Taisyklės, kurias privalu pasikartoti
Kad kelyje, ypač tamsiuoju metų laiku, kada eismo sąlygos keičiasi itin greitai, pėstieji jaustųsi saugūs, privalu pasirūpinti atšvaitu, ryškiaspalve liemene su šviesą atspindinčiais elementais arba žibintuvėliu. Pėstieji prieš prasidedant tamsiajam metų laikui turėtų pasikartoti kelias pagrindines taisykles, kaip taisyklingai prisisegti ir nešioti atšvaitą, o tuomet – saugiai keliauti miesto, miestelio gatvėmis ar užmiesčio keliais.
Juostinis atšvaitas dedamas aukščiau nei dešinės rankos riešas, kojos juostinis atšvaitas – dešinės blauzdos srityje. Pakabinamas atšvaitas segamas į palto ir striukės dešinę kišenę, jis turi švytuoti žmogaus kelių aukštyje.
Pats atšvaitas nešviečia, taigi, auksinė taisyklė, kurios pamiršti nevalia – atšvaitą kelyje privalo apšviesti automobilio žibintai.
Automobilių rinkos ekspertas Matas Buzelis pritaria, jog atšvaitų galima segtis ir kelis, tačiau daug svarbiau nei jų skaičius, kad šie būtų matomi automobilių vairuotojams.
„Kartais atšvaitai laikomi kišenėje. Žmogus lyg ir turi su savimi atšvaitą, bet iš jo jokios naudos“, – apgailestavo pašnekovas.
Moksleiviai mėgsta atšvaitus segtis ant kuprinės, tačiau jei kasdien vaikšto užmiesčio keliu, kelkraščiu ar važiuojamosios dalies pakraščiu, kur prastesnis apšvietimas, arba jo visai nėra, jie privalo eiti prieš transporto priemonių važiavimo kryptį, t. y. kairiąja kelio puse. Jei atšvaitas prisegtas ant kuprinės, o ši ant pečių, automobilių vairuotojai atšvaito tiesiog nepamatys.
Beje, pastebėjus, kad atšvaito nėra, tačiau teks eiti sutemus, visuomet pagelbės mobiliojo telefono žibintuvėlis.
„Labai patogūs ir praktiški juostiniai atšvaitai, taip pat šviesą atspindinčios liemenės, šias dažniau naudoja dviratininkai (beje, dviratininkams važiuojantiems kelkraščiu ar važiuojamosios dalies kraštu tamsiu paros metu, liemenė su šviesą atspindinčiais elementais yra privaloma, o važiuojant dieną – ji privaloma tada, jei neįjungti dviračio žibintai). Kartais sunku suprasti, kodėl žmonės apsirengia tamsiai ir apskritai neturi jokio atšvaito, vaikšto tamsoje, šalia kelio, taip išties rizikuodami savo gyvybe“, – apgailestavo pašnekovas.
Pabandyti suprasti vairuotojo padėtį
Pats vairuodamas M. Buzelis puikiai žino, kad, lyjant ar esant prastoms oro sąlygoms, net ir šviečiant apšvietimo stulpams, pastebėti judantį pėsčiąjį ar dviratininką nelengva – tokiais atvejais taip pat gelbsti atšvaitas. „Manau, kad atšvaitas neturi jokių trūkumų. Tiesiog reikia teisingai jį užsisegti ar užsidėti – visi eismo dalyviai bus kur kas saugesni“, – konstatavo specialistas.
Segtis atšvaitą matomoje vietoje, ne per aukštai, kad automobilių žibintai jį apšviestų – šią informaciją privalu prisiminti kiekvienąsyk išeinant iš namų.
„Žmonės, kurie, galbūt, nevairuoja turėtų nepamiršti, kad nors jie judančius automobilius mato puikiai, vairuotojams be atšvaitų pėstieji nematomi. Taigi, jie turėtų padaryti viską, kad būtų pastebimi kuo lengviau. Vairuotojai, vien jau matydami, kad kažkas blyksi kelyje spės suklusti, įsivertinti – tai gali būti ir gyvūnas, ir žmogus“, – komentavo M. Buzelis.
Dviračių priekyje ir gale taip pat pritvirtinti atšvaitai, kurie tamsoje nešviečia, tačiau automobilio žibintams juos apšvietus, dviratininkai tampa matomi, vairuotojai gali pristabdyti transporto priemonę. Techniškai tvarkingas dviratis turi būti su Žibintais – priekyje baltos spalvos, gale – raudonos.
„Nutikus nelaimei, kai kurie sako: nešiojausi atšvaitą, kaip vairuotojas jo nematė. Tačiau atšvaitą tik nešiotis yra per mažai – reikia jį taisyklingai prisitvirtinti. Visuomet privalu pagalvoti, kad geriau būti matomam negu ieškoti kaltų ir gydytis traumas, įvykus eismo įvykiui, o tokių tamsiuoju metų laiku įvyksta nemažai“, – atkreipė dėmesį specialistas.
Jei automobilis važiuoja su įjungtomis artimosiomis žibintų šviesomis, žmogų, segintį atšvaitą, tiesiame ruože gali pastebėti iki jo likus apie 150 metrų, o neturintį šviesą atspindinčio elemento – tik likus 30–50 metrų iki jo.
Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, praėjusiais metais žuvo 28 pėstieji, 15 jų – tamsiuoju paros metu. Sužeisti 629 pėstieji, iš jų 143 – tamsiuoju paros metu.
Šiais metais (iki lapkričio 1 dienos) žuvo 24 (14 tamsiuoju paros metu) pėstieji, sužeisti – 583 (103 tamsiuoju paros metu).