Kad prie naujo dviračių tako raudonas sniegas, pirmieji pastebėjo šalia Laisvės prospekto gyvenantys vilniečiai. Vėliau ir kiti pradėjo dalytis žiniomis apie neįprastos spalvos sniegą.
Žirmūnų gatvėje galima pastebėti ne tik paraudusį sniegą. Kadaise buvęs raudonas dviračių takas dabar yra rusvos spalvos.
Savivaldybės atstovai tikina, kad tai nėra brokas – esą išsiskiriantis pigmentas nepavojingas, jis pradings ištirpus sniegui.
Siūlo iš pradžių išmėginti
Pigmentais juodai asfalto mišinio spalvai prekiaujančios įmonės „Binčis“ direktorius Edvinas Peleckas pripažino, kad nuo takų paraudęs sniegas jam yra naujiena.
Raudonas asfaltas gaminamas dviem būdais: į juodą bitumą įmaišant pigmento arba atsisakius juodo bitumo naudoti šviesią rišamąją medžiagą. Ši technologija yra brangesnė, todėl dažniau naudojamas pigmentas. Tiesa, naudojant šviesią rišamąją medžiagą pigmento reikėtų mažiau.
E.Peleckas nuramino, kad raudonas pigmentas nekenksmingas aplinkai. Tai yra geležies oksidas. Tačiau brangaus pigmento reikia nemažai: tonai asfalto – 30–40 kilogramų. Vienas kilogramas pigmento kainuoja 1,5–2,5 euro.
„Gali būti, kad asfalto mišinyje lieka neišsimaišiusio pigmento. Be to, dviračių tako plotas gana didelis, o pigmento dalelės mažos. Dėl to jas drėgmė nuplauna“, – aiškino E.Peleckas.
Paklaustas, kodėl sniegas paraudęs ne šalia visų dviračių takų, įmonės „Binčis“ vadovas svarstė, kad tai gali priklausyti nuo naudojamo bitumo ir asfalto mišinio: „Jeigu asfalto sudėtyje daugiau mineralinių medžiagų, daugiau reikia ne tik bitumo, bet ir pigmento.
Be to, daug kas priklauso ir nuo bitumo cheminės sudėties. Todėl klientams siūlydami pigmentus rekomenduojame pagaminti eksperimentinę asfalto partiją su konkrečiu mišiniu ir bitumu.“
Regis, kad savivaldybė, skubėdama tiesti dviračių takus, nemėgino iš pradžių neįprastos spalvos asfaltą išbandyti.
Daugpilyje – viskas gerai
Pasak E.Pelecko, juodą daiktą paversti kitos spalvos nėra taip paprasta. Dar daugiau būtų kainavęs Kauno savivaldybės sumanymas dviračių takus tiesti ryškiai žalios spalvos asfaltu.
Sužinoję, kiek dėl to pabrangtų asfaltas, kauniečiai idėjos atsisakė. Jie dviračių takus paprasčiausiai nudažė, bet kažin ar tai gera išeitis. Jau dabar matyti, kad daug kur dažai nusilupę, tad atėjus pavasariui takus teks perdažyti.
Raudonos spalvos asfaltas pigesnis nei žalias. Dėl to jį renkasi ne tik Vilnius, bet ir kiti Europos miestai.
Pirmasis raudono asfalto dviračių takų viename parkų dar 2004 metais įsigeidė Daugpilis (Latvija). „Tada galvojau: jūs pirma gatvių duobes užlopykite, o paskui jau tokius takus tieskite“, – šyptelėjo E.Peleckas.
Įgyvendinus projektą jis keletą metų važiavo į Daugpilį tikrinti, bet ir ten paraudusio sniego nepastebėjo.
Lietus nuplaus po pusmečio
Susisiekimo dviračiais Vilniaus mieste projekto vadovas Antonas Nikitinas paaiškino, kad dviračių takų infrastruktūra turi būti visiems patogi, saugi ir aiškiai atpažįstama.
„Ryški raudonos spalvos dviračių tako danga ne tiktai numatyta teisės aktuose ar naudojama Vakarų Europoje, bet ir vizualiai išsiskiria iš kitos dangos, skirtos pėstiesiems ir transportui, eismo dalyviams tampa lengviau suvokti, kuri erdvė skirta dviračių eismui, padidėja dviračių tako ir gatvės sankryžų saugumas, o dviračių takai atrodo estetiškiau“, – dėstė A.Nikitinas.
Raudonos spalvos asfalto mišinys gaminamas Lietuvoje esančiose įprastose asfalto gamyklose iš vietinių žaliavų, papildomai pridedant raudono pigmento. Sostinė jį pirko iš bendrovių „YIT Infra Lietuva“ ir „Eurovia“.
Mišinys yra raudonos spalvos per visą asfalto sluoksnio storį, todėl naudojant šią technologiją danga nėra dažoma.
Pasak tiekėjų, pigmentas pirmą laiką gali dažyti. Geriausiai tai pastebima ant sniego. Tai esą visiškai natūralus procesas, vykstantis lyjant ar krintant šlapdribai. Vasarą šis procesas nėra pastebimas.
Specialistų žodžiais, pigmento judėjimas asfalto paviršiaus link paaiškinamas tuo, kad bitumas nėra labai tvirtas rišiklis, užrakinantis pigmentą, – šis išsiskyrimas gali trukti nuo pusmečio iki metų.
Jeigu daugiau lyja ar būna šlapdribos, pigmento dalelės nuplaunamos greičiau.
Nutiesė 20 kilometrų takų
Savivaldybė žada ir toliau tiesti raudono asfalto takus.
Pernai sostinėje nutiesta ir atnaujinta daugiau kaip 20 kilometrų dviračių takų.
Tai yra daugiausia nei bet kada sutvarkytos infrastruktūros dviračiams Vilniuje.
Tarkime, praėjusiais metais vilniečių pamėgtoje dviratininkų traukos trasoje P.Vileišio gatvėje, nuo Šilo tilto iki Antakalnio gatvės 120-ojo pastato, nutiestas naujas beveik pusantro kilometro raudono asfalto dviračių takas su šaligatviais, sujungęs Šilo tiltą su trasa link Antakalnio žiedo.
Ateityje šis P.Vileišio gatvės dviračių ir pėsčiųjų takas taps pagrindine Antakalnio ir Saulėtekio jungtimi su miesto centru.
Pernai gegužę vilniečiams buvo pristatytas naujas pėsčiųjų ir dviračių takas Žvėryne „Birutės vingis“, šalia kurio pastebėtas paraudęs sniegas.
Vilniuje – naujovė, užsienyje – kasdienybė
Pirmasis beveik kilometro ilgio raudono asfalto dviračių takas Vilniuje nuo Smalinės gatvės iki Senosios Pilaitės kelio sankirtos su Pilaitės prospektu buvo nutiestas 2014 metais.
Šiuo taku dviratininkai gali keliauti iš Pilaitės į Senamiestį.
Iki tol sostinėje raudoni takai buvo įrengiami pasitelkiant raudonas trinkeles, iš kurių įrengiamas visas takas, arba dviračių tako skiriamieji fragmentai. Tokius dviračių takus galima pamatyti Konstitucijos prospekte, Žvejų gatvėje.
Pasak miesto planavimo specialistų, raudono asfalto dviračių takų gausu užsienyje, tačiau Vilniuje buvo pasirenkami pigesni sprendiniai – dviračių takai buvo tiesiami naudojant įprastą juodą asfaltą, o dviračių takai išskiriami žymint juos baltomis juostomis, specialiais ženklais.
Projektuojant dviračių takus nuspręsta rinktis raudoną asfaltą, kuris padeda pėstiesiems efektyviau atskirti dviračių takų zoną nuo pėsčiųjų.
Tačiau ir po 2014-ųjų dar buvo įrengiami ir juodo asfalto dviračių takai.