Į kelią – tik tinkamai pasiruošus
Saugaus eismo ekspertė, vairavimo instruktorė Olga Židovlenkova pastebi, jog vairuotojai neretai pervertina savo jėgas, maža to, tiki, jog vairuodami apynaujį automobilį yra apsaugoti – šis, prireikus, viską atliks už juos.
Pašnekovė paaiškino, kad, galbūt, automobilyje gausu technologijų, tačiau fizikos dėsnių niekas neatšaukė. „Jei oro sąlygos prastesnės, pavyzdžiui, lyja, plikledis, technologijos, vargu, ar kažkuo pagelbės, ypač jei ignoruojamas saugus greitis, padangų kokybė ir geras matomumas.
Jei nepradėsime anksčiau stabdyti, automobilis laiku nesustos, o kad sustotų – būtinos kokybiškos padangos, greita reakcija, saugus greitis.
Važiuojant per greitai ir perdėtai pasitikint savimi galima prisidaryti problemų. Automobilis gali būti pats naujausias, bet ar vairuotojo įgūdžiai atitinka automobilio greitį?“ – svarstė pašnekovė.
Praktika aikštelėje – lengvesnėms kelionėms
Vairuotojai, išlaikę egzaminą, papildomai įgūdžių nebetobulina. Tiki, esą išmoks gatvėje, nors, iš tiesų, keičiasi technologijos, sąlygos, eismas intensyvėja, kartais netinkamai elgiasi ir kiti vairuotojai. „Geras vairuotojas – ne tas, kuris pateko į eismo įvykį ne dėl savo kaltės, bet tas, kuris sugebėjo jo išvengti.
Dažnas esant netikėtoms situacijoms supanikuoja, nežino, kaip elgtis, galiausiai atsitrenkia į kitą automobilį. Bene pagrindinė priežastis – neturi atsarginio plano. Sausu asfaltu drąsiai važiuoja kiekvienas, bet jei eismo sąlygos keičiasi, vairuotojai nebežino, ką toliau daryti. Galbūt reikia važiuoti taip, kad žinotum, kaip elgtis“, – svarstė saugaus eismo specialistė.
Patobulinti vairavimo įgūdžius pašnekovė patarė prieš prasidedant žiemai. Didmiesčiuose galima rasti autodromų su slidžia kelio danga, kur imituojamas eismas sudėtingomis sąlygomis. Beje, pastebima, jog žmonės, turintys vairuotojo pažymėjimus, vis dažniau nori pasimokyti papildomai. „Vairuotojai bando ne improvizuoti kelyje, o kreipiasi į specialistus, kad šie paaiškintų, ką daro ne taip. Svarbiausi patarimai – vairuoti, stabdyti ir galvoti“, – apibendrino pašnekovė.
Pasirūpinti tinkama automobilio apsauga
Privalomuoju automobilio draudimu taip pat būtina pasirūpinti laiku, kitaip gresia ne tik bauda, bet ir nuostoliai nutikus nelaimei.
Vairuotojai žino, jog privalomuoju draudimu automobilį drausti privaloma – tuo pasirūpinti įpareigoja įstatymas. Kad kelyje jaustumėtės saugiau, draudimo bendrovė „If“, draudžiantis privalomuoju automobilio draudimu, siūlo įsigyti kitų papildomų apsaugų, tokių kaip pagalba kelyje, vairuotojo draudimas, pakaitinis automobilis, draudimas nuo vagystės ir kitos. Jas galite užsisakyti iš karto pirkdami draudimą arba vėliau.
Taip pat, įsigijus privalomąjį draudimą, „If“ suteikia nemokamą automobilio transportavimą eismo įvykio atveju, jeigu įvykis atsitiko dėl kliento kaltės.
Svarbu nepamiršti, kad eismo įvyko metu nukenčia abi transporto priemonės, tačiau turint tik privalomąjį draudimą, žala atlyginama trečiajam asmeniui, o asmeninį automobilį tenka susitvarkyti savo lėšomis. Norint visapusiškos apsaugos, rekomenduojama pasirūpinti kasko draudimu.
Saugus vairavimas – tik laikantis kelių eismo taisyklių
O. Židovlenkova primena, jog saugus greitis arba greičio ribojimai sugalvoti ne šiaip. „Anksti rytą iš kiemo išvažiuojame išsiblaškę. Netikėtai stabdome, pasirodo, automobilis slysta. Galbūt, išvažiuodami iš kiemo, spustelėkite stabdį, įvertinkite, kokia kelio danga. Kodėl borto kompiuteris rodo temperatūrą? Ne tam, kad žinotume, kaip tinkamai apsirengti, o tam, kad, jei ekrane rodoma snaigė arba minuso ženklas, būtų aišku, jog, galimai, laukia plikledis, taigi, gali būti, jog sustabdyti automobilį bus sunkiau.
Taip pat nepamirškime, kad viadukai, tiltai, atviri laukai – slidžiausi kelio ruožai. Kai kurie vairuotojai renkasi universalias padangas. Batai, kaip ir padangos, negali būti universalūs. Jeigu prastos padangos, laikykitės saugaus atstumo, važiuokite lėčiau, kad spėtumėte laiku sustoti“, – komentavo pašnekovė.
Kaip rodo vairavimo instruktorės patirtis, išmokę vairuoti šiltuoju metų laiku, prasidėjus pūgoms ar plikledžiui, neretai ir patenka į eismo įvykius.
Esant sudėtingoms eismo sąlygoms, pavyzdžiui, sankryžoje, esant plikledžiui, vairuotojams gelbsti stabdžių antiblokavimo (ABS) sistema, tik pašnekovės žodžiais, svarbu prisiminti vieną taisyklę – stipriau spausti stabdį, o ne „pumpuoti“ jį – to daryti, nevairuojant sovietinio ar keliolikos metų automobilio, nebereikia. Galima net pasiekti pedalu dugną. Jūs spausdami stabdį galite vairuoti – nevalia to pamiršti.
Automobilį būtina kreipti ten, kur saugiau: jei matote, kad stovi automobiliai, yra aukštesnis bortelis, geriau atremti į jį nei kitą automobilį. Pasekmių bus, teks taisyti ratą, bet nereikės taisyti kito automobilio. Svarbu įsivertinti greitį, kad automobilis neužšoktų ant bortelio ir neatsitrenktų į pėsčiuosius, einančius šaligatviu. Būtinas greitas situacijos įvertinimas“, – konstatavo specialistė.
Problemų sprendimas – ne prie vairo
Pašnekovės žodžiais, mūsų galvos užimtos tūkstančiais minčių, sėsdami už vairo negalvojame vien apie vairavimą.
„Žinau, kad jei bent vairuodama negalvosiu apie problemą, saugi ir sveika grįšiu namo. Kitaip, mes nebūname atidūs, važiuojame per arti kitų automobilių, per vėlai sureaguojame į stabdymą ir įvažiuojame į kitą automobilį. Sudėtingos eismo sąlygos – ne tik lietus ir sniegas, bet ir spiginanti saulė. Geriausias sąlygos vairuotojui – apsiniaukę, bet nelyja ir nevėjuota“, – apibendrino pašnekovė.
Ekspertė pasidalijo patarimais, kaip ruošia automobilį saugiam vairavimui žiemą
1. Keičiantis sezonui, darbų sąrašas netrumpas. Pirmiausia pakeičiamos padangos – joms O. Židovlenkova negaili pinigų. Žiemą dygliuotųjų padangų prireikia retai, ypač esant tokiems nepastoviems orams. Važiuojant mieste dygliai nėra pagalbininkai, kartais padangos be dyglių su asfaltu sukimba net geriau nei dygliuotosios, nors kai kurie vairuotojai įsitikinę, žieminės padangos – būtinai tik dygliuotosios.
2. Pašnekovė pasakojo visuomet naudojanti ledo tirpiklį, tad netenka šalti rankų gremžiant apšalusį stiklą, antra, jis nebraižomas. Visuomet naudoja šluotelę, kad sniego neliktų ant stogo, nes šis gabalais gali kristi ant paskui važiuojančio automobilio, užstoja matomumą. Jei dulksna nusėda ant veidrodėlių, todėl tampa sunkiau įžiūrėti, kas vyksta aplink, galima naudoti specialią priemonę – veidrodėliai apsaugomi nuo rasojimo.
3. Valytuvus keičia dusyk per metus: prieš žiemos ir vasaros sezonus. Guma reaguoja į temperatūros svyravimus, todėl geriau šio darbo neatidėlioti. Neužšąlantį langų skystį naudoja iš anksto, maždaug nuo lapkričio, kad, temperatūrai nukritus žemiau nei nulis, šis neužšaltų. Taip pat naudoja guminius kilimėlius, kitaip drėgmė kaupiasi salone, langai užšąla iš vidaus, kenčia matomumas.
4. Salono filtrą, priešingai nei daugelis, keičia prieš žiemos sezoną. Ne tik dėl to, kad to nepadarius laiku kaupiasi pelėsiai ir grybeliai. Jei metas keisti salono filtrą, rasoja priekinis langas, o tai kelia pavojų. Daugelis įjungia kondicionierių, laiku pakeitus oro filtrą, to daryti netenka – degalų sąnaudos mažesnės.
5. Jeigu oro sąlygos prastos, ant žibintų nusėda kritulių, tad šie šviečia nepakankamai. Prieš kelionę sniegu ar skiaute nuvalo automobilio žibintus. Ne visuose automobiliuose žibintai apiplaunami, kartais tą galima padaryti patiems – tuomet geriau matyti, kas vyksta priešais.
6. Rūko žibintais svarbu naudotis pagal paskirtį, esant blogam matomumui, bet ne dėl grožio naktį važiuojant mieste. Dar blogiau, jei įjungiami gabaritiniai ir rūko žibintai. Jei kito automobilio veidrodėlis pakeltas aukščiau, vairuotojas gali nepastebėti įjungtų tik rūko žibintų, tuomet ir kyla pavojingų situacijų.
„Svarbu kelyje elgtis tinkamai, būti draugiškiems, tolerantiškiems ir nepamiršti apie saugumą“, – komentavo pašnekovė.