Net geriausios būklės saugos diržai ilgainiui dėvisi: nors jų nereikia keisti pora kartų per metus, tačiau ignoruoti problemų taip pat nevalia. Saugaus eismo ekspertas, vairavimo instruktorius Kastytis Povilaitis atsako, kas lemia saugos diržų dėvėjimąsi ir į ką būtina atkreipti dėmesį, kad kelionė būtų ne tik patogi, bet ir saugi.
Kaip dažnai reikia keisti saugos diržus?
K. Povilaitis teigia, kad diržai neturi garantinio laikotarpio, tačiau yra gaminami taip, kad tarnautų visą automobilio eksploatavimo laikotarpį – keliolika metų ir ilgiau.
„Nors diržai gaminami taip, kad tarnautų ilgus metus, įvairūs veiksniai kenkia ir trumpina jų naudojimo trukmę. Diržus gali pažeisti avarijos, net ir nedideli susidūrimai. Taip pat labai kenkia įvairūs mechaniniai pažeidimai, įtrūkimai, įpjovimai“, – aiškina K. Povilaitis.
Apie būtinybę pakeisti seną saugos diržą išduoda keli aspektai:
- Diržo juostos įplyšimai ar kiti pastebimi pažeidimai;
- Pastebėjote, kad diržas nesifiksuoja, išsivynioja su trukdžiais;
- Saugos diržo sagtis ar kitos detalės veikia netinkamai, pavyzdžiui, atsisega, stringa;
- Automobilis buvo pažeistas dėl eismo įvykio.
Atliekant privalomąją techninę apžiūrą, saugos diržai kruopščiai tikrinami: įvertinama, ar nėra pažeidimų ir diržas patikimai užsifiksuoja. K. Povilaitis primena, kad pagal Lietuvoje galiojančius techninius reikalavimus draudžiama eksploatuoti automobilį, kuris turi pažeistus saugos diržus. Tiesa, šis ribojimas sustabdo toli gražu ne kiekvieną.
„Tenka pastebėti, kad ne visi vairuotojai tinkamai rūpinasi saugos diržais. Pasitaiko, kad vienas ar keli galinių sėdynių diržai būna pažeisti, diržo juosta neišsivynioja, blogai fiksuojasi, tačiau problema lieka nesprendžiama, kol nenutinka nelaimė kelyje“, – apgailestauja saugaus eismo ekspertas.
Problemų kelia ir naudoti automobiliai
K. Povilaitis atkreipia dėmesį į dar vieną pavojų saugos diržų efektyvumui. Tai – techniškai netvarkingi naudoti automobiliai.
Perkant nenaujus automobilius, nemažai pirkėjų daro klaidą: tinkamai neįvertina, kokios būklės yra jų saugumo sistemos. Jeigu transporto priemonė jau yra patyrusi eismo įvykį, oro pagalvės, saugos diržai, kitos sistemos privalo būti iš naujo sumontuojamos.
„Į Lietuvos antrinę automobilių rinką patenka nemažai po avarijų „nurašytų“ transporto priemonių, kurios vizualiai atrodo tvarkingai ir kainuoja mažiau.
Pasitaiko, kad pardavėjai nuslepia svarbią informaciją apie pažeistas automobilio saugumo sistemas. Tai gali sukelti realų pavojų žmonių gyvybėms, nes pažeisti automobiliai yra sunkiai prognozuojami ir lemiamą akimirką gali neapsaugoti“.
Pasak specialisto, mūsų šalyje nepatikimų automobilių pardavimas vis dar yra rimta problema.
„Net savo artimoje aplinkoje turiu kolegų, pažįstamų, kurie dėl pardavėjų nesąžiningumo įsigijo automobilius su pažeistomis saugumo sistemomis ar kitomis detalėmis. Tuo tarpu nesaugų automobilį pardavę asmenys pasinaudoja teisinėmis spragomis ir dažniausiai išvengia atsakomybės“.
Anot K. Povilaičio, tokia situacija yra dėl to, kad ne visus pažeidimus lengva pastebėti. Pasitaiko, kad saugos diržai kartais turi plika akimi nematomų defektų, apie kuriuos sužinoma tik atliekant techninę patikrą arba įvykus avarijai.
„Saugumas kelyje yra didžiausias prioritetas, todėl tiek prižiūrint esamą, tiek renkantis naują transporto priemonę būtina išlikti budriems ir dėmesingai įvertinti saugos diržų būklę bei kitas automobilio saugumo sistemas“, – pabrėžia specialistas.
Straipsnis parengtas bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija.