Spūstyje randa laiko naršyti telefone: įspėja, kuo toks elgesys gali baigtis

2022 m. spalio 27 d. 07:00
Išmanusis telefonas rankose įprastai atsiduria vairuotojams sustojus prie šviesoforo arba spūstyse – kasmet policijos pareigūnai nubaudžia keliasdešimt tūkstančių tokių vairuotojų. Specialistų verdiktas vienareikšmis – tai pavojinga, mat kelyje privalu stebėti ženklus, šviesoforą, pėsčiuosius, o ne sekti įvykius virtualioje erdvėje.
Daugiau nuotraukų (6)
Vairuotojai ne visuomet įvertina riziką
Vairavimo instruktorė, nesyk pripažinta geriausia metų vairuotoja, Olga Židovlenkova pripažino: bene labiausiai ją stebina itin brangių automobilių, kuriuose sumontuotos naujausios sistemos, vairuotojai: ignoruodami automobilyje esančią laisvų rankų įrangą, jie ir toliau kalbėdami telefonu laiko jį prie ausies. Nesupranta ji ir tų, kurie nuolat žvilgčioja į telefono ekraną, ar niekas nepaskambino ar neparašė žinutės, nors tą galėtų padaryti saugiai atvykę į vietą.
„Nepamirškime, kad jei prie šviesoforo jūsų automobilis sustojo pirmasis, važiuojantis paskui gali atsitrenkti į jūsų transporto priemonę. Jei jūsų rankos ne ant vairo, nukreipti automobilio į kitą pusę, nei, galbūt, stovi ar eina pėstieji, nespėsite. Jei jūsų rankos ant vairo, jūs galite suspėti jį pasukti, paspausti stabdį – taip suvaldyti situaciją“, – komentavo vairavimo instruktorė.
Užsidegus raudonam šviesoforo signalui, dažnas vairuotojus tiki: vos akimirkai nuleis akis, pasižiūrėti, ar negavo žinutės. Užsidegus žaliam šviesoforo signalui, prireiks laiko padėti į šalį telefoną, perkelti koją nuo stabdžio ant greičio pedalo, suimti rankomis vairą – du ar trys automobiliai, tikėtina, nė nespės kirsti sankryžos. Vairuojant automobilį su mechanine pavarų dėže, kyla ir kitas pavojus – užgesti ir sukelti avarinę situaciją.
Sutelkus dėmesį į išmanųjį telefoną, daug mažiau jo skiriama tam, kas vyksta prieš akis. Jei daug eismo juostų, svarbu tarp jų nesiblaškyti, pasirinkti reikiamą – naudojant telefoną, tą padaryti itin sunku.
Automobilių spūstyje dažna eismo įvykių priežastis – saugaus atstumo nesilaikymas. Pakanka priešais važiuojančiam vairuotojui per daug spustelėti stabdį, o iš paskos važiuojančiam nuleisti akis, pakėlus jas, akivaizdu – vaizdas pasikeitė, nespėjus sustabdyti laiku, eismo įvykis neišvengiamas.
„Išmanusis telefonas atima dalį jūsų dėmesio, o vairuojant kiekviena sekundė gali kainuoti labai brangiai. Juolab nutikus eismo įvykiui teks gaišti laiką pildant eismo deklaraciją. Ar tikrai verta žvilgčioti į telefoną, jei tą galima padaryti sustojus saugiai?“ – svarstė vairavimo instruktorė.
Atsakomybės stinga ne tik vairuotojams
Laisvų rankų įranga – išeitis manantiems, jog kelionė be išmaniojo telefono ne jiems. Visgi, atkreipė dėmesį pašnekovė, naudojantis ja, dėmesys taip pat blaškomas. „Būna situacijų, kuomet kalbant telefonu, net ir naudojant laisvų rankų įrangą, sankryža ar šviesoforas pravažiuojamas automatiškai. Jeigu vairuotojų tuo metu paklaustų, koks šviesoforo signalas degė, kai kurie tikrai neatsakytų, tad pokalbis vairuojant neturi būti emocionalus ir ilgas – trumpas ir aiškus“, – konstatavo O. Židovlenkova.
Pašnekovė priminė, jog ne tik vairuotojams, bet ir pėstiesiems, einantiems per pėsčiųjų perėją, draudžiama naudotis telefonu einant per pėsčiųjų perėją. Tik pėstieji, įsitikinę, jog juos visais atvejais privalo praleisti visi vairuotojai, šio draudimo dažniausiai nepaiso.
„Pėsčiasis – taip pat eismo dalyvis, privalantis rūpintis savo saugumu. Nesvarbu, kad pėsčiųjų perėja, vairuotojai privalo jį praleisti, pėstieji su vairuotoju turėtų palaikyti akių kontaktą, įsitikinti, ar tikrai jį pastebėjo ir praleidžia, tą sekundę nuleisti telefoną ir saugiai pereiti per pėsčiųjų perėją. Laikant rankoje telefoną ir kalbant juo, pėsčiasis nemato, kas vyksta šalia jo. Jei tuo metu vairuotojas irgi paskendęs telefone, rašo žinutę socialiniame tinkle, kad atvažiuos už 5 minučių, eismo dalyviai gali nepastebėti vienas kito“, – paaiškino ekspertė.
Anot pašnekovės, dar labiau nei telefonu kalbantys, ją stebina vairuojantieji su ausinėmis.
Pati mokanti jaunus žmones vairuoti, O. Židovlenkova pasakojo susidurianti su neatsakingu dar tik būsimų vairuotoju elgesiu. Pastebėjusi, jog, prasidedant vairavimo pamokai, mokinys ant sėdynės pasideda telefoną, vairavimo instruktorė teigia visuomet paklausianti, kam jis? Įprastas mokinio atsakymas: kas nors gali paskambinti. Ir jam nė motais, kad net kelių eismo taisyklėse uždrausta naudotis telefonu vairuojant.
Vairavimo instruktorė, įpusėjus pamokai, įprastai imasi gudrybės: privažiavus eismo žiedą, paskambina mokiniui į telefoną ir stebi, kaip šis elgsis. Būsimasis vairuotojas pradeda blaškytis, nes telefonas vibruoja, situacija kelyje atsakinga, telefonas trikdo. „Matau, kad jis negali susikaupti – įveikti eismo žiedo, mat labai svarbu pažiūrėti, kas šiuo metu skambina. Telefone mes ieškome prieglobsčio arba pasiteisinimo, man gaila, kad tai vyksta net vairuojant“, – apgailestavo pašnekovė.
Jos žodžiais, ši problema tik gilės, neatsakingai vairuojančiųjų daugės, tad būtina kuo daugiau kalbėti apie rizikas, kurių vairuotojai neįvertina ar apie kurias pamiršta.
Straipsnis parengtas bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.