Nenuostabu, kad trumpesnį nei 2 metų stažą turintiems vairuotojams taikomi greičio ir kiti apribojimai. Tarp jų – ir 0 promilių taisyklė. Nepaisant to, 2021 m. dėl pradedančių neblaivių vairuotojų kaltės žuvo 1, o sužeisti net 22 asmenys.
Tiesa, vairavimo instruktorius, saugaus eismo ekspertas Kęstutis Videikis įspėja, kad alkoholis pavojingas visiems vairuotojams. Specialistas atsako, kaip svaigalai veikia vairavimo įgūdžius ir kodėl išgėrus sėsti prie vairo neturėtų nei jauni, nei patyrę eismo dalyviai.
Kaip svaigalai veikia organizmą?
Specialisto teigimu, kai alkoholio koncentracija kraujyje peržengia 0 promilių ribą, organizme prasideda cheminiai procesai, kurie kelionę automobiliu daro žymiai pavojingesne.
„Labai gerai, kad pradedantiems vairuotojams taikoma 0 promilių taisyklė. Klaidinga manyti, kad alkoholio žala jaučiama tik stipriai išgėrus. Iš tiesų jo poveikį imame jausti tada, kai į kraują patenka labai nedidelis alkoholio kiekis. Pasireiškia euforija, sumažėja atsargumo pojūtis, pakinta aplinkos suvokimas. Žmogus perdėtai pasitiki savimi, atsipalaiduoja, neįvertina pavojaus ir yra labiau linkęs rizikuoti“.
Nors pakitimai organizme lengvai išgėrus atrodo nežymūs, jų negalima nureikšminti. „Ir puse sekundės sulėtėjusi reakcija kelyje jau yra daug. Todėl žmonėms, neturintiems vairavimo patirties, net ir mažo alkoholio kiekio pasekmės gali būti labai skaudžios“, – teigia pašnekovas.
0 promilių – ne tik pradedantiems vairuotojams
Asmenims, turintiems didesnį nei 2 metų vairavimo stažą, pagal dabar galiojančią tvarką, galima vairuoti, kai alkoholio koncentracija neviršija 0,4 promilės. Vis dėlto, K.Videikis pabrėžia, kad blaivumas keliaujant svarbus ne tik pradedantiems vairuotojams.
„Manoma, kad net esant lengvo apsvaigimo būsenai, patyręs vairuotojas gebės suvaldyti transporto priemonę ir kelyje elgsis saugiai. Tačiau kliautis vairuotojo patirtimi nustatant leistiną alkoholio kiekį, nėra gerai. Kas užtikrins, kad daugiau nei dviejų metų patirtį turintis asmuo jau gerai vairuoja? Gal visus tuos metus teises buvo pasidėjęs į lentyną.
Galiausiai, išgėręs žmogus yra pavojingesnis už blaivą. Nepriklausomai nuo vairavimo stažo, tikimybė, kad jis apsvaigęs sukels eismo įvykį, yra didesnė. Tai yra tyrimais pagrįstas faktas“.
Saugaus eismo ekspertas teigia, kad 0 promilių reikalavimas turėtų būti absoliučiai visiems vairuotojams, nepriklausomai nuo jų patirties ar vairuojamos transporto priemonės.
„Tai, kad leidžiame stažą turintiems žmonėms vairuoti lengvai apsvaigus, kelia pavojų visiems eismo dalyviams. Dabartinė tvarka palanki rizikingiems alkoholio vartojimo įpročiams. Tarp vyresnės kartos vairuotojų matau paplitusią nuomonę, kad išgėrus bokalą alaus, vairuoti saugu ir galima.
Toks požiūris yra klaidingas. Tai puikiai atskleidžia statistika: daug tragiškų eismo įvykių Lietuvoje įvyksta dėl neblaivių vairuotojų kaltės. Tai sunkūs sužalojimai ir mirtys, kurių įmanoma išvengti“, – įsitikinęs K.Videikis.
Susirūpinimą kelia kiti svaiginimosi būdai
Vairavimo instruktorius savo darbe sutinka įvairaus amžiaus vairuotojų. Jų požiūris į alkoholį skiriasi. Pašnekovo teigimu, jaunoji karta, dar tik sėdanti prie automobilio vairo, geriau įvertina svaigalų grėsmę vairuojant.
„Prieš 30 – 20 metų, alkoholio vartojimas laikytas normalia tradicija, į keliones išgėrus visuomenėje buvo žiūrima atmestinai. Nenuostabu, kad Lietuvos keliuose turėjome daug neblaivių vairuotojų. Nors ši problema vis dar opi, dabar žinutė apie alkoholio grėsmę transliuojama efektyviai. Dauguma jaunuolių supranta: jeigu namo planuoja grįžti savo automobiliu, pasisėdėjimas bare privalo praeiti blaiviai“.
Vis dėlto K.Videikis atkreipia dėmesį į kitus svaiginimosi būdus. „Kalbant apie jaunus vairuotojus, matau problemą. Dažnai išbandomos kitokios svaiginančios medžiagos – narkotikai, haliucinogenai. Kartais šios medžiagos kraujyje išlieka ir poveikį daro praėjus savaitėms ir net mėnesiams po jų suvartojimo. Tai reiškia, kad turime tiksinčią bombą, kuri ateityje sukels ne mažesnių problemų nei vairavimas išgėrus“, – mano saugaus eismo ekspertas.
Straipsnis parengtas bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija.