Siekti, kad būtų nepatogu ne tik vairuotojams, bet ir pėstiesiems, ir sumokėti dvigubai. Tai – savivaldybės uždaviniai prieš Mykolo Lietuvio gatvės remontą, kuriam atseikėta apie pusę milijono eurų.
Jo rezultatus jau galime apžvelgti. Žvyrkelio, dulkių, duobių ir ežerų gatvėje nebėra. Tai vienintelis teigiamas dalykas. O neigiami – Mykolo Lietuvio gatvė virto tranzitine, automobiliai lekia didžiuliu greičiu, o sutemus pėsčiasis net ir saugodamasis gali virsti kėgliu.
Mat kelkraštis labai siauras, o už jo – gilus griovys vandeniui nubėgti, žibintų nėra. Nors savivaldybė deklaruoja, kad pėstiesiems ir dviratininkams gatvėse atsiranda vis daugiau patogumų, Mykolo Lietuvio gatvė jiems – tikras pragaras.
Kartą jau vos nepartrenkė
Mykolo Lietuvio gatve pas dukterį Laima Puzienė iš Bajorų dviračiu važiuoja bent du kartus per savaitę.
„Turbūt niekas nedrįs ginčytis, kad čia ne tiktai nesaugu, bet ir pavojinga. Kur pasitraukti dviratininkui, kai kelkraštis toks siauras, o automobilių, išasfaltavus gatvę, smarkiai padaugėjo? Tai tiesiog nusikaltimas prieš pėsčiuosius ir dviratininkus“, – piktinosi vilnietė.
Jos automobilis suremontuotoje gatvėje kartą jau vos nepartrenkė – išgelbėjo keli centimetrai. Anot L.Puzienės, gerai, jei būtų atsidūrusi tik ligoninėje.
Tokia pat siaura ir be šaligatvių yra ir judri Mokslininkų gatvė. L.Puzienė dėl to nekart kreipėsi į savivaldybę, policiją, bet viskas veltui.
„Esu mokytoja, mokau vaikus saugaus eismo, o ką jie mato gatvėse?“ – klausė vilnietė.
Vairuotojams kelia stresą
Anksčiau, kai Mykolo Lietuvio ir Šventeliškių gatvės palijus ar tirpstant sniegui virsdavo ežerais, L.Puzienės duktė lengvuoju automobiliu BMW jų nepajėgdavo įveikti, todėl teko pirkti visureigį.
O dabar važinėti automobiliu šiomis gatvėmis sunku dėl to, kad sutemus pėsčiuosius pastebi paskutinę akimirką. O jeigu dar apakina priešpriešiais atvažiuojančio automobilio žibintai – visai blogai.
„Kai Mykolo Lietuvio gatve sutemus grįžtu iš darbo, jaučiu stresą. Nuolatinis priešpriešiais atvažiuojančių automobilių srautas, o dar kelkraštį turiu stebėti, nes juo kaip tyčia tokiu metu eina vaikai iš mokyklos“, – prisipažino Eimantas Krasauskas.
Vietos gyventojo žodžiais, savivaldybė, kada nors susiruošusi įrengti apšvietimą, turės platinti gatvę, o tai papildomos išlaidos. Kodėl to nebuvo galima padaryti iš karto?
Net nepaliko pasirinkimo
Rasa prisipažino, kad nueiti pas kaimynus laukia laiko, kai Mykolo Lietuvio gatvėje mažiau automobilių. Kai sutemsta – į gatvę nekelia kojos.
Ji jau nusprendusi – kai susilauks vaiko, vežimėlio į gatvę nestums. Teks tenkintis pasivaikščiojimais vidiniuose namų kiemuose.
„Laikinas asfaltavimas – nauja mada? Kiek tas asfaltas tarnaus, ar užteks pusės metų, kad suskilinėtų kaip tokiu pat būdu išasfaltuota Taurupės gatvė?“ – bėrė klausimus Arnoldas.
Jo nuomone, nei savivaldybė, nei vietos gyventojai nesitikėjo, kad suremontavus Mykolo Lietuvio gatvę atsiras tiek automobilių. Tam pasitarnavo ir navigacijos sistemos, jau rodančios, kad šia gatve – greitesnis kelias iš Ukmergės gatvės į Santariškes, Visorius.
Kai čia buvo duobėtas žvyrkelis, vairuotojai juo važiuodavo tik reikalo prispausti.
Arnoldas pastebėjo, kad Mykolo Lietuvio gatve einantys pėstieji rūpinasi saugumu. Jei neturi šviesą atspindinčių liemenių, bent telefonus įsijungia ir jais šviečia atvažiuojantiems vairuotojams.
Bet tai mažai gelbėja, juolab kad vairuotojai išmėgindami naują asfaltą piktnaudžiauja greičiu.
Beje, laikinoje Taurupės gatvėje taip pat nėra šaligatvių, bet ji vingiuoja per mišką, pėstieji gali rinktis takus jame. O Mykolo Lietuvio gatvėje pasirinkimo nėra: arba siauru kelkraščiu, arba į griovį.
Patobulinimai – ateityje
Mykolo Lietuvio ir Šventeliškių gatvėse sustatyti stulpai, bet kelio ženklų ant jų nematyti. Vieninteliai – tik gyvenamąją zoną žymintys ženklai.
Jie tarsi pasityčiojimas: ženklai suteikia pirmenybę pėstiesiems eiti važiuojamąja kelio dalimi, kai pro šalį švilpia automobiliai.
Savivaldybė pažadėjo, kad artimiausiu metu Mykolo Lietuvio gatvėje bus įrengti iki 30 kilometrų per valandą greitį ribojantys ir eismą reguliuojantys kelio ženklai, o pavojingesnėse vietose įrengti apsauginiai atitvarai, pastatyti signaliniai stulpeliai.
Tačiau daugiau eismo saugumo priemonių pėstiesiems nebus. Anot savivaldybės atstovo Gabrieliaus Grubinsko, horizontalus žymėjimas taip pat nenumatytas, nes tam, pagal teisės aktais nustatytus reikalavimus, neužtenka gatvės pločio.
Labiausiai pribloškia savivaldybės žinia, kad Mykolo Lietuvio gatvės tobulinimas bus tęsiamas. Tiksliau – suremontuota gatvė vėl bus remontuojama, nes ketinama rengti rekonstrukcijos projektą, kuriame būtų numatytas važiuojamosios dalies platinimas, taip pat šaligatvių ir apšvietimo įrengimas.
Mat savivaldybės administracijos užsakymu bendrovė „Vilniaus planas“ rengia Mykolo Lietuvio ir Mokslininkų gatvių projektinius pasiūlymus atkarpai nuo Ukmergės iki Geležinio Vilko gatvių.
Pasirodo, numatomas gatvės pritaikymas visiems eismo dalyviams ir visapusiška infrastruktūra: gatvės standartus atitinkantys, šiuolaikiški pėsčiųjų ir dviračių takai, miesto transporto paslaugai teikti reikalingos infrastruktūros įrengimas, keturių eismo juostų (po dvi kiekviena kryptimi) gatvė, triukšmo ir taršos mažinimo priemonės.
Teisme byla neišnagrinėta
Kodėl viso to nebuvo galima įrengti iš karto?
„Teisme yra byla, kurioje ginčijamas Mykolo Lietuvio gatvės tiesimo detalusis planas.
Pirmosios instancijos teismas detalųjį planą pripažino teisėtu, tačiau šis sprendimas nėra įsigaliojęs, nes laukiama aukštesnės instancijos teismo verdikto. Savivaldybės teisininkų vertinimu, tai neturės įtakos Mykolo Lietuvio gatvės remonto darbams“, – aiškino G.Grubinskas.
Bet jeigu teismą savivaldybė pralaimės, gatvė liks tokia kaip dabar – siaura ir nesaugi.
Pasak G.Grubinsko, asfaltuojant Mykolo Lietuvio gatvę buvo sprendžiamos kelios problemos. Pirmiausia pagerintos sąlygos tiek tranzitu per Bajorus ir Visorius važiuojantiems vairuotojams, kurie dėl prastos kelio dangos dažniau rinkdavosi B.Krivicko gatvę, tiek šioje sostinės teritorijoje gyvenantiems žmonėms, kuriems eismas dabar bus ramesnis, o gatvė nedulkės.
Įrengė vandens rezervuarą
Be to, išspręsta lietaus nuotekų problema, dėl kurios po smarkaus lietaus Mykolo Lietuvio gatvė tapdavo sunkiai išvažiuojama.
Dėl ramybės vietos gyventojams galima ginčytis, tačiau kad Mykolo Lietuvio ir aplinkinės gatvės liūčių metu nuolat skęsdavo, tiesa.
Anot savivaldybės Eksploatacijos poskyrio patarėjo Raimondo Jacunsko, išasfaltavus gatvę palengvėjo kelio priežiūra, žiemos metu gatvė bus barstoma druskos mišiniu.
Žiemą, gausiai pasnigus, gatvė tapdavo sunkiai išvažiuojama, o rudenį ir pavasarį, vos išlyginus žvyrkelį, dėl eismo srautų vėl atsirasdavo duobių.
Be to, tvarkant gatvę įrengtas vandens surinkimo rezervuaras.
Taip išspręsta opi Mykolo Lietuvio ir Šventeliškių gatvių problema – vandens nutekėjimas liūčių metu.