Vaikų saugumas – ne svarbiausia? Perėjas dažo patys mokyklų atstovai, kelininkai prisipažino turintys problemų

2023 m. rugpjūčio 30 d. 21:50
Kauno rajone esantį Akademijos miestelį, kelininkai, rodosi, šiek tiek pamiršo. Nors Rugsėjo 1-oji – jau šią savaitę, pėsčiųjų perėjos netoli mokyklos beveik nesimato, ženklinimas ant asfalto dangos beveik nusitrynęs. Vietiniai įsitikinę – dėl tokių perėjų nelaimė gali tykoti bet kurią akimirką – juk netrukus čia žingsniuos daugybė vaikų.
Daugiau nuotraukų (8)
Per plauką nuo nelaimės?
Akademijos gyventojas Vilius su portalu lrytas.lt pasidalijo nuotraukomis iš miestelio. Jose matyti Universiteto gatvės žiede esančios dvi perėjos. Viena jų beveik išvis nusitrynusi, kita vos ryškesnė, tačiau irgi ne taip gerai įžiūrima. 
„Štai kaip pasiruošta saugiam eismui Rugsėjo 1-ajai, mokslo metams. Štai taip atrodo perėjos, kuriomis jau šią savaitę žingsniuos daugybė vaikų. Kelio ženklinimas ant asfalto dangos yra praktiškai nusitrynęs“, – kalbėjo Vilius.
Šias pėsčiųjų perėjas už posūkio staiga sutinka nuo Ringaudų pusės atvažiuojantys vairuotojai.
„Kitas gali ir nepastebėti už posūkio esančio ženklo. Netrukus – tamsusis metų laikas, dienos jau trumpėja, tad tokia pėsčiųjų perėja ir vaikams, ir suaugusiesiems dar pavojingesnė“, – perspėjo Vilius.
Perėjas tenka ryškintis patiems
Studentų gatvėje, visai netoli minėtų perėjų yra mokykla-darželis „Gilė“, šią perėją kerta ir daugelis vaikų, einančių į Vytauto Didžiojo universiteto Ugnės Karvelis gimnaziją.
„Gilės“ direktorės pavaduotoja Eglė Staškūnienė antrino: ryškios perėjos mokiniams, be abejo, būtinos. Deja, realybė kitokia – Akademijoje daugybė neryškių perėjų, ne visuomet perdažomos ir esančios priešais mokyklą.
„Perėjas prie pat mokyklos mes kartais pasiryškiname ir patys. Su „Kelių priežiūra“ kartais būna labai didelių problemų, būna, kad jie tiesiog nereaguoja nei dėl ženklų, nei dėl perėjų, arba sureaguoja labai pavėluotai. Praėjusiais metais perėjos buvo išryškintos, bet šiais metais – labai vangiai. Būna, kad jie kaip studentai, kurie ruošiasi egzaminams paskutinę naktį, būna, kad atideda paskutinei minutei“, – sakė E.Staškūnienė.
Ji pridūrė, kad dažniausiai dėl nusitrynusio perėjų ženklinimo „Kelių priežiūrą“ informuoja Akademijos seniūnija.
Tačiau pavaduotoja patikino: daug vaikų į mokyklą atveža tėvai, tad jie per perėjas vieni nevaikšto.
„Gal 80 proc. vaikų į mokyklą atveža tėvai, kitus atveža mokyklinis autobusiukas. Kažkokių įvykių neturėjome“, – aiškino pašnekovė.
Į perėjas neatkreipė dėmesio
Akademijos seniūnas Skirmantas Nominaitis pabrėžė: Universiteto gatvės ženklinimu rūpinasi Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) operatorius „Kelių priežiūra“.
Jo įsitikinimu, per šią gatvę vaikšto vaikai, tačiau perėjų būklė nėra kritinė.
„Nėra taip, kad būtų visiškai nusitrynę, gal nepakankamai ryšku. Apie perėjos atnaujinimą nieko nežinau – neatkreipiau dėmesio. Spjaunu per petį tris kartus – kol kas nelaimių nebuvo“, – kalbėjo seniūnas.
Vis tik lrytas.lt atsiųstose kauniečio nuotraukose matyti, jog viena iš perėjų praktiškai visiškai nusitrynusi ir beveik nematyti kelio ženklinimo.
S.Nominaitis pridūrė su „Kelių priežiūra“ kalbėjęs prieš kelias savaites – paprašė jų nupjauti žolę, apšluoti viaduko prieigas. Deja, apie perėjas kalbos nebuvo.
„Esu prašęs, kad iki Rugsėjo 1-osios apšluotų, nupjautų žolę. Kaip matau, jie ir tvarkosi. Jau pradėjo pjauti žolynus, pažadėjo, kad ir nušluos“, – tikino pašnekovas.
Portalas lrytas.lt kreipėsi ir į Kauno rajono savivaldybę, visgi išsamaus komentaro nesulaukta.
„Savivaldybė reaguodama į problemą pranešimą išsiuntė „Kelių priežiūrai“ – įmonei, kuri prižiūri valstybinės reikšmės kelius“, – tepasakė Kauno rajono savivaldybės Kelių ir transporto skyriaus vedėja Gita Kaminskienė.
Šiek tiek vėluoja
LAKD Vyriausioji komunikacijos vadybininkė Eglė Nemanytė teigė, kad horizontalus ženklinimas valstybinės reikšmės keliuose pagal galiojančias ženklinimo darbų sutartis yra atnaujinamas kiekvienais metais. Visgi pripažino: šiemet išties šiek tiek vėluojama.
„Kadangi 2023 m. baigėsi ankstesnių horizontalaus ženklinimo sutarčių galiojimo terminas, o paskelbto naujo valstybinės reikšmės kelių horizontalaus ženklinimo atnaujinimo ir įrengimo darbų viešojo pirkimo konkurso procedūros užtruko, sutartys buvo sudarytos ir įsigaliojo vėliau, nei planuota, todėl darbų atlikimas šiek tiek vėluoja. Šiuo metu horizontalaus ženklinimo atnaujinimo užsakymai pateikti rangovams ir artimiausiu metu bus įvykdyti“, – pabrėžė E.Nemanytė.
Ji pridūrė, kad visi eismo dalyviai turi laikytis Kelių eismo taisyklių (KET). Jose nurodyta, kad „Eismo dalyviai privalo vadovautis jiems skirtais kelio ženklais“.
„Dalyvaudami eisme, eismo dalyviai turi būti atidūs ir dėmesingi – stebėti eismo aplinką, kelio ženklus“, – sakė E.Nemanytė.
Ar saugu vaikams keliauti į Lietuvos mokyklas?
Vidutiniškai kasmet eismo įvykiuose nukenčia 495 mokyklinio amžiaus vaikai (7–18 m.). Mokslo metų laikotarpiu ypač daug vaikų būna prie mokyklų ir kitų ugdymo įstaigų, į kurias jaunuoliai keliauja beveik kiekvieną dieną. Siekiant apsaugoti vaikus nuo eismo įvykių, infrastruktūra aplink mokyklas turi būti ypač saugi.
2023 m. „Transporto kompetencijų agentūra“ (TKA) atliko tyrimus, kurių metu vertino aplink penkias privačias ir penkias valstybines Lietuvos mokyklas (Vilniuje ir Kaune) esančią infrastruktūrą. Projekto metu siekiama nustatyti, ar Lietuvoje aplink mokyklas yra užtikrinamas vaikų bei kitų eismo dalyvių saugumas. Mokyklos parinktos atsitiktiniu būdu, tačiau tuo pačiu ir atsižvelgiant į vietovę. Tyrimai atlikti pagal projekto „Star Rating for Schools“ (SR4S) metodiką, kuria remiantis surenkama informacija apie infrastruktūrą ir pateikiami eismo saugumo vertinimai – nuo 1 iki 5 žvaigždučių (1 – labai nesaugu, 5 – labai saugu).
„Gauti rezultatai labai įvairūs – vertinimai svyruoja nuo 1 iki 5 žvaigždučių (vidutiniškai – 3 žvaigždutės). Tai parodo, kad vis dar per mažai dėmesio skiriama infrastruktūrai aplink ugdymo įstaigas. Pastebėta, kad vienas iš pagrindinių faktorių, lemiančių gerą įvertinimą, – transporto priemonių greitis. Jeigu aplink mokyklą leidžiamas greitis yra iki 30 km/val. ir vairuotojai neviršija leistino greičio, sauga aplink mokyklą ženkliai pagerėja. Deja, beveik aplink visas tirtas mokyklas greitis yra viršijamas bent 10 km/val., todėl padidėja eismo įvykių rizika bei patirtų traumų eismo įvykių metu sunkumas“, – teigė TKA atstovas Evaldas Morkūnas.
Tirtos šios mokyklos: Vilniaus licėjus, Vilniaus Gabijos gimnazija, Vilniaus Gabijos progimnazija, Vilniaus Saulės privati gimnazija, Vilniaus Humanistinė mokykla, Šiuolaikinės mokyklos centras, Vilniaus Erudito licėjus, Kauno Erudito licėjus, KTU gimnazija, Kauno Saulės gimnazija.
Penkias žvaigždutes surinko Kauno Erudito licėjus. Keturias – Šiuolaikinės mokyklos centras, Vilniaus Gabijos gimnazija. Tris – Vilniaus Licėjus, Vilniaus Saulės privati gimnazija, Vilniaus Erudito licėjus, Vilniaus Humanistinė mokykla, Kauno Saulės gimnazija. Dvi – Vilniaus Gabijos progimnazija. Viena žvaigždute įvertinta KTU gimnazija.
Nustačius dešimties mokyklų vertinimus, rezultatai buvo aptarti kartu su Vilniaus ir Kauno miestų savivaldybių bei privačių mokyklų (kurių aplinka buvo analizuojama) atstovais. Deja, ne visi kviestų privačių mokyklų atstovai susidomėjo šiuo projektu ir susitikime nedalyvavo. Gavus rezultatus pateikti siūlymai, kaip būtų galima pagerinti infrastruktūrą aplink kiekvieną analizuotą mokyklą.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.