdinimais bei mėlynėmis, gale vaikino sėdėjusiai kolegei įskilo stuburo slankstelis, o štai Linui nepasisekė labiausiai. Sėdėdamas galinėje automobilio sėdynėje Linas nebuvo prisisegęs saugos diržo, kuris skaudžius eismo įvykio padarinius būtų gerokai sumažinęs. „Aš išskridau pro galinį automobilio langą, o jau vėliau apžiūrėję automobilį, kolegos pamatė, kad toje vietoje, kur mano sėdėta, dar ir didžiulė medžio šaka pasipainiojo“, – pasakoja pašnekovas. Visgi dėl lūžusio stuburo greičiausiai buvo kalta žolėje gulėjusi plyta, nes krisdamas iš automobilio jaunas vyras pataikė būtent ant jos.
Tuo metu Linas, ko gero, tikrai negalvojo, kad saugos diržai yra pigiausias ir efektyviausias būdas eismo nelaimės metu išvengti rimtų sužalojimų. Nuo žūties išgelbėja 40–60 proc. vairuotojų, o keleivių net iki 75 proc. „Įvykus susidūrimui, smūgiui, tai ir vairuotojas, ir keleiviai gali trenktis vieni į kitus. Dažniausiai nukenčia gyvybiškai svarbiausios kūno dalys, pavyzdžiui, galva. Jos sužalojimas neretai būna ir mirties priežastis. Neretai diržų neprisisegę eismo dalyviai išlekia per langą, neprisegti specialiose saugos kėdutėse per automobilio langus išskrenda vaikai, vairuotojai trenkiasi į vairą, į prietaisų skydelius. Tai tikrai pavojinga“, – teigia saugaus eismo specialistai.
Dalis keleivių vis dar neturi įpročio prisisegti diržo. Ir dažniausiai saugos diržus ignoruoja automobilio gale sėdintys keleiviai. „Priekyje sėdintys keleiviai dažniausiai užsisega, nes tą padaro vairuotojas ir tai jau virto įpročiu. O gale sėdintys gal nepagalvoja, kad taip važiuoti yra nesaugu, o eismo įvykio atveju gali skaudžiai nukentėti“, – pastebi specialistai.
Tuo metu straipsnio herojaus ekipažui greitosios pagalbos teko laukti daugiau nei 45 minutes, nes, vėliau paaiškėjo, pirmoji irgi pateko į autoįvykį, tad pas Liną atvažiavo tik antrasis nelaimėlių iškviestas greitosios pagalbos automobilis. Belaukiant medikų Linas susivokė, kad visiškai nebejaučia kojų...
Toliau sekė ilgas bendravimo su medikais maratonas: ligoninės priimamasis, reanimacija. Kai iš Alytaus traumuotas jaunas vyras buvo pervežtas į Kauną, kur buvo atlikta sudėtinga operacija, medikai tegalėjo tik patvirtinti nuosprendį: vaikinas jau niekada nebevaikščios.
Todėl Liną ir stebina statistika, kiek Lietuvoje vis dar daug eismo įvykių, daugiausia jų sukelia maksimalų leistiną greitį viršijantys eismo pažeidėjai, kad keleiviai, sėdintys automobilio gale, vis dar neprisisega saugos diržų. „Ypač jaunimas nenori mokytis iš svetimų klaidų ir yra tokie garantuoti, kad jų neištiks jokios nelaimės. O gyvenimo tempas didžiulis, labai daug žmonių yra linkę kvailai rizikuoti“, – mintimis dalinasi pašnekovas
Nepaisant skaudžių eismo įvykio pasekmių, Linas nesiskundžia gyvenimu ir sako turįs tiek veiklos, kad sunku visur ir suspėti. Jis priklauso Alytaus neįgaliųjų sporto klubui „Alytupis“, yra lankininkų komandos narys. Kartu su savo komandos draugais svajoja dalyvauti paraolimpiadoje ir kad Alytaus klubo lankininkai taptų Europos čempionais.
Svarbu žinoti:
Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, per metus vis dar fiksuojama 17–18 tūkst. pažeidimų, kai vairuotojai ar keleiviai važiuoja neprisisegę saugos diržų. Iš šio skaičiaus 2,5 tūkst. nustatyta saugos diržų neprisisegusių keleivių.
Už tokį pažeidimą keleiviams, kaip ir vairuotojui gresia bauda nuo 30 iki 50 eurų. Pakartotinai padarytas toks pažeidimas užtraukia baudą nuo 60 iki 90 eurų, taip pat gali būti skiriamas teisės vairuoti transporto priemones atėmimas nuo 1 iki 2 mėnesių.
Atsakomybė už saugos diržų, šalmų nenaudojimą numatyta Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 432 straipsnyje (Naudojimosi saugos diržais, vaikų ūgiui ir svoriui pritaikytomis atitinkamos grupės sėdynėmis, motociklininko šalmais tvarkos pažeidimas).

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.