Kaip išvengti klaidų ir tinkamai elgtis, esant slidžiai kelio dangai, papasakojo lenktynininkas Darius Jonušis.
– Ką patartumėte vairuotojams šiuo laikotarpiu?
– Vasarą, kai šviečia saulė, galvojame, kad automobilis yra valdomas kitaip nei žiemą. Tačiau taip nėra. Vairuotojų veiksmai vasarą ir žiemą yra tokie pat, tik skiriasi reakcijos laikas, greitis ir laikas. Mane labiausiai liūdina automobilių techninės būklės, net sankryžoje sustojęs ir pamatęs automobilį su demisezoninėmis padangomis stengiuosi atsistoti toliau, kad vairuotojas į mane neatsitrenktų.
Viskas priklauso, kaip automobilis važiuoja ir kokiu greičiu riedant atsiranda problemos. Žiemai skirtos naujos padangos tikrai nekainuoja labai daug. Juk nebūna šaldytuvo, kuris gerai rodo televizorių. Ta pati situacija yra ir su M+S ar demisezoninėmis padangomis.
Turime suprasti, kad reikia važiuoti taip, jog nereikėtų galvoti, kaip suvaldyti automobilį jam paslydus.
Mes neseniai su dukra skaičiavome, kiek kainuoja važinėti automobiliu Vilniuje. Jei pravažiuoji 5–10 tūkst. kilometrų per metus, apskaičiavus visas išlaidas už automobilio stovėjimą, degalų kainas, automobilio aptarnavimą, ratus, mieste daug pigiau naudotis taksi paslaugomis.
– Kaip vairuotojui reikėtų tinkamai žiūrėti ir matyti greitį?
– Viskas ateina su patirtimi. Labai svarbu pamėginti truputį įsibėgėti ir stabdyti automobilį, kad priprastum prie transporto priemonės svorio, padangų, kelio dangos. Tai padarę mes galime įvertinti, ar transporto priemonė iš karto sustoja. Jei važiuodami snieguotu ar apledėjusiu keliu galvojame, kad reikia važiuoti 60 km/val., tai sakyčiau, esame klounai.
Jūs nesate kamikadzės. Greitis 20–40 km/val. yra toks, kad nesuvaldžius automobilio ir paspaudus stabdžių pedalą neužblokuosi ratų. Jeigu žmogus galvoja, kad 60 km/val. greitis nėra didelis važiuojant ant sniego ar ledo, tai geriau tegul pastato mašiną ir su ja niekur žiemą nevažiuoja.
– Ką manote apie vairuotojų elgseną, kai asfaltas šlapias, bet didelė dalis žmonių važiuoja per lėtai?
– Lietuvoje labai trūksta suvokimo, kad reikia važiuoti su srautu. Tai natūralu daugelyje Europos šalių, JAV: tas vairuotojas, kuris važiuoja prasčiau ar geriau, vis tiek sugeba išlaikyti srauto greitį. Man atrodo, kad tai yra ne vairuotojo kompetencijos klausimas, o suvokimo, jog nesu vienas. Dabar pas mus kelyje, gyvenime yra tik „aš“ bei „man taip patogu“.
Be to, visas pasaulis naudojasi žiedinėmis sankryžomis, nes jos patogesnės, padaryti patogūs įvažiavimai, išvažiavimai. O pas mus vyksta kažkas įdomaus.
Aš stengiuosi atvažiuoti į žiedą lėčiau, kad apskaičiuočiau atstumus ir man nereikėtų sustoti. Didžioji dalis vairuotojų atvažiuoja prie žiedo ir sustoja. Taip neišnaudojama žiedo paskirtis.
Kitur pasaulyje irgi yra vairuotojų, kurie vairuoja prasčiau ar važiuoja lėtai, todėl šioje situacijoje reikėtų daugiau pagarbos vienas kitam.
– Kaip teisingai ir tinkamai „skaityti“ užmiesčio kelius?
– Čia reikėtų važiuoti atsargiai ir atsižvelgti į savo turimas kompetencijas, greitį. Žiemą ant kelio ženklo parašytas greitis turi būti vairuotojams riba. Kartais net būna, kai leidžiamas greitis yra gerokai per didelis nei realu važiuoti tomis oro sąlygomis.
Pats pavojingiausias ir baisiausias reiškinys kelyje yra šlapias sniegas, pliurza, o dar pavojingiau – pliurza viršuje, o po ja – ledas. Pamačius tokį reiškinį, reikėtų sumažinti greitį ir pasižiūrėti, ar po šlapiu sniegu nėra nieko daugiau.
Aišku, dauguma automobilių turi termometrus, kurie matuoja lauko oro temperatūrą, todėl pamačius, jog yra daugiau nei vienas laipsnis šalčio, išauga tikimybė, kad ant kelio yra ledas. Ledas labiau blizga, todėl tai galima pastebėti. Šlapias sniegas irgi pavojingas, nes užkemša ratus.
Pats kiekvieną žiemą uždedu naujas padangas, nes man svarbu nenukristi nuo kelio. O jei padangos tinkamos, tai sniegas man mažiau baisus.
Mes turime bijoti ne tik didelio greičio, bet ir turėti supratimą, kad žmonės daro klaidas. Jei važiuoji per žalią šviesoforo signalą ar pirmumo teisę turinčiu keliu, vis tiek yra tikimybė, jog tau gali įvažiuoti į šoną. Todėl reikia pasirinkti tokį greitį, kad kitiems darant klaidas turėtum pakankamai laiko sureaguoti, sustoti ir pasukti.