Keturiolika metų. Tiek savivaldybė svarstė, kaip pasielgti su Bukčių pėsčiųjų tiltu, kuris yra vienintelis kabamasis sostinėje. Valdininkai ilgai nesiryžo atsakyti į klausimą – išardyti šį tiltą ar pamėginti suremontuoti.
Tik neseniai ji pasirašė su bendrove „TEC Infrastructure“ šio tilto rekonstravimo projektinių pasiūlymų, techninio darbo projekto parengimo ir vykdymo priežiūros sutartį. Jos vertė – per 83 tūkst. eurų.
Tuo metu nuo 2018 metų uždarytas Kazbėjų tiltas, kurį taip pat svarstyta išardyti, pagaliau sulaukė tvarkytojų. Rengiant rekonstrukcijos projektą dabar ekspertai tiria jo konstrukcijas.
Lėšų išardyti nesurado
Per tuos metus Bukčių tiltą, kai jis buvo uždarytas, aplankė ne viena komisija, tačiau specialistai nesiryžo nuspręsti, kaip su išskirtinės konstrukcijos statiniu pasielgti.
Jie tik pripažino, kad Bukčių tiltas yra avarinės būklės, bet juo pėstieji nesinaudoja, todėl skubėti griauti nėra reikalo.
2016-aisiais nuo tilto nukrito jaunuolis ir tada savivaldybės atstovai tikino, kad jau greitai suras lėšų tiltui išmontuoti. Jie taip pat minėjo, kad sprendimą pagreitins naujo Užvingio salos tilto prie Vingio parko statybos.
Paskui valdžia Bukčių tilto bėdas pamiršo.
Ekspertų išvados skiriasi
Bukčių tiltas Vilniuje yra vienintelis kabamasis, jo ilgis siekia apie 100 metrų, o plotis – apie 5 metrus.
Tiltas pastatytas 1957 metais pagal Kauno žemės ūkio statybos projektavimo instituto „Žemprojektas“ parengtą projektą, bet dėl nekokybiškų statybos darbų bei nukrypimų nuo projekto jis niekada nebuvo priimtas eksploatuoti.
Tiesa, 1965 metais buvo parengtas rekonstrukcijos projektas, tačiau tiltas taip ir nebuvo rekonstruotas. Nors jis buvo smarkiai apgadintas atsitrenkus sunkiasvorei transporto priemonei, prieš keletą dešimtmečių ekspertai nustatė, kad daugumos konstrukcijų būklė yra patenkinama.
Savivaldybės prašymu ekspertizę vėliau atlikę Gedimino technikos universiteto mokslininkai pabrėžė, kad konstrukcijos skirtingose vietose pažeistos nevienodai, todėl būtini detalesni tyrimai.
Sudarytos tiktai sąmatos
Tilto atgaivinimas buvo siejamas ir su prekybos tinklo „Lidl“ biuro statybomis, tačiau pastatas šalia esančiame sklype iki šiol neiškilo. Vėliau suabejojo ir ekspertai, atkreipę dėmesį, kad net ir suremontavus tiltą jo parametrai jau neatitiks šiandienių statybos techninių reglamentų reikalavimų.
Buvo net suskaičiuota, kad tilto konstrukcijų remontas atsieitų 324 tūkst. eurų. Tačiau papildomai būtina atlikti detalią visų tilto dalių ekspertizę, kuri kainuotų apie 55 tūkst. eurų.
Kitas ekspertų pasiūlymas buvo dabartinį Bukčių tiltą išmontuoti paliekant atramas, jeigu ateityje atsirastų poreikis statyti naują tiltą. Preliminari darbų kaina – 56 tūkst. eurų. Bet pinigų neatsirado ir tam.
Šiemet – darbų pradžia
Nors pastarosiomis dienomis prie Kazbėjų tilto dirba bendrovės „TEC Infrastucture“ inžinieriai, panašu, kad suremontuotu statiniu vilniečiai džiaugsis dar negreitai.
Savivaldybės Infrastruktūros skyriaus vedėjas Arūnas Visockas aiškino, kad šiuo metu vykdomi Kazbėjų tilto projektavimo darbai truks iki metų pabaigos.
Baigus šiuos darbus kitąmet būtų planuojamas tilto tvarkymo finansavimas ir atliekami darbai.
Sieks išsaugoti autentiką
Kazbėjų tilto betono mėginius apžiūrėjęs „TEC Infrastructure“ tiltų inžinierius Giedrius Danielius sakė, kad jų būklė gana gera. Bet jie dar keliaus į laboratoriją ir tik po specialistų išvadų bus nuspręsta, kokių darbų imtis.
G.Danielius rodė vietą, į kurią Antrojo pasaulinio karo metais atsitrenkus tankui buvo pažeistos Kazbėjų tilto konstrukcijos: „Plika akimi matyti nulaužti turėklai, gelžbetonio sijos.“
Pačios tilto konstrukcijos – avarinės būklės. Kadangi tiltas yra įtrauktas į Kultūros vertybių registrą, teks išsaugoti ne tik santvaras, bet ir kiekvieną kniedę. O pakeistos detalės bus labai panašios į autentiškas.
Nors saugoma ir tilto medinė perdanga, G.Danieliaus žodžiais, ji nėra autentiška. Anksčiau šios perdangos lentos buvo išklotos eglutės forma. Tokia perdanga bus ir po rekonstrukcijos.
Darbų padaugėjo ir dėl to, kad nėra išlikę tilto brėžinių, projektų.
Uždraudė transporto eismą
Kazbėjų tilto gal ir nebūtų likę, jei ne vietos bendruomenė.
2018-ųjų kovą gyventojai išvarė darbininkus, atvažiavusius išardyti tilto. Iš pradžių žadėjusi pastatyti naują tiltą, savivaldybė atlyžo, o prie statinio apsilankęs meras Remigijus Šimašius žadėjo, kad jį išsaugos.
Automobilių eismas tiltu buvo uždraustas, tačiau vieša paslaptis buvo tai, kad išstumdę pamatų blokus vietos gyventojai ir toliau ne vienus metus važinėjo avarinės būklės statiniu.
Po to Kazbėjų tiltas buvo įtrauktas į Kultūros vertybių registrą. Prieš porą metų gautos ekspertizės išvados ir siūlymai, kaip reikėtų tvarkyti į Kultūros paveldo sąrašą įtrauktą objektą.
Rado tokių pat santvarų
Kazbėjų tiltas buvo pastatytas apie 1935 metus, jo konstrukcijos pagamintos Lenkijoje.
Tarp saugomų vertingųjų savybių buvo įtraukta tilto erdvinė struktūra – vieno tarpatramio santvarinis tiltas ir konstrukcijos elementai.
Rinkdami medžiagą paveldosaugininkai išsiaiškino, kad tokios pačios santvaros yra panaudotos Naujojoje Vilnioje esančiam tiltui per Vilnią Šiaurės gatvėje, dar vienas tik keturių tarpatramių tiltas yra į Kultūros vertybių registrą įtrauktas senasis Nemenčinės tiltas, kuris jau rekonstruotas.