Vis dėlto, Lietuvos dviratininkų bendrijos pirmininkas Paulius Bakutis teigia, kad taisyklių ir eismo kultūros išmanymo kartais pritrūksta tiek ratuotiems, tiek batuotiems keliautojams. Jis primena svarbiausias dviratininkų ir paspirtukininkų pareigas kelyje ir atsako, ko reikia, kad kelionės būtų saugesnės.
Pasitaiko konfliktinių situacijų
Paklaustas, kaip vertina eismo kultūrą Lietuvoje, P.Bakutis teigia, kad kartais pasigenda elementaraus taisyklių išmanymo ir pagarbos.
„Vienas pagrindinių Kelių eismo taisyklių punktų, o kartu – ir kiekvieno iš mūsų pareiga – tai pagarba kitiems eismo dalyviams. Visgi, Lietuvoje jos kartais pasigendu. Pavyzdžiui, net esant pirmumui pagal kelių eismo taisykles, negalima skubėti kirsti kelio – kiti eismo dalyviai ne visada yra linkę praleisti. Tai liečia ir kitus dviratininkus, ir automobilių vairuotojus, ir pėsčiuosius“, – neigiamą eismo kultūros aspektą nurodo dviratininkų atstovas.
Prie dviratininkų ir paspirtukininkų pareigų pašnekovas taip pat priskiria būtinybę stebėti aplinką, kad vairuotojas galėtų numatyti situaciją kelyje ir laiku sureaguotų į kliūtis. Čia dviratininkas išskiria problemą – Lietuvoje dviračių, paspirtukų infrastruktūra toli gražu nėra ideali.
„Dviračių takai, kita infrastruktūra nėra pakankamai išplėtota, todėl važiavimas ne visada yra aiškus ir patogus. Vairuotojai turi skirti ypatingą dėmesį aplinkai – matyti, kaip važiuoja aplinkiniai, susikalbėti tarpusavyje.
Jeigu nėra pakankamai dviračių takų, dviračių ir paspirtukų eismas gali „persikelti“ ant šaligatvio. Tad konfliktų ir nemalonių situacijų su pėsčiaisiais Lietuvoje taip pat būna“, – teigia P.Bakutis.
Kita svarbi dviratininkų ir paspirtukininkų pareiga – išlikti matomiems. „Pastebiu opią mūsų dviratininkų problemą ne visi dviračių vairuotojai naudoja dviračių žibintus. Kokybiškai parinktos dviračio ar paspirtuko šviesos gali apsaugoti veiksmingiau nei atšvaitinės liemenės ar kiti šviesą atspindintys elementai.
Tamsiuoju paros metu privaloma įsijungti žibintus ir dviratis bus matomas iš tolo. Taip pat važiuojant keliu tamsoje yra privalomos ryškiaspalvės liemenės su šviesą atspindinčiais elementais. Dviračių žibintai yra gyvybę sauganti priemonė, kuri kainuoja vos pora eurų. Deja, dalis dviratininkų, paspirtukininkų jų vis dar nenaudoja, todėl rizika tapti eismo įvykio aukomis šiems žmonėms ženkliai išauga“, – teigia P.Bakutis
Nekultūringiausi – „vienadieniai“ vairuotojai
Anot P.Bakučio, dviratininkai, kurie aktyviai važinėja keliuose, puikiai išmano savo teises ir pareigas, laikosi taisyklių ir naudoja visas būtinas apsaugos priemones. Tačiau likusiai keliautojų daliai yra kur pasitempti.
„Šią žmonių grupę vadinu vienadieniais vairuotojais – jie važinėja retai ir nėra tinkamai susipažinę su kelių eismo taisyklėmis, todėl jų vairavimas dažnai yra ir nekultūringas, ir nesaugus.
Dar viena neatsakingų vairuotojų grupė – tie, kurie negali atsidžiaugti elektriniais paspirtukais. Ši transporto priemonė gali pasiekti išties pavojingą greitį, tačiau dalis žmonių to neįvertina. Jie nesilaiko taisyklių, nepraleidžia kitų eismo dalyvių, vairuoja nekultūringai ir pavojingai, sužaloja save ir aplinkinius“, – aiškina Lietuvos dviratininkų bendrijos pirmininkas.
Jis įsitikinęs: tai, kaip žmogus elgiasi eisme, puikiai atskleidžia bendrą supratimą. „Jeigu kitose gyvenimo srityse jis negerbia ir nesaugo aplinkinių, nesistebėkime, kad ir keliaudamas dviračiu transportu nepaisys taisyklių ir bendrų elgesio normų“, – mano P.Bakutis.
Teigiamas pavyzdys užkrečia
Pašnekovo teigimu, priklausymas bendraminčių organizacijai padeda keliauti saugiau ir kurti kultūringesnę dviratininkų bendruomenę.
Tačiau kai kuriems paspirtukininkų vairuotojams to vis dar trūksta. „Vyrauja nuomonė, kad paspirtukas yra labiau pramoga: apie pareigas dalis vairuotojų nesusimąsto. Todėl paspirtukai įgauna mažiau saugios transporto priemonės įvaizdį“.
Dviratininkų atstovas neabejoja: geri pavyzdžiai užkrečia. „Mūsų dviratininkų bendrijoje dauguma narių važinėja kone kasdien. Esame dviračių entuziastai ir suprantame, kad turime rodyti gerą pavyzdį kitiems dviratininkams, paspirtukininkams, o taip pat ir būsimiems vairuotojams – vaikams, kurie greitai pastebi tiek teigiamus, tiek neigiamus veiksmus ir iš jų mokosi“.
Dedamos pastangos duoda vaisių: jaunoji dviratininkų karta auga dar atsakingesnė ir rūpestingesnė.
„Didžiuosiuose Lietuvos miestuose yra nemažai saugaus eismo mokyklų, kurioje jaunimas ir vaikai mokosi Kelių eismo taisyklių. Kiek žinau, mokinių įsitraukimas, susidomėjimas didelis, todėl ateityje turėsime geresnę eismo kultūrą ir didesnį saugumą kelyje.
Neabejoju, kad rūpinantis patogia infrastruktūra, daugiau dėmesio skiriant paspirtukų vairuotojų švietimui, skatinant visų eismo dalyvių pagarbą ir supratimą, rezultatai bus dar geresni“, – teigia P.Bakutis.
Straipsnis parengtas bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija.