Auksinės taisyklės nėra, bet...
Specialistai tvirtina, kad kaip vežti vaiką saugiai – auksinės taisyklės nėra, mat kiekvienas automobilinės saugos kėdutės gamintojas pateikia rekomendacijas, kaip jas naudoti. Tačiau tam tikrų patarimų, kurių reikėtų paisyti, esama.
„Dažnai kalbama, kad saugiausia vieta vaikui yra už vairuotojo, tačiau imant įvairių markių automobilių saugos testų vidurkį, saugiausia vis tik yra automobilio gale per vidurį. Tačiau ten turi būti tikra sėdima vieta. Jei ten yra tik pakilimas, diržai ten būna papildomi ir kėdutė tinkamai neprisitvirtins, tuomet reikėtų vadovautis automobilio ir saugos kėdutės gamintojų rekomendacijomis“, – teigė Lietuvos automobilininkų asociacijos generalinis direktorius Šarūnas Jankauskas.
Kūdikio kaklo slanksteliai ir raumenys nėra pakankamai susiformavę, o galva sudaro 30 proc. kūno masės. Tad stabdymo metu kūdikis negali išlaikyti kūno stabiliai, todėl jį segti reikėtų prieš važiavimo kryptį.
Kelių eismo taisyklėse nurodoma, kad žemesni kaip 135 cm ūgio vaikai lengvuoju ar krovininiu automobiliu vežami prisegti jų ūgiui ir masei pritaikytomis vaikų prisegimo sistemomis pagal gamintojo nurodytą dydžio intervalą ir didžiausią vaiko masę. Tačiau draudžiama ant priekinės motorinės transporto priemonės sėdynės vežti vaiką specialioje jo ūgiui ir masei pritaikytoje sėdynėje, kuri atsukta kryptimi, priešinga įprastai motorinės transporto priemonės važiavimo krypčiai, jeigu priekinė sėdynė apsaugota saugos pagalve. Ši nuostata netaikoma, jeigu priekinės saugos pagalvės veikimo mechanizmas išjungtas.
Kėdučių vaikams atsisako per anksti
„Stebint pasaulines tendencijas, Lietuva yra ketvirtame lygyje. Tai reiškia, kad vaikas įstatymiškai turi būti vežamas saugos kėdutėje, tačiau mes saugos elementus vaikams naudojame netinkame. Dažnos klaidos: tėvai per greitai atsisako saugos kėdučių ir palieka tik paaukštinimą“, – teigė Š.Jankauskas.
Reikia atminti, kad automobilių saugumo testai yra atliekami su manekenais nuo 150 iki 200 cm ūgio. Esant žemesniam keleiviui, saugos diržai būna nebetinkamoje pozicijoje ir kyla grėsmė keleiviui, o paaukštinai imituoja tą trūkstamą ūgio dalį.
„Vaikų iki 12 metų dubens kaulai nėra suaugę į vieną. Paaukštinimas apsaugo dubens kaulus, tačiau paaukštinimas nėra toks stabilus, kaip kėdutė. Ne be reikalo lenktynininkai naudoja 4, o karštais net 6 taškų saugos diržus. Vaikas prisegtas ne tik saugos diržu, bet ir kėdutės diržais bus stabilesnis. Tiesa, reikia pasižiūrėti, ar kėdutės diržai eina ties pečių lygiu, vaikas nėra išaugęs kėdutės“, – perspėjo automobilininkų atstovas.
Lietuvos kelių policijos viršininkas Vytautas Grašys, tuo tarpu, pastebėjo, kad tėvai vis atsakingiau rūpinasi vaikų saugumu. „Žiniasklaida turbūt prisidėjo prie to, kad keičiasi vairuotojų požiūris, tėvai atsakingai rūpinasi vaikų saugumu. Prisideda ir automobilių parko atsinaujinimas. Naujesniuose automobiliuose yra specialių priemonių, kėdutėms prisegti, atvirkščiai kėdutės ten jau neįmanoma prisegti. Tad situacija šiuo atveju tikrai geresnė nei buvo anksčiau“, – apibendrino jis.
Pavežėtojai turėtų teikti kokybiškas paslaugas
Galiausiai nereta bėda saugiai vaiką gabenti pavežėtojų ar taksi automobiliais. Š. Jankauskas perspėjo, kad šiukštu nereikėtų bandyti vaiko tokiu atveju vežti ant kelių.
„Važiuojant taksi automobiliu vaiko ant kelių vežti prisegus saugos diržu, jei nėra tinkamos kėdutės ar paaukštinimo, negalima. „Tai dar blogiau, nei vežtis jį sėdintį šalia ir prisegtą saugos diržu. Taip galima dar labiau sužaloti vaiką. Jei automobilis į kliūtį trenkiasi 20 km/h greičiu, saugos diržas prispaudžia krūtinės ląstą, jei greitis didesnis, ant krūtinės lieka net mėlynės. Jei jos lieka suaugusiam dideliam vyrui, įsivaizduokite, kas nutiktų vaikui, sėdinčiam jums ant kelių“, – tikino specialistas.
V.Grašys mano, kad saugią paslaugą vis dėlto turėtų užtikrinti vežėjai.
„Perkant pavežėjimo paslaugą, ją turėtum gauti kokybišką. Žinoma, vėlgi kiekvieno žmogaus reikalas yra nevažiuoti su bet kuo ir bet kaip, o ieškoti tos kokybiškos paslaugos. Šioje vietoje galioja rinkos ekonomika – jei bus paklausa, bus ir pasiūla. Vargu, ar tėvai turėtų rankose patys turėti kėdutę, kviesdami taksi. Tai būtų nelogiška“, – svarstė pareigūnas.
Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija