Traukia bioplastikas
Draudimo bendrovės „Gjensidige“ žalų vadovė Baltijos šalims Viktorija Katilienė minėjo, kad žmonės kreipiasi dėl draudžiamųjų įvykių, susijusių su graužikų padaryta žala. Pernai jie registravo apie 40 įvykių, kai jų klientų automobilius apgadino graužikai. Šiuos nuostolius atlygina Kasko draudimas. Mažiausia išmoka sudarė 60 eurų, didžiausia – 4 550 eurų.
„Nors žalos paprastai nėra didelės, vairuotojai ryte atėję prie automobilio randa nemalonią staigmeną. Po graužikų apsilankymo dėl nugraužtų laidų automobilis neužsikuria. Gana dažnas atvejis, kai jie įsisuka ir pragraužia laidus, vamzdelius, tad ir mieste gyvenantys vairuotojai turėtų pasisaugoti graužikų. Tarp žalos automobiliams pridarančių gyvūnų – pelės, žiurkės, pelėnai, voverės, šeškai ir net kiaunės.
Dažniausiai jie lenda po automobilio kapotu ir sudrasko ar sugraužia variklio skyriuje esančias garso bei šilumos izoliacines medžiagas. Patekę tarp generatoriaus, oro kondicionieriaus dirželių gali sugadinti dalis variklio skyriuje. Tikėtina, kad šąlant orams šias medžiagas gyvūnai renkasi kaip alternatyvą būstui ir stengiasi ten susisukti guolį“, – naujienų portalui lrytas.lt teigė V.Katilienė.
Tikėtina, kad automobilių laidai graužikus labiausiai masina dėl laidus dengiančios medžiagos – bioplastiko. Ši medžiaga gaminama iš kukurūzų krakmolo, genų inžinerijos būdu sukurtų bakterijų ar augalinių riebalų bei aliejų.
Jau dešimtmetį bioplastikas yra alternatyva automobilių medžiagų izoliacinėms medžiagoms ir jį naudoja automobilių gamintojai. Beveik visi automobilių gamintojai naudoja augalinės kilmės bioplastiką bent keliems savo modeliams, sukurtiems per pastarąjį dešimtmetį.
Į automobilį žiurkės ir kiti graužikai gali patekti pro ventiliacijos angą. Iš ten jie „prasigraužia“ sau kelią, pasirinkdamos pačius ploniausius laidelius. Dėl to lokalizuoti gedimą mašinoje kartais gali būti labai sudėtinga. Paprastai kandimo žymės randamos aušinimo sistemos žarnose, ant užkurimo laidų, vakuumo guminių vamzdelių, taip pat vairo stiprintuvo bei šilumos izoliacijos sistemose.
Vengiant graužikų apsilankymų automobilyje, patariama vengti transporto priemonę ilgesniam laikui palikti pamiškėje, vietose, kur vešli augmenija ar prie buitinių atliekų konteinerių. Kol kas nėra išrasta specialių priemonių, kurios automobilius apsaugotų nuo graužikų, tačiau žmonės naudoja ir repelentus, ir specialius plastikinius vamzdelius, kurie apsaugo laidus.
„Lietuvos draudimo“ transporto žalų skyriaus vadovas Giedriaus Petrikas pabrėžė, jog kasmet draudimo įmonė fiksuoja apie 40–45 žalas, kai transporto priemones apgadina graužikai, kurie sukelia nuostolių už 13–16 tūkst. eurų. Jau vien šiemet dėl graužikų žalos automobiliams į juos kreipėsi beveik 10 klientų.
Tokio įvykio vidutinė išmoka yra 400–500 eurų. Dažniausiai nukenčia „Toyota“, „Renault“, „Škoda“ ir VW automobiliai. Graužikai apgriaužia variklio dangčio vidinę apsaugą ar izoliaciją, laidus, ortakius, įvairias žarnas, garso ir kitas izoliacines medžiagas.
„Norint bent iš dalies išvengti tokių situacijų, rekomenduojama laikyti automobilį garaže be graužikų – jis turi būti sandarus, gerai vėdinamas, neturi būti maisto ir panašiai“, – pridūrė G.Petrikas.
Gali užsidegti
Vilniuje veikiančio BC autoserviso vadovas Stanislavas pasakojo, kad graužikai gali taip sugraužti laidus, jog automobilis gali užsidegti. Tai nutinka, nes visi laidai ir akumuliatorius yra sujungti tarpusavyje.
„Graužiko tai nenužudys, nes net 220 vatų jo nenužudo. Šie gyvūnai sukelia trumpą jungimą dėl kurio automobilis gali sudegti“, – naujienų portalui lrytas.lt kalbėjo Stanislavas.
Kartais graužikai gali pasidarbuoti ir prie apsaugos nuo triukšmo. Šie nuostoliai tikrai nėra maži, nes kol autoserviso darbuotojai suranda gedimą, užima daug laiko ir pinigų. Žalą graužikai padaro nuo 100 iki 1000 eurų arba net daugiau. Tačiau ne tik gyvus graužikus autoserviso darbuotojai suranda mašinos viduje.
Kai atšąla oras, besikreipiančių žmonių kur kas padaugėja. Dažniausiai jie tvirtina, kad neužsikuria transporto priemonė.
„Vieną kartą buvo atvykęs vairuotojas dėl tos pačios problemos du kartus. Mes sutvarkėme laidus, uždėjome specialią gumą, bet graužikai vis tiek pragraužė gumą ir nusigavo iki laidų. Tada teko dėti silikoninę apsaugą, kurią pragraužti yra sudėtingiau“, – dėstė BC autoserviso vadovas.
Apsisaugoti nuo graužikų yra sudėtinga. Ekspertas siūlo automobilyje esančias detales patepti tam tikromis priemonėmis, kurios juos atbaido.
Stanislavas tikino, kad tenka sutikti ne tik peles, bet ir šeškus. Aišku, daugiausia vairuotojai kreipiasi dėl žiurkių ir kačių: „Retkarčiais vairuotojai išgirsta miauksėjimą, bet kartais būna, jog katinai miršta transporto priemonės viduje ir tik vėliau vairuotojai, pajutę kvapą, atvažiuoja į autoservisą“.
Dažniau atidaryti kapotą
Vilniuje veikiančio „Autovisata“ autoserviso vadovas Vytenis aiškino, kad graužikai mėgsta porolonines detales, plastikinius vamzdelius ir gumą. Dažnai jie apsigyvena variklio skyriuje, todėl vairuotojai jų net nepastebi.
Anot pašnekovo, vairuotojai kapotą atidaro labai retai, todėl graužikų padarytą žalą dažniausiai pamato tik autoservisų darbuotojai.
„Nuostoliai gali būti įvairūs: nuo keliasdešimt eurų iki kelių tūkstančių. Pats blogiausias atvejis – užsidega automobilis“, – pažymėjo jis.
Tačiau autoservise graužikų padaryti nuostoliai yra retas įvykis. Tačiau atvejai tikrai nėra labai džiuginantys, pavyzdžiui, vieno lietuvio automobilyje buvo trumpasis jungimas, apgriaužti laidai, todėl reikėjo keisti laidų pynes. Be to, buvo sugadinta pora kompiuterių. Žiauriausi vaizdai – negyvos katės.
Dažniausiai į autoservisą dėl graužikų padarytos žalos atvyksta tie vairuotojai, kurie laiko automobilį garaže arba požeminėje aikštelėje.
Vytenis siūlo bent vieną kartą per mėnesį atidaryti kapotą. Jei jūsų automobilyje prisiveisė pelių, pastebėsite daugiau besimėtančių šiukšlių.