Tai daro nuomonės formuotojai ir kiti vieši asmenys – kelyje dalinami interviu žiniasklaidai, prie vairo sėdintys politikai dalyvauja savivaldybių ir Seimo komitetų posėdžiuose.
Tituluotas ralio lenktynininkas, daugkartinis čempionas Vytautas Švedas atsako, kokią įtaką įžymių žmonių elgesys daro vairuotojams ir kokios pašalinės veiklos kelia didžiausią pavojų eismo dalyvių saugumui ir gyvybei.
Sekant blogu pavyzdžiu, nelaimių daugės
Nuomonės formuotojų poreikį kurti vaizdo siužetus vairuojant V. Švedas vertina labai kritiškai.
„Toks elgesys netoleruotinas. Galima tik spėlioti, kodėl susireikšminusių žmonių, vadinamųjų influencerių važiavimas automobiliu yra kažkam įdomus. Gal pokalbiai prie vairo atrodo įdomiai ir patraukliai?“, – retoriškai klausia profesionalus lenktynininkas.
Jis apgailestauja, kad nuomonės formuotojai kartais tampa labai blogu pavyzdžiu sekėjams. Ypač jaunimui, kurio požiūris dar tik formuojasi.
„Pats niekada neturėjau minčių tiesiai iš automobilio siųsti vaizdo transliacijų artimiesiems ar gerbėjams, tačiau socialiniuose tinkluose yra nemažai tokio elgesio apraiškų.
Bijau, kad jauni vairuotojai normalizuoja pavojingus veiksmus, kuriuos mato Instagrame ar kitose platformose. Dažnam jaunuoliui kyla noras kopijuoti pavojingą elgesį ir draugams pademonstruoti vaizdo klipų kūrimo įgūdžius kelyje, užfiksuoti įspūdžius vairuojant.
Jeigu toleruosime neatsakingą nuomonės formuotojų elgesį, išvažiuoti į eismą bus pavojinga. Nesistebėkime, kad vis daugiau automobilių keliuose važinės nuo juostos iki juostos, atliks neįprastus vingius ir kels didžiulį pavojų visiems eismo dalyviams“, – teigia V. Švedas.
Ar yra saugaus laiko limitas?
Pašnekovas primena, kad užsiimant pašalinėmis veiklomis kelyje, eismo įvykio rizika žymiai padidėja. „Dažnai juokaujame, kad patyrę vairuotojai moka „multitaskinti“ – vienu metu užkandžiauja, telefonu kalba ir dar puikiai vairuoja.
Tačiau iš tiesų vairuojant atliekami bet kokie papildomi veiksmai sumažina koncentraciją į eismą. Tai kertinė prielaida eismo įvykiui“, – įspėja lenktyininkas.
Ralio čempionas sako, kad net jei automobilyje integruotos naujausios saugumo funkcijos, pavyzdžiui, eismo linijų palaikymo sistema ar automatinis pristabdymas, būtina nepamiršti, kad net ramiame kelyje gresia nenuspėjamos situacijos.
„Į kelią išbėga vaikas, prieš pat stiklą netikėtai iššoka briedis, iš šalutinio kelio staiga išvažiuoja automobilis... tai tik keli realūs scenarijai. Tokiu atveju kritinius sprendimus reikia priimti per sekundę ar dvi.
Jeigu tuo metu bendraujama su draugais ar sekėjais, filmuojami vaizdo siužetai socialiniams tinklams, nelaimės išvengti praktiškai neįmanoma“, – teigia V. Švedas.
Jis įsitikinęs, kad saugaus laiko limito atlikti pašalinius veiksmus prie vairo nėra. „Net kalbėjimas telefonu naudojantis laisvų rankų įranga nėra labai saugus įprotis. Nors rankos nėra užimtos, galvojame apie pašnekovą, todėl mūsų dėmesys, mintys iš eismo persikelia į kitą erdvę“.
Su iššūkiais susiduria net profesionalai
V. Švedas pripažįsta, kad dėmesio praradimas pažįstamas ir profesionaliems lenktynininkams, varžybose važiuojantiems milžinišku greičiu.
„Vykstant varžyboms, susitelkimas ties tuo, kas vyksta kelyje, privalo būti 110 procentų. Tačiau kartais imi galvoti apie pašalinius dalykus – kaip gerai sekasi, kiek nedaug liko iki finišo, kaip smagu bus atsistoti ant podiumo.
Užsisvajojęs neišgirsti šturmano, praleidi posūkį, neįvertini kelio dangos. Labai lengva nukrypti nuo kelio ir atsidurti griovyje. Todėl pašalines mintis kaip mat reikia vyti šalin. Ši taisyklė galioja tiek lenktynėse, tiek gyvenime. Neverta patikėti savo likimo „rusiškai ruletei“.
Paklaustas, ar gyvenime pavyksta išlikti pavyzdingu vairuotoju, pašnekovas atsako teigiamai. „Ralio neperkeliu į gatves. Laikausi saugaus greičio ir kitų Kelių eismo taisyklių reikalavimų.
Vairavimas man yra socialinis reiškinys. Kelyje nesame vieni, todėl vairuojant raginu visada išlikti eisme. Vaizdo įrašas ar žinutė palauks, svarbiausia – saugiai pasiekti kelionės tikslą“.