Vairavimo instruktorius, saugaus eismo ekspertas Kastytis Povilaitis paneigia klaidingus įsitikinimus apie dviračių ir paspirtukų vairavimą išgėrus ir atsako, kokį pavojų kelia neatsakingas eismo dalyvių elgesys.
Kelyje pareigos – vienodos
K. Povilaitis įsitikinęs: neblaivūs dviratininkai ir paspirtukininkai yra rimta problema. Tą puikiai atskleidžia statistika.
„Labai įsiminė prieš kelis metus publikuoti Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenys. Informacija surinkta vasario mėnesio antrą savaitę, iš esmės viduržiemį, buvo nubausti 72 neblaivūs vairuotojai, o iš jų – net 36 dviratininkai. Ir tokie skaičiai – vos per 7 dienas.
Šiltaisiais metų mėnesiais pažeidėjų turime dar daugiau. Per visus praėjusius metus policija nubaudė kelis tūkstančius neblaivių paspirtukininkų ir dviratininkų“.
Pasak specialisto, kai asmuo neblaivus, bet kokios didesnio dėmesingumo reikalaujančios situacijos tampa pavojingos.
„Vairavimas yra socialus procesas, kurio metu būtina iš anksto prognozuoti situaciją, numatyti rizikas, komunikuoti su kitais eismo dalyviais.
Dalis žmonių įsitikinę, kad išgėrus vairuoti dviratį ar paspirtuką – nieko baisaus ir po audringo vakarėlio ar pasisėdėjimo bare, ryžtasi namo keliauti būtent šiomis priemonėmis. Anot saugaus eismo eksperto, tokia nuostata yra labai klaidinga.
„Ši grupė kelyje turi tokias pačias pareigas ir tokią pat atsakomybę, kaip ir automobilių vairuotojai ar motociklininkai. Dviračių transporto priemonių vairuotojai lygiai taip pat gali sukelti avarinę situaciją, sužaloti aplinkinius, sukelti pavojų pėsčiųjų ir vairuotojų saugumui. Todėl blaivumą būtina vertinti rimtai, nepriklausomai nuo to, kokiu transportu keliaujame“, – sako pašnekovas.
Organizmą paveikia ir nedidelis alkoholio kiekis
K. Povilaitis pabrėžia, kad net ir nedidelis svaigalų kiekis organizme turi neigiamą poveikį eismo saugumui
„Uždaroje lenktynių trasoje buvo atliekamas eksperimentas. Jo metu vairuotojai tą pačią trasą pervažiavo du kartus. Pirmiausia būdami visiškai blaivūs, o vėliau – lengvai išgėrę.
„Dalis vairuotojų trasą greičiau įveikė pirmuoju važiavimu, kai jų kraujyje nebuvo alkoholio. Taip pat pastebėta, kad pirmą kartą važiuojant, vairavimas buvo sklandesnis ir saugesnis. Tuo tarpu nestipriai apsvaigus tapo sunkiau adekvačiai vertinti situaciją, savo galimybes“.
Specialisto teigimu, tokia pati logika galioja ir dviratininkams, paspirtukininkams.
„Šiomis transporto priemonėmis keliaujantys žmonės yra gana pažeidžiami, todėl visas rizikas reikia vertinti labai rimtai. Ypač vasaros laikotarpiu, kai eismas mieste ir priemiesčių keliuose yra labai intensyvus: judrus automobilių eismas, motociklai, pėstieji“.
Nesaugiai pasirenkamas greitis
K. Povilaitis sako, kad vienas iš rizikos veiksnių – eismo dalyvių judėjimas skirtingais greičiais. „Dažna situacija: siauru šaligatviu eina pėsčiasis ir lekia elektrinis paspirtukas. Pastarieji gali išvystyti didelį greitį, kuris siekia 25 km/val. ar dar daugiau.
Susidūrimų, traumų dėl nesuvaldytų paspirtukų, dviračių pasitaiko net tada, kai vairuotojai būna blaivūs. O kai žmogus apsvaigęs nuo alkoholio, nelaimės rizika ženkliai išauga“.
Anot saugaus eismo eksperto, girtas paspirtukininkas ar dviratininkas gali neįvertinti atstumo, pasirenka nesaugų greitį, sutrinka koordinacija. Taigi, niekuo dėtas, drausmingai ėjęs pėsčiasis gali smarkiai nukentėti.
Susidūrimai su automobiliais dažnai baigiasi dar rimčiau. Netikėtai į kelią išvažiavęs dviratininkas ar paspirtukininkas gali sukelti skaudžių eismo įvykių: yra rizika susidurti su automobiliu ar kita transporto priemone.
„Jeigu smūgis stipresnis, jis gali baigtis itin sunkiais dviratės transporto priemonės vairuotojo sužalojimais ar net mirtimi. Tai visiškai bereikalinga rizika – nelaimė, kurios lengva išvengti.
Todėl raginu vertinti savo ir aplinkinių sveikatą, o išgėrus namo grįžti saugiai. Viešuoju transportu, iškvietus taksi ar paskambinus artimiesiems“, – teigia K. Povilaitis.