Vairavimo instruktorė Eidvilė Pakėnaitė atsako, kaip šie lūkesčiai atspindi eismo kultūrą ir kaip elgtis, kad Lietuvos keliuose būtų saugiau.
Nerimą kelia nesaugus greitis
Didžiausias Lietuvos vairuotojų lūkestis – saugus greitis miestų ir užmiesčių keliuose. Taip nurodė daugiau nei trečdalis eismo dalyvių, pasisakiusių apklausoje.
„Gebėjimas teisingai pasirinkti saugų greitį yra vairuotojo profesionalumo rodiklis. Ir daug nepamokslaujant – saugius greitis negali būti didesnis nei numatytas leistinas greitis“, – akcentuoja E.Pakėnaitė.
Jos teigimu, dažniausiai teisinga važiuoti kuo arčiau leistino ir KET bei kelio ženklais nustatyto greičio, bet reikia atsižvelgti į važiavimo sąlygas.
„Ypač vietovės reljefą, kelio ir transporto priemonės būklę ir krovinį, oro sąlygas. Taip pat – eismo intensyvumą, kad galėtų sustabdyti transporto priemonę iki bet kurios iš anksto numatomos ar netikėtos kliūties. Vairuotojas turi sulėtinti greitį ir prireikus sustoti, jeigu to reikia dėl susidariusių aplinkybių. Ypač kai blogas matomumas“, – sako vairavimo instruktorė.
„Greičio ir manevravimo taisyklių nesilaikymas ypač pavojingas. Deja, reikia pažymėti, kad mūsų vairuotojai dažniausiai ir nepaiso būtent šių taisyklių.
Todėl norint sumažinti avaringumą, eismo dalyviams būtina pakartotinai peržiūrėti net tik pačias Kelių eismo taisykles, susipažinti su vairuotojų elgsenos ypatumais“, – pataria saugaus eismo specialistė.
Trūksta supratingumo keičiant eismo juostą
Gana didelė dalis apklaustųjų – net 18 proc. vairuotojų – nurodė pasigendantys supratingumo praleidžiant vieni kitus. Jie norėtų, kad kiti eismo dalyviai geranoriškai leistų persirikiuoti iš vienos eismo juostos į kitą.
Pasitaiko, kad eismo juostoje atsiranda kliūtis, už kurios nusidriekia automobilių eilė – tai ypač pastebima piko metu.
E.Pakėnaitė teigia, kad kelių eismo taisyklės numato, kad tokiu atveju būtina leisti persirikiuoti į laisvesnę eismo juostą.
„Tokia situacija vairuotoju tarpe vadinama „užtrauktuko“ taisykle. Jeigu kelyje, kuriame yra dvi (ar daugiau) tos pačios krypties eismo juostos, vienoje iš jų eismas negalimas ir susidarė transporto priemonių eilė, kiekvienas gretima eismo juosta važiuojantis vairuotojas privalo leisti vienai transporto priemonei persirikiuoti į jo užimamą eismo juostą.
Ši taisyklė dažniausiai naudojama kelių remonto, avarijų vietose arba vietose kur greitėjimo juostos susijungia su pagrindiniu srautu“.
E.Pakėnaitė primena, kad siekiant išvengti eismo įvykio, persirikiuojantys vairuotojai turi būti budrūs: įsitikinti, kad kiti eismo dalyviai praleidžia automobilį ir yra pakankamai vietos manevrui atlikti.
Nesilaiko saugaus atstumo
Dar viena opi problema, kurią nurodė 15 proc. apklausos dalyvių – saugaus atstumo išlaikymas tarp automobilių.
E.Pakėnaitės teigimu, saugios distancijos nesilaikymas stovint automobilių eilėje gali būti siejamas su eismo kultūros trūkumu.
„Tokį elgesį galime traktuoti kaip agresijos apraišką. Atstumas stovint piko metu iki priekyje esančio automobilio turi būti toks, kad esant poreikiui jį apvažiuoti, galėtume atlikti manevrą nepavažiuodami atgal. Mokiniams sakome kad jie turi matyti priekyje stovinčio automobilio galinius ratus. Tai padeda susiorientuoti“.
Paklausta, koks atstumas saugus ne piko metu, E.Pakėnaitė sako, kad būtina įvertinti važiavimo greitį.
„Vairuotojas privalo laikytis tokio atstumo, kad neatsitrenktų į priekyje važiuojančią transporto priemonę, jeigu ši būtų netikėtai stabdoma. Taip pat būtina palikti pakankamai vietos iš šono, kad pavojingai nepriartėtume prie kita eismo juosta važiuojančių automobilių“.
Pašnekovė atkreipia dėmesį kad važiuojant reikėtų išlaikyti 2 sekundžių važiavimo trukmės atstumą nuo priekyje važiuojančio automobilio.
„Saugų atstumą taip pat galima konvertuoti į spidometro rodmenis. Jis turėtų būti ne mažesnis kaip pusė spidometro rodmens, paversto metrais. Pavyzdžiui, kai greitis yra 70 km/val, atstumas turi būti ne mažesnis kaip 35 metrai“.
Dažnai pamirštamas svarbus KET punktas
Apibendrindama apklausos duomenis, specialistė teigia, kad dalis vairuotojų ignoruoja itin svarbų kelių eismo taisyklių punktą
„Kalbu apie 4 KET punktą, kuriame sakoma – „Eismo dalyvių elgesys grindžiamas savitarpio pagarba ir atsargumu“.
Visos KET sukurtos remiantis būtent šia bazine taisykle. Nė vienas po to sekantis punktas negali prieštarauti šiam teiginiui. Nepaisant savitarpio pagarbos, nesilaikant atsargumo, sutrinka visa eismo tvarka, pakenkiama eismo saugumui.
Būtent šis punktas įprasmina socialinę eismo taisyklių prigimtį. Juk eismas yra socialinis reiškinys ir vyksta tik mūsų visų gerų tarpusavio santykių dėka. Eismo sraute judėdami draugiškai ir supratingai, savo kelionę užbaigsime greičiau“, – įsitikinusi E.Pakėnaitė.