Automobilių ekspertas Valdas Valiukevičius „Žinių radijo“ laidoje papasakojo apie sunkvežimius, jų vairavimo specifiką ir ko mes, lengvųjų automobilių vairuotojai, nesuprantame, neįvertiname ir dėl to kartais kyla konfliktų ar net eismo įvykių.
– Lengvojo automobilio vairuotojas ne visada gali įvertinti, kaip elgiasi sunkvežimio vairuotojas. Kokius galėtumėte išskirti populiariausius tokių įvykių nesusipratimus?
– Visada reikia prisiminti, kad sunkvežimis dažniausiai sveria apie 40 tonų bei turi kažkiek didesnį sukibimą su keliu negu lengvasis automobilis, tačiau tas svoris priverčia vairuotoją būti atidesniam, nes sunkvežimis sustos kažkiek lėčiau. Tačiau BMW bei kiti vairuotojai apie tai negalvoja.
Jie mano, kad toną sveriantis BMW automobilis gali važiuoti priekyje prieš sunkvežimį ir staigiai paspausti stabdžius. Sunkvežimio vairuotojai dirba labai griežtai pagal grafiką: numatytos darbo valandos, sustojimai bei jie važiuoja tam tikru greičiu.
Dažniausiai sunkvežimį vairuoja profesionalūs vairuotojai, kurie važiuoja tvarkingai. Avarijos būna išprovokuojamas lengvųjų automobilių vairuotojų, kurie negalvoja apie 40 kartų didesnį svorio skirtumą.
– Lengvojo automobilio vairuotojas dažnai nesupranta trajektorijų, kuriomis ruošiasi važiuoti sunkvežimis. Ką apie tai manote?
– Sunkvežimis yra ilgas, todėl norint sukti į dešinę pusę, pirmiausia reikia pasukti labiau į kairę, o tik tada į dešinę pusę. Visi mažų automobilių vairuotojai turėtų būti atidesni. Lengvojo automobilio vairuotojai nesupranta, kad vilkikas, sunkvežimis nevažiuoja taip greitai, kaip lengvoji transporto priemonė.
Pastebėjau, kad įžūliai keliuose važinėja betonvežiai. Jie važiuoja greičiau nei gaisrinė į kokį nors įvykį... Jie važiuoja keliomis juostomis bei daro įžūlius lenkimo manevrus. Vieną kartą teko bandyti blokuoti tokį vairuotoją, tai jis mane pradėjo per pusę miesto vytis ir aikštelėje sustojęs barė.
Mes esame dar ne taip išsivystę keliuose, kaip prancūzai ar šveicarai. Man teko su kemperiu vairuoti Italijoje, Šveicarijoje ir reikėjo įvažiuoti į siaurą gatvę, kartais supranti, kad nuvažiavai ne ten, todėl tenka važiuoti atbuline eiga.
Vienas kemperio vairuotojas buvo užblokavęs visą kelią, todėl jam kiti vairuotojai leido apsisukti ir išvažiuoti.
– Ką manote apie tai, kai vairuotojas aplenkia sunkvežimį, o vėliau važiuoja 1 km/val. greičiau nei jis?
– Tokios situacijos dažnos Vakarų Europoje bei Lietuvos autostradose. Aš ir šito nesuprantu, nes dažnai lenkimo procesą pradeda prieš kalną, o ne nuokalnėje. Taip elgdamasis vairuotojas nepagalvoja, kiek automobilių važiuoja už jo ir ant visų „nusispjauna“.
– Visada vykdavo automobilių metų rinkimai, o dabar vyks sunkvežimių. Kas atsitiko?
– Mes 25 metus organizuojame Lietuvos metų automobilio ir 10 metų komercinio automobilio rinkimus. O dabar priėjome prie Lietuvos metų sunkvežimio. Komisijoje bus tik dalis žurnalistų, didžiąją dalį sudarys transporto ekspertai ir paprasti vairuotojai. Nors Lietuvoje turime labai daug garsių sunkvežimių įmonių, tačiau sklaidos, informacijos apie tai trūksta.
Konkurso metu plačiau kalbėsime, kaip turėtų elgtis sunkvežimio vairuotojas, kaip derėtų elgtis su sunkvežimio vairuotojais bei apie kelių eismo kultūrą.