Kiek įmonė „Vilniaus viešasis transportas“ sumokės jaunam vyrui, kuris nuvirtus kontaktinio tinklo atramai patyrė įvairių sužalojimų tada, kai visai to nesitikėjo – eidamas per gatvę?
Klausimas dar per ankstyvas, tačiau akivaizdu, kad mokesčių mokėtojų išlaikomai įmonei teks pakratyti kišenę.
O pasidairius po gatves matyti, kad tokių nelaimių gali būti ir daugiau. Kontaktinio tinklo atramos aprūdijusios, gali būti, kad apačios smarkiai pažeistos korozijos. Visa tai – nuo kelininkų barstomos druskos.
Be to, kai kurios atramos akivaizdžiai pasvirusios, o juk specialistai patys pripažįsta, kad jos – tai ne elektros stulpai. Nuolat įtemptos ir veikiamos vibracijos atramos vieną dieną vėl nuvirs.
Nelaimėlį gydo ligoninėje
Praėjusį penktadienį nelaimė V.Šopeno gatvėje įvyko iš karto po to, kai pravažiavo troleibusas.
Kai atskubėjo greitosios pagalbos medikai, atrama nuo vyro jau buvo nukelta.
Gelbėtojai nukentėjusįjį padėjo nunešti iki greitosios pagalbos automobilio. Ligoninėje paaiškėjo, kad nelaimėlis patyrė galvos traumą, daugybinius kaulų lūžius.
Virsdama atrama nutraukė kontaktinį tinklą, todėl kelioms valandoms sustojo miesto transportas.
Patikrins požemines dalis
„Vilniaus viešojo transporto“ viešųjų ryšių specialistė Lina Nuobarienė pasakojo, kad po nelaimės specialistai pradėjo visų senesnių nei 40 metų kontaktinio tinklo atramų po žeme esančių dalių vertinimo darbus.
Įprastai atramos tikrinamos kasmet pavasarį.
Bet patikrinimo metu vertinama tik antžeminė jų būklė – matuojamas atramos sienų storis.
Kontaktinio tinklo atramų eksploatavimo laikas yra 50 metų. Taip, yra ir tokių, kurioms vieni ar dveji metai, tačiau seniausiam stulpui – jau 54-eri.
Pasak L.Nuobarienės, atlikus kasmečius patikrinimus netinkamos eksploatuoti kontaktinio tinklo atramos keičiamos.
Taip pat atramų keitimas vyksta atliekant gatvės rekonstrukciją ar įvykus eismo įvykiui.
Bet per metus pakeičiama vos apie 20 atramų.
Senienos – dar ir kreivos
T.Narbuto gatvėje – tikras surūdijusių stulpų miškas. Jau važiuojant atramos atrodo baisiai, tačiau sustojus ir priėjus arčiau galima ir pakraupti.
Apačioje esančios elektros skirstymo dėžutės visiškai suėstos korozijos. Matyti pliki elektros laidai, kabeliai.
Laisvės prospekte – į autobuso ar troleibuso laukiančių keleivių pusę pakrypusi atrama. Greičiausiai į ją atsitrenkė automobilis. Vožė taip, kad net iškilo šaligatvio trinkelės aplink atramą. Ar ši atrama nekelia pavojaus?
Kaip ir kita Laisvės prospekte, netoli Televizijos bokšto. Ten bent jau šaligatvio nėra. Jeigu virs, tai į gatvę.
Maždaug du trečdaliai atramų mieste – beviltiškai surūdijusios. Kiek gražesnės, neseniai nudažytos, tik miesto centre.
Kiek geriau atrodo ir naujesnės aštuonbriaunės aliuminio lydinio atramos.
Pasak L.Nuobarienės, atramos dažomas specialiais antikoroziniais dažais, per metus – iki 500 atramų.
Elektros laidus nutraukia ir šiukšliavežiai
Sausio 31-ąją užfiksuotas dar vienas incidentas, susijęs su troleibusų kontaktiniu tinklu.
Žvėryne troleibusų eismas sustojo, kai šalia Kęstučio ir Sėlių gatvių sankryžos šiukšliavežis nutraukė laidus ir jie nukrito ant važiuojamosios dalies. Tąkart pėstieji nenukentėjo.
Kitas šiukšliavežis troleibusų kontaktinį tinklą Žemaitės ir Naugarduko gatvių sankryžoje nutraukė praėjusių metų gruodžio 31-ąją. Dėl to sustojo 15-ojo ir 16-ojo maršrutų troleibusai.
Dar viena kontaktinio tinklo avarija Savanorių prospekte įvyko sausio 27-ąją. Dėl to sustojo net šešių maršrutų troleibusai. Tik šįkart incidento kaltininkas buvo ne šiukšliavežis.
Naudojo brokuotus dujotiekio vamzdžius
Po panašaus, kaip ir Vilniuje, įvykio Kaune teisme nagrinėjant bylą paaiškėjo daug rimtų ir kuriozinių dalykų.
Kontaktinio tinklo atrama Jonavos gatvėje nuvirto 2013 metų gruodžio 31-ąją. Ji apgadino automobilio „Opel Vectra“ dešinės pusės priekines dureles.
Trims tuometės bendrovės „Autrolis“ darbuotojams iškeltos baudžiamosios bylos.
„Autrolio“ darbuotojai pasakojo girdėję, kad sovietiniais laikais atramoms buvo naudojami iš Ukrainos atvežti išbrokuoti dujotiekio vamzdžiai. Jie buvo vadinami nekondiciniais – kur nors šiek tiek įlenkti.
Jeigu vamzdžiai būdavo per trumpi, gamindami atramas juos suvirindavo kelis. Svarbiausia, kad vamzdžio sienelių storis būtų 5–6 milimetrai.
Kontaktinio tinklo atramoms buvo nustatytas 40 metų garantinis naudojimo terminas.
Kodėl nuvirto atrama Jonavos gatvėje, taip ir nebuvo nustatyta, nes po pusmečio jos neištyrus kažkas vamzdį supjaustė ir išvežė. Kitos atramos toje vietoje buvo tokio pat amžiaus.
Po įvykio Kaune imta domėtis prietaisais stulpų būklei įvertinti. Iki tol būklė buvo vertinama paprastai – plaktuku. Darbuotojai trenkdavo į atramą ir klausydavo skambėjimo. Jeigu garsas būdavo duslus arba stulpas įlinkdavo – jį keisdavo.
Vėliau Kauno vežėjai įsigijo specialią įrangą atramų storiui, tinkamumui tikrinti.