Technologijas vienija bendras trūkumas
Štai ką vertėtų žinoti apie telefoniniams pokalbiams skirtus įrenginius:
- Telefono garsiakalbis – paprasčiausias ir pigiausias sprendimas, kuris turi ryškių minusų. Nesant specialių nustatymų, į skambutį atsiliepti vis tiek tenka ranka. Be to, telefono garsiakalbis suteikia pastebimai blogesnę garso kokybę, lyginant su laisvų rankų įranga.
- Telefono ausinės – nors kokybiškos ausinės suteikia aukštos raiškos garsą, jos blokuoja aplinkinius garsus, įskaitant eismo triukšmą, avarines sirenas, todėl vairuotojas gali neišgirsti svarbių įspėjamųjų signalų.
- Laisvų rankų įranga – neblokuoja pašalinių garsų, suteikia gerą garso kokybę, tačiau gali blaškyti vairuotojo koncentraciją.
K. Povilaitis pastebi, kad visus šiuos įrenginius vienija vienas esminis trūkumas – jie atitraukia vairuotojo dėmesį nuo kelio. Dėl šios priežasties specialistas nerekomenduoja naudotis jokiu su vairavimu nesusijusiu įrenginiu.
Legalu – nereiškia saugu
Kalbintas specialistas neslepia, kad į laisvų rankų įrangą, ausines ar kalbėjimą per garsiakalbį vairuojant žiūri skeptiškai.
„Pokalbius telefonu, net neprilaikant jo rankomis, galime palyginti su važiavimo greičiu. Eismo saugumo požiūriu, egzistuoja dvi skirtingos sąvokos – leistinas greitis ir saugus greitis. Nepaisant to, kad greitis yra leistinas, jis nebūtinai saugus.
Pavyzdžiui, jeigu važiuojama maksimaliu leistinu greičiu lyjant arba esant šlapdribai, nelaimės rizika gerokai išauga. Verta pastebėti, kad dažnai eismo įvykio priežastimi minimas būtent saugaus greičio viršijimas. Pagal Kelių eismo taisykles vairuotojas privalo pasirinkti tokį greitį, kuris yra saugus atsižvelgiant į esamas aplinkybes.
Tą pačią logiką taikau ir kalbant apie laisvų rankų įrangą. Nors ja naudotis legalu, tai tikrai nėra saugu. Kelių eismo taisyklės riboja bet kokią veiklą, kuri nereikalinga valdant automobilį, todėl ir čia išimčių neturi būti“, – sako K. Povilaitis.
Geras vairuotojas pavojus numato iš anksto
Anot saugaus eismo eksperto, įsitraukus į pokalbį, padėtis gali tapti neprognozuojama. „Kalbant telefonu, net ir nelaikant jo rankomis, jeigu tas pokalbis yra svarbus, įtraukiantis, tampa sunku pastebėti aplinką. Vairuotojas reaguoja tik į atsiradusį pavojų, o situacijos prognozavimo visiškai nelieka“.
Pašnekovo teigimu, būnant prie vairo būtina numatyti situaciją kelyje ir imtis prevencinių veiksmų, kad pavyktų išvengti kliūties ar kitos grėsmės. „Juk geras vairuotojas ne tas, kuris sugeba išsisukti iš avarinės padėties naudodamas vos ne cirko elementus, o tas, kuris sugeba į ją apskritai nepatekti“.
Anot K. Povilaičio, kai kalbama nematant žmogaus, per telefono garsiakalbį, ausines ar laisvų rankų įrangą, daug informacijos priimama neverbaliniu būdu. Tai dar labiau apsunkina vairavimą
„Svarbu ne tik tekstas, kurį pasako pašnekovas, bet ir intonacija, nuotaika. Tai išgirsti kartais trukdo pašalinis triukšmas, ryšio nesklandumai. Labai stengiamės išskaityti šiuos svarbius duomenis, todėl nuotoliniam pokalbiui sunaudojama dar daugiau smegenų resursų nei įprastam. Tai reiškia, kad vairuotojas negebės iš anksto numatyti pavojingos situacijos ir jos išvengti“, – apgailestauja saugaus eismo ekspertas.
„Multitaskinimas“ ir vairavimas – nesuderinami
Neseniai rengėme mokymus, kuriuos savo vadybininkų komandai užsakė viena įmonė. Tema buvo laisvų rankų įranga – turėjome pristatyti jos pavojus ir rizikas. Tai gana sudėtinga: juk vadybininkų pagrindinis darbas yra bendravimas su klientais. Daug laiko šie specialistai praleidžia judėjime, eisme.
Ir vis dėlto net įmonių vadovai supranta, kad tai nesaugu ir siekia įtikinti savo darbuotojus neatsiliepti į skambučius vairuojant. Ši problema tampa vis labiau jaučiama visais lygmenimis.
K. Povilaitis veiksmus rekomenduoja atlikti paeiliui. „Žmonės dažnai sureikšmina skambučius, žinutes. Vis dėlto, jeigu būtinai reikia atsiliepti, tai daryti patariu tik sustojus leistinoje vietoje.
Tai leis visą savo dėmesį skirti svarbiam pokalbiui. Tai ypač svarbu, jeigu jo turinys ne pats maloniausias. Juk net ir po pokalbio žmogus kurį laiką lieka jame. Analizuoja, vertina, o kartais turi net nusiraminti“.
Saugaus eismo ekspertas pastebi, kad nors pusiau juokais, pusiau rimtai kalbama apie šiuolaikinių žmonių gebėjimą užsiimti daugiaveika arba „multitaskinimu“, vairuojant ši savybė nepasiteisina.
„Ne vienas tyrimas parodė, kad kelių atsakingų darbų tuo pačiu metu gerai atlikti nepavyks. Tad reikėtų apsispręsti – norite skirti laiką pokalbiui ar saugiai kelionei. Net sekundės dalis sprendimo priėmimui gali būti lemtinga. Todėl važiuojant reikia būti eisme, o telefonus, jų garsiakalbius, ausines ar laisvų rankų įrangą geriau apskritai išjungti“, – pataria specialistas.
Straipsnis parengtas bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija.