„Per gatves patiriame miestą“, – skambi naujo gatvių standarto, kuriuo vadovaujasi Vilnius, frazė. Kokie miesto potyriai aplanko suremontuotoje Baltupio gatvėje? Ogi iš koto verčiantys.
Keli apdaužyti kelkraščio borteliai, už jų sudėti penki nauji.
Paskui – vėl keli seni, nedidelė atkarpa naujų, vėl palikta virtinė senų. Baltupių rajono gyventojams nesuprantama, kodėl taip reikia nemylėti miesto?
Į šį klausimą tiesiai šviesiai nepanoro atsakyti nei savivaldybė, nei šalia gatvės daugiabučius namus pastatęs nekilnojamojo turto plėtotojas „Galio Group“. Esą toks yra projektas, kūrybiškas požiūris, naujas standartas.
Suderino darbų apimtį
Savivaldybės atstovas Irmantas Kuzas nurodė, kad „Jomanto parko“ projekto plėtotojas „Galio Group“ įsipareigojo atlikti darbus nuo Didlaukio gatvės iki sklypo, kuriame statomi daugiabučiai, pabaigos.
„Pagal parengtą techninį projektą buvo numatytos ribos, kur bus keičiami kelio borteliai. Savivaldybės zonoje esantys kelio borteliai bus pakeisti, kai ateityje vyks kapitalinis Baltupio gatvės remontas – perasfaltavimas“, – tikino savivaldybės atstovas.
Paklausta, kodėl vieni kelio borteliai pakeisti, o kiti palikti seni, „Galio Group“ komunikacijos partnerė Inga Razmaitė aiškino, kad atliekama projekte numatyta ir su savivaldybe suderinta darbų apimtis.
Pagal suderintą projektą, šaligatvių borteliai keičiami naujais ten, kur dviračių ir pėsčiųjų tako projektas kertasi su gatve, ties įvažiavimais į kiemus, gatvės trajektorijos pasikeitimo vietoje.
Pati gatvės važiuojamoji dalis iš esmės nepatenka į savivaldybės patvirtintą plėtotojo darbų apimtį. Vadinasi, skyles užlopė savivaldybės atrinktas rangovas.
I.Razmaitė patvirtino, kad bortelių keitimas baigtas nekilnojamojo turto plėtotojo darbų vykdymo zonoje.
Susiaurino pėsčiųjų taką
Pėsčiųjų ir dviračių tako Baltupio gatvėje projekte daug kalbama, kaip nuo važiuojamosios dalies jis bus atskiriamas žaliąja juosta, kaip joje numatoma sodinti medžius, krūmus.
Pasakojama, kaip tvarkomoje teritorijoje įvažiavimai bus iškeliami į pėsčiųjų tako lygį per įvažiavimo bortelį.
Aptariama želdinių būklė ir kokie bus sodinami, kokia danga bus įrengiama. Apie kelio bortelius – nė žodžio.
Beje, naujas pėsčiųjų takas projekte susiaurintas nuo 2,5 iki 2,25 metro. Tai kur čia naujas gatvių standartas, deklaruojantis, kad pėstiesiems visur pirmenybė?
Išleido pusę milijono
Bendra nekilnojamojo turto plėtotojo įgyvendinamų darbų suma viršija 0,5 mln. eurų.
Jo lėšomis įrengtas pėsčiųjų takas ir apšvietimas ties „Jomanto parku“, vaikų žaidimo aikštelė su apšvietimu šalia Baltupio gatvės 61-ojo daugiabučio, išasfaltuota sena automobilių stovėjimo aikštelė ir įvažiavimas į namų kiemus.
Plėtotojas taip pat suprojektavo pėsčiųjų ir dviračių tako atkarpą nuo Didlaukio iki Ateities gatvės, įrengė pėsčiųjų ir dviračių tako atkarpą nuo Didlaukio gatvės iki „Jomanto parko“, pakeitė šviestuvus.
Ties Baltupio gatve plėtotojo lėšomis įrengta želdinių zona.
Asfaltas – per plonas
Kalbėdamas apie gatvių remonto kokybę savivaldybės tarybos narys Aleksandras Nemunaitis minėjo, jog nereikia laukti nė metų, kad paaiškėtų, kaip buvo atlikti darbai.
Tas pat – ir Baltupio gatvėje. „Gali būti, kad kelio borteliai išsikraipys, atsiras duobių. Tas pat netoliese buvo ir prieš metus suremontuotoje Kalvarijų gatvės atkarpoje. Dabar atsiradusią duobę jau žymi įspėjamasis ženklas“, – stebėjosi tarybos narys.
Tokių pavyzdžių daugybė, o vienas – net kurioziškas.
Prieš NATO viršūnių susitikimą buvo išasfaltuota Liepkalnio gatvė, bet dabar joje asfaltas vėl nugremžtas.
Kai A.Nemunaitis savivaldybės atstovų apie tai paklausė, paaiškėjo, kad buvo paklotas per plonas asfalto sluoksnis ir dabar gatvę tenka perasfaltuoti.
Tas pat ir Kalvarijų gatvės atkarpoje nuo Didlaukio iki Ateities gatvės. Neseniai atnaujinta atkarpa vėl remontuojama.
„Bet juk tai miesto pinigai, kurie taškomi lengva ranka“, – piktinosi A.Nemunaitis.
Sąmatos – įslaptintos
A.Nemunaitis jau kelis mėnesius kelia klausimą, ar išmintinga skirti papildomai 16 mln. eurų gatvėms asfaltuoti, prašydamas konkrečiai paaiškinti, kam bus panaudotos lėšos, kurias gatves ruošiamasi tvarkyti.
Atsakymo jis negavo nei tarybos, nei Ekonomikos ir finansų komiteto posėdžių metu.
Vėliau jam pavyko gauti remontuojamų gatvių sąrašą, bet iš jo nedaug kas aiškėja. Mat jame nurodoma, kad remontuojamoms gatvėms reikia 35 mln. eurų.
Politikas pastebėjo ir kitą negerovę. Savivaldybė nurodo, kiek išleido remontuodama gatves, bet sąmatų, kokie darbai padaryti, jam nepavyko išsireikalauti.
„Vilniuje iš 2 tūkstančių kilometrų gatvių tik 1200 kilometrų asfaltuotų. Kaip tokia statistika?
Tačiau, užuot asfaltavę ten, kur nėra asfalto, remontavę ten, kur gatvių būklė tikrai tragiška, imituoja darbą ten, kur jo nereikėjo“, – širdo A.Nemunaitis.
Pasigyrė, kad gatves remontuos naujoviškai
Prieš 2 metus savivaldybė gyrėsi nauju gatvių standartu. Jame nurodoma, kad skirtinga danga ir elementai kuria gatvės charakterį ir atspindi judėjimo greitį.
Tad, pasirodo, ir skirtingi kelio borteliai – gatvės charakteriui kurti ir judėjimo greičiui atspindėti.
„Naujos kokybės gatvės Vilniui ir vilniečiams!“ – toks naujo gatvių standarto šūkis.
Naujoviškos tvarkos aprašyme teigiama, kad gatvė – tai pagrindinė miesto viešoji erdvė, kurioje vyksta ne tik judėjimas, bet ir gyvenimas. Šiandien nemaža dalis gatvių panašesnės į kelius, kur judėti kitaip nei automobiliu nėra itin patogu.